Tematický plán z etickej výchovy                         

 

1.    Obsah učiva: Obsahovo je etická výchova koncipovaná ako cyklus, tvorený základným programom výchovy k prosociálnosti  zastúpený týmito tematickými celkami: Poznanie a pozitívne hodnotenie seba a druhých

           Náročnejšie komunikačné spôsobilosti

 Riešenie problémov a záťažových situácií

 Vyjadrenie citov a pochopenie druhých

 Prosociálne hodnoty a vzory

 Filozofické zovšeobecnenie etických hodnôt

 Život, telesné a duševné zdravie  

                     Etika sexuálneho a rodinného života

           Profesná etika

           Náboženská etika

           Environmentálna etika

           Etika každodenného života

           Etické témy súčasnosti

 

2.    Vzdelávacie a výchovné ciele: Etická výchova si stanovuje program v súlade so základným cieľom, ktorý chce dosiahnuť = informovať žiaka o etických zásadách, ale zároveň mu pomáhať, aby si vytvoril na danú tému vlastný názor a osvojil si primerané postoje a správanie, konkrétne formu akou vysloví svoj názor.

Tento program pripravujúci žiakov na účinnú spoluprácu zahŕňa rešpektovanie a rozvíjanie jedinečnosti každého z nich, precítenie vlastnej individuality, pochopenie možnosti učiť sa od ostatných, prežívanie a vychutnávanie vlastnej tvorivosti, podnecovanie sebavedomia, odbúravanie starých stereotypných názorov. Úspešné naplnenie uvedených dielčích cieľov im umožní stať sa samostatnými a vyrovnanými jedincami.

 

3.    Metódy práce: Pre prácu učiteľa etickej výchovy je dôležité, aby sa otrocky nedržal osnov, ale aby ich považoval len za usmernenie. Výchova je záležitosť výsostne tvorivá. Každá hodina je jedinečná a neopakovateľná. Úlohou učiteľa je citlivo reagovať na potreby a situáciu v triede. Celkove v praxi etickej výchovy sa uplatňuje veľa špecifických metód tvoriacich ucelený a psychologický podložený systém:

·        kognitívna senzibilizácia - umožňuje pochopiť určitú skutočnosť, význam a zmysel témy. Realizuje sa cez didaktické hry, pozorovanie, prezentáciu pozitívnych vzorov správania, rozvíjanie morálneho hodnotenia.

·        nácvik v triede - pochopiť, čo je správne, ešte neznamená aj robiť to, čo je správne. Tu je vhodné experimentovanie s určitým spôsobom správania, hranie roly, scénky, interwiev so skutočnými či fiktívnymi osobami.

·        reálna skúsenosť - zameranie pozornosti na aplikáciu osvojenej témy v reálnom živote. Tomuto účelu slúžia pozorovania správania ľudí, výstrižky, rozhovory, akcie kultúrneho charakteru.

Etická výchova však neznamená len osobitné metódy, ale aj určitý osobitý prístup k žiakom. Úlohou učiteľa je vytvoriť v skupine atmosféru otvorenosti, srdečnosti a dobroprajnosti. Účastníci sa potom budú cítiť bezpeční a budú mať dôveru v seba, aj k ostatným.

 

4.    Spôsoby preverovania a hodnotenia žiakov: Spätná väzba, ktorá je dôležitým prvkom etickej výchovy má posilňovať správnu orientáciu v činnosti. Preto je dôležité po každej zážitkovej aktivite zaradiť reflexiu formou dialógu, slovného hodnotenia, alebo chvíľkou ticha. Na nesprávne pochopenie je potrebné upozorniť nepriamo.

 

5.    Študijná literatúra:

Alexová, S. / Vopel, K. : Nechaj ma , chcem sa učiť sám 1 - 4

MŠMaŠ SR                  : Metodický materiál pre experimentálne zavedenie

etickej výchovy I - III

Lencz, L. a kol.            : Metodický materiál I - II k predmetu Etická výchova

Hybenová, V.              : Program rozvoja osobnosti žiaka

  

6. Prehľad tematických celkov a časový plán pre 1. ročník

 

  IX. 1. Úvodná hodina

          2. Sebapoznanie - sebahodnotenie

          3. Sebaovládanie - sebavýchova

   X.  4. Prijímanie a pozitívne hodnotenie druhých

          5. Komunikácia - neverbálna, verbálna

          6. Otvorená komunikácia - spätná väzba, schopnosť viesť dialóg

          7. Aktuálne otázky a problémy

  XI.  8. Nová škola - nové prostredie - nové vzťahy

           9. Riešenie problémov a záťažových situácií

         10. Chyby a úspechy, stres a relax

         11. Vieme byť empatickí?

XII. 12. Ako by som sa cítil(a), keby…?

         13. Vyjadrovanie citov

         14. Aktuálne otázky a problémy

         15. Vytváranie dobrých vzťahov 

    I. 16. Pozitívne vzory - negatívne vzory

         17. Toxikománia - fajčenie - alkoholizmus

        18. Želania a hodnoty - hierarchia hodnôt

  II. 19. Morálna sloboda - voľba, čin a zodpovednosť

20. Život ako etická hodnota

21. Aktuálne otázky a problémy

III. 22. Telesné a duševné zdravie - psychohygiena všedného dňa

        23. Vzťah k človeku ako hodnota, zrelá osobnosť

        24. Priateľstvo - zamilovanosť -   láska

IV.   25. Výber a voľba partnera

        26. Nevhodní partneri - rizikové kombinácie

       27. Aktuálne otázky a problémy

 V. 28. Sexuálna nevyhnutnosť

       29. Antikoncepcia

       30. Pohlavné choroby    

VI. 31. Sexuálne úchylky

       32. Inštitúcia manželstva - význam rodiny

       33. Aktuálne otázky a problémy