Náročnejšie komunikačné spôsobilosti
Riešenie
problémov a záťažových situácií
Vyjadrenie
citov a pochopenie druhých
Prosociálne
hodnoty a vzory
Filozofické
zovšeobecnenie etických hodnôt
Etika
sexuálneho a rodinného života
Profesná etika
Náboženská etika
Environmentálna etika
Etika každodenného života
Etické témy súčasnosti
2.
Vzdelávacie a výchovné
ciele:
Etická výchova si stanovuje program v súlade so základným cieľom,
ktorý chce dosiahnuť = informovať žiaka o etických zásadách, ale zároveň
mu pomáhať, aby si vytvoril na danú tému vlastný názor a osvojil si
primerané postoje a správanie, konkrétne formu akou vysloví svoj názor.
Tento
program pripravujúci žiakov na účinnú spoluprácu zahŕňa rešpektovanie a
rozvíjanie jedinečnosti každého z nich, precítenie vlastnej
individuality, pochopenie možnosti učiť sa od ostatných, prežívanie a
vychutnávanie vlastnej tvorivosti, podnecovanie sebavedomia, odbúravanie starých
stereotypných názorov. Úspešné naplnenie uvedených dielčích cieľov im
umožní stať sa samostatnými a vyrovnanými jedincami.
3.
Metódy práce:
Pre prácu učiteľa etickej výchovy je dôležité, aby sa otrocky nedržal
osnov, ale aby ich považoval len za usmernenie. Výchova je záležitosť výsostne
tvorivá. Každá hodina je jedinečná a neopakovateľná. Úlohou učiteľa je
citlivo reagovať na potreby a situáciu v triede. Celkove v praxi etickej
výchovy sa uplatňuje veľa špecifických metód tvoriacich ucelený a
psychologický podložený systém:
·
kognitívna senzibilizácia
- umožňuje pochopiť určitú
skutočnosť, význam a zmysel témy. Realizuje sa cez didaktické hry,
pozorovanie, prezentáciu pozitívnych vzorov správania, rozvíjanie morálneho
hodnotenia.
·
nácvik v triede -
pochopiť, čo je správne, ešte neznamená aj robiť to, čo je správne. Tu
je vhodné experimentovanie s určitým spôsobom správania, hranie roly,
scénky, interwiev so skutočnými či fiktívnymi osobami.
·
reálna skúsenosť -
zameranie pozornosti na aplikáciu osvojenej témy v reálnom živote.
Tomuto účelu slúžia pozorovania správania ľudí, výstrižky, rozhovory,
akcie kultúrneho charakteru.
Etická
výchova však neznamená len osobitné metódy, ale aj určitý osobitý prístup
k žiakom. Úlohou učiteľa je vytvoriť v skupine atmosféru
otvorenosti, srdečnosti a dobroprajnosti. Účastníci sa potom budú cítiť
bezpeční a budú mať dôveru v seba, aj k ostatným.
4.
Spôsoby preverovania
a hodnotenia žiakov:
Spätná väzba, ktorá je dôležitým prvkom etickej výchovy má posilňovať
správnu orientáciu v činnosti. Preto je dôležité po každej zážitkovej
aktivite zaradiť reflexiu formou dialógu, slovného hodnotenia, alebo chvíľkou
ticha. Na nesprávne pochopenie je potrebné upozorniť nepriamo.
5.
Študijná literatúra:
Alexová,
S. / Vopel, K. : Nechaj ma , chcem sa učiť sám 1 - 4
MŠMaŠ
SR
: Metodický materiál pre experimentálne zavedenie
etickej
výchovy I - III
Lencz,
L. a kol.
: Metodický materiál I - II k predmetu Etická výchova
Hybenová,
V.
: Program rozvoja osobnosti žiaka
IX. 1. Úvodná
hodina
2. Sebapoznanie - sebahodnotenie
3. Sebaovládanie - sebavýchova
X. 4. Prijímanie a pozitívne hodnotenie druhých
5. Komunikácia - neverbálna, verbálna
6. Otvorená komunikácia - spätná väzba, schopnosť viesť dialóg
7. Aktuálne otázky a problémy
XI. 8. Nová škola - nové prostredie - nové vzťahy
9. Riešenie problémov a záťažových situácií
10. Chyby a úspechy, stres a relax
11. Vieme byť empatickí?
XII.
12. Ako by som sa cítil(a), keby…?
14. Aktuálne otázky a problémy
15. Vytváranie dobrých vzťahov
I. 16. Pozitívne
vzory - negatívne vzory
17. Toxikománia - fajčenie - alkoholizmus
18.
Želania a hodnoty - hierarchia hodnôt
II. 19.
Morálna sloboda - voľba, čin a zodpovednosť
20.
Život ako etická hodnota
21.
Aktuálne otázky a problémy
III. 22.
Telesné a duševné zdravie - psychohygiena všedného dňa
23. Vzťah k človeku ako hodnota, zrelá osobnosť
24. Priateľstvo - zamilovanosť -
láska
IV. 25. Výber a voľba partnera
26.
Nevhodní partneri - rizikové kombinácie
27. Aktuálne otázky a problémy
V.
28. Sexuálna nevyhnutnosť
29. Antikoncepcia
30. Pohlavné choroby
VI.
31. Sexuálne úchylky
32. Inštitúcia manželstva - význam rodiny
33. Aktuálne otázky a problémy