Štát v ekonomike

 

A

1.        V ekonomike štát zabezpečuje tri základné funkcie:

a/ efektívnosť, rovnosť /spravodlivosť/, stabilitu

b/ hospodárnosť, rovnosť, obranyschopnosť

c/ spravodlivosť, efektívnosť, ziskovosť

d/ obranyschopnosť, bezpečnosť, spravodlivosť

2.        Najvyššie orgány štátnej moci sú:

a/  hlava štátu, najvyšší zákonodarný orgán, najvyšší výkonný orgán, najvyšší súd       b/prezident, vláda

c/ najvyšší súd, hlavný prokurátor                                                        d/ hlava štátu, parlament, najvyšší súd

/A/

3.        K základným vnútorným funkciám štátu nepatria:

a/ hospodársko – organizátorské          b/ integračné                   c/ riadiace             d/ kultúrno – sociálne

/B/

4.        Funkcia zabezpečenia ekonomickej efektívnosti štátom znamená:

a/ predchádzanie cyklickým výkyvom                            b/ ovplyvňovanie rozdeľovania dôchodkov

c/ vytváranie vhodných podmienok na fungovanie trhového mechanizmu

d/ zabezpečenie maximálneho objemu vybraných daní

/C/

5.        Funkcia zabezpečenia rovnosti štátom znamená:

a/ predchádzanie cyklickým výkyvom                            b/ ovplyvňovanie rozdeľovania dôchodkov

c/ vytváranie vhodných podmienok na fungovanie trhového mechanizmu

d/ zabezpečenie maximálneho objemu vybraných daní

/B/

6.        Funkcia zabezpečenia stability štátom znamená:

a/ predchádzanie cyklickým výkyvom                            b/ ovplyvňovanie rozdeľovania dôchodkov

c/ vytváranie vhodných podmienok na fungovanie trhového mechanizmu

d/ zabezpečenie maximálneho objemu vybraných daní

/A/

7.        Hlavnými znakmi štátu sú:

a/ štátna moc, princíp teritoriality,  demokratická forma vlády

b/ štátna moc, suverenita, demokratická forma vlády

c/ štátna moc, zvrchovanosť, princíp teritoriality

d/ štátna moc, suverenita, princíp teritoriality, demokratická forma vlády

/C/

8.        Pod suverenitou štátu rozumieme:

a/ nezávislosť štátnej moci vo vnútri a mimo hraníc                    b/ organizáciu obyvateľstva podľa územia

c/ zvrchovanosť vo vnútri krajiny                                                  d/ nedemokratickú formu vlády

/A/

9.        K hlavným znakom štátu nepatrí:

a/demokratická forma vlády              b/ štátna moc       c/ princíp teritoriality          d/ suverenita

/A/

10.     Moderná politológia definuje štát ako:

a/ nezávislú politickú moc                                                b/ prostriedok riadenia spoločnosti

c/ najvyšší zákonodarný orgán                                       d/ najvyšší výkonný orgán

/B/

11.     Medzi najvyššie orgány štátnej moci patrí:

a/ hlava štátu       b/ najvyšší zákonodarný orgán        c/ najvyšší súd    d/ všetky možnosti sú správne

/D/

12.     Hlavné znaky štátu sú:

a/ štátna moc a suverenita                                b/ suverenita a princíp teritoriality

c/ štátna moc, princíp teritoriality                    d/ štátna moc, suverenita, princíp teritoriality

/D/

13.     Orgány štátnej moci sú:

a/ hlava štátu, parlament, vláda, súdy                            b/ parlament, vláda, ministerstvá, súdy

c/ hlava štátu, vláda, rezorty, prokuratúra                     d/ parlament, vláda, prokuratúra, súdnictvo

/A/

14.     Základné vnútorné funkcie štátu sú:

a/ ekonomické, právne, sociálne                                      b/ riadiace, kultúrne, ochrana štátu

c/ ekonomické, riadiace, kultúrno-sociálne, ochrana právneho poriadku

d/ riadiace, kultúrno-sociálne, ochrana právneho poriadku

/C/

15.     Ekonomické funkcie štátu sú:

a/ stabilita,  hospodársky rast,  rovnosť                        b/ stabilita, efektívnosť, vysoká zamestnanosť

c/ stabilita, efektívnosť, rovnosť                                    d/ stabilita, rovnosť, nízka inflácia

/C/

16.     Pod pojmom hospodárska stabilita rozumieme:

a/ hospodársky rast, vysokú zamestnanosť, cenovú stabilitu, prebytok platobnej bilancie

b/ cenovú stabilitu, nulovú nezamestnanosť, rovnováhu platobnej bilancie, sociálnu spravodlivosť

c/ hospodársky rast, plnú zamestnanosť, cenovú stabilitu, rovnováhu platobnej bilancia

d/ hospodársky rast, sociálnu spravodlivosť, vysokú zamestnanosť, cenovú stabilitu

/A/

17.     V ekonomike štát zabezpečuje funkciu efektívnosti tak, že:

a/ podporuje rozvoj celého hospodárstva                     b/ ovplyvňuje rozdeľovanie dôchodkov

c/ vytvára podmienky pre efektívne fungovanie trhového mechanizmu

d/ reguluje ekonomiku prostredníctvom daní, odvodov, subvencií, dotácií

/C/

18.     Hospodársky rozvinuté krajiny orientujú svoju hospodársku politiku na dosahovanie štyroch základných makroekonomických cieľov:

a/  hospodársky rast, sociálnu spravodlivosť, plnú zamestnanosť, vonkajšiu rovnováhu

b/ sociálnu spravodlivosť, plnú zamestnanosť, cenovú stabilitu, vonkajšiu rovnováhu

c/ dôchodkovú rovnosť, plnú zamestnanosť, vysoký export, cenovú stabilitu

d/ hospodársky rast,  plnú zamestnanosť, cenovú stabilitu, vonkajšiu rovnováhu

/D/

19.     Hospodárska politika zameraná na dosahovanie dlhodobo stabilného ekonomického rastu, cenovej stability, plnej zamestnanosti a vyrovnanej platobnej bilancie sa nazýva:

a/ expanzívna,                      b/ reštriktívna                      c/ neutrálna                          d/ stabilizačná

/D/

20.     Ciele hospodárskej politiky z hľadiska času delíme na:

a/krátkodobé, strednodobé, dlhodobé                           b/ krátkodobé, dočasné, strednodobé

c/ krátkodobé, operatívne, dlhodobé                              d/ strednodobé, dočasné, dlhodobé

/A/

21.     Ciele hospodárskej politiky z hľadiska významu delíme na:

a/  hlavné, operatívne, vedľajšie                                     b/ hlavné dočasné, čiastkové

c/ dielčie, dočasné, vedľajšie                                           d/ hlavné, vedľajšie čiastkové

/D/

22.     Ciele hospodárskej politiky z hľadiska charakteru delíme na:

a/ operatívne, selektívne, strategické                             b/ strategické, taktické, operatívne

c/ strategické, systémové, taktické                                 d/ taktické, systémové, operatívne

/B/

23.     Nástroje hospodárskej politiky môžu pôsobiť:

a/ reštriktívne alebo konštruktívne                                 b/ reštriktívne alebo expanzívne

c/ expanzívne alebo konštruktívne                                  d/ dynamicky alebo staticky

/B/

24.     Pod pojmom hospodárska politika rozumieme súhrn:

a/ pravidiel, metód, foriem a predpisov, ktoré realizuje prezident

b/ predpisov, nariadení, nástrojov a metód, ktoré realizuje centrálna banka

c/ cieľov, nástrojov, metód a foriem, ktoré realizuje štát a jeho príslušné orgány

d/ cieľov, predpisov, nástrojov a metód, ktoré realizujú príslušné politické strany

/C/

25.     Subjektami hospodárskej politiky štátu sú:

a/ vláda, parlament, súdnictvo                                         b/ vláda, ministerstvá, podniky

c/ štátne orgány, súdnictvo, domácnosti                      d/ štátne orgány, organizácie, jednotlivci

/D/

26.     Do štruktúry štátneho ekonomického centra patria najmä:

a/ parlament, vláda, centrálna banka, iné ústavné inštitúcie     

b/  parlament, vláda, obchodné banky, podniky

c/ parlament, vláda, centrálna banka, domácnosti

d/ vláda, centrálna banka, podniky, domácnosti

/A/

27.     Medzi priame nástroje hospodárskej politiky patria:

a/ zákony, clá, dane, ceny                                                 b/ clá, kvóty, dane, úroky

c/ zákony, kvóty, clá                                                          d/ kvóty, clá, dane, ceny

                /C/

28.     Medzi nepriame nástroje hospodárskej politiky patria:

a/ zákony, dane, ceny         b/ clá, ceny, úroky              c/ dane, ceny, úroky           d/ zákony, dane, úroky

/C/

29.     Medzi hlavné nástroje hospodárskej politiky patria:

a/ monetárna, fiškálna, dôchodková politika a zákonodárstvo

b/ dôchodková, sociálna, proexportná, cenová politika

c/ monetárna, fiškálna, cenová politika, politika určovania ciel

d/ monetárna, fiškálna, dôchodková, obchodno-menová politika

/D/

30.     Hospodárska politika, ktorej nástroje súvisia s emisiou  peňazí, množstvom peňazí v obehu a s úvermi sa nazýva:

a/  monetárna                       b/ fiškálna                             c/ dôchodková                    d/ rozpočtová

                /A/

31.     Nástroje monetárnej politiky sú orientované na ovplyvňovanie:

a/ zahranično-obchodných vzťahov                                              b/ sociálneho zmieru

c/ množstva peňazí v obehu                                             d/ dôchodkovej nerovnosti

/C/

32.     Hospodárska politika, ktorej nástroje súvisia s príjmami a výdavkami štátneho rozpočtu sa nazýva:

a/ monetárna                        b/ fiškálna                             c/ dôchodková                    d/ cenová

/B/

33.     Nástroje fiškálnej politiky sú orientované na ovplyvňovanie:

a/ príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu                     b/ len salda obchodnej bilancie

c/ množstva peňazí v obehu                                             d/ len dôchodkovej nerovnosti

/A/

34.     Bezprostredným cieľom monetárnej politiky je ovplyvňovanie:

a/ cenovej stability a úrokovej miery                              b/ vonkajšej rovnováhy a množstva peňazí

c/ množstva peňazí a zamestnanosti                               d/ úrokovej miery a množstva peňazí

/D/

35.     Konečným cieľom monetárnej politiky je dosahovanie:

a/ cenovej stability, vysokej zamestnanosti, nízkej úrokovej miery

b/ hospodárskeho rastu, vonkajšej rovnováhy, stabilného množstva peňazí

c/ hospodárskeho rastu, vysokej zamestnanosti, nízkej úrokovej miery

d/ cenovej stability, hospodárskeho rastu, vysokej zamestnanosti, vonkajšej rovnováhy

/D/

36.     Na dosiahnutie svojich cieľov  monetárna politika používa najmä tieto priame nástroje:

a/ určenie minimálnych a maximálnych úrokových sadzieb a zmeny diskontnej sadzby

b/ určenie maximálneho rozsahu úverov a operácie na voľnom trhu

c/ stanovenie minimálnej miery povinných rezerv a maximálneho rozsahu úverov

d/ určenie minimálnych a maximálnych úrokových sadieb a maximálneho rozsahu úverov

/D/

37.     Nepriamymi nástrojmi monetárnej politiky sú:

a/ stanovenie minimálnej miery povinných minimálnych rezerv a maximálneho rozsahu úverov

b/ stanovenie diskontnej sadzby, minimálnej miery povinných rezerv a operácie na voľnom trhu

c/ operácie na voľnom trhu a stanovenie minimálnych úrokových sadzieb z vkladov

d/ stanovenie diskontnej sadzby a maximálnych úrokových sadzieb z úverov

/B/

38.     Stanovenie minimálnych povinných rezerv a diskontnej sadzby patrí medzi nástroje hospodárskej politiky:

a/ fiškálnej                            b/ monetárnej                       c/ zahranično-obchodnej                   d/ dôchodkovej

/B/

39.     Určovanie úrokových sadzieb z vkladov a úverov patrí medzi nástroje hospodárskej politiky:

a/ fiškálnej            b/ zahranično-obchodnej                  c/ dôchodkovej                   d/ monetárnej      

/D/

40.     Bezprostredným cieľom fiškálnej politiky je ovplyvňovanie:

a/ agregátneho dopytu    b/ agregátnej ponuky    c/ úrovne cenovej hladiny        d/ platobnej bilancie

/A/

41.     Konečné ciele fiškálnej politiky sú:

a/ vysoká zamestnanosť a cenová stabilita                   b/ cenová stabilita a sociálna spravodlivosť

c/ vysoká zamestnanosť a spravodlivosť v rozdeľovaní dôchodkov     

d/ cenová stabilita a ekonomický rast

/A/

42.     Základné nástroje fiškálnej politiky sú:

a/ štátny rozpočet, subvencie, dane                               b/ zabudované stabilizátory, dotácie, clá

c/ zámerné opatrenia, úroky, ceny  d/ štátny rozpočet, zabudované stabilizátory, zámerné opatrenia

/D/

43.     Štátny rozpočet predstavuje najdôležitejší nástroj:

a/ fiškálnej politiky                                                             b/ dôchodkovej politiky

c/ zahranično-obchodnej politiky                                    d/ monetárnej politiky

/A/

44.     Verejné práce a projekty verejnej zamestnanosti patria medzi nástroje:

a/ dôchodkovej politiky                                                    b/ zahranično-obchodnej politiky

c/ fiškálnej politiky                                                             d/ monetárnej politiky

/C/

45.     Progresívne dane a poistenie v nezamestnanosti patria medzi nástroje:

a/ monetárnej politiky                                                        b/ fiškálnej politiky

c/ dôchodkovej politiky                                                    d/ cenovej politiky

                /B/

46.     Subvencie k cenám poľnohospodárskych výrobkov a štátny nákup poľnohospodárskej produkcie patria medzi nástroje:

a/ stabilizačnej politiky                                                      b/ monetárnej politily

c/ fiškálnej politiky                                                             d/ priemyselnej politiky

/C/

47.     Zmena daňovej sústavy a programy transferových platieb patria medzi nástroje:

a/ sociálnej politiky                                                            b/ dôchodkovej politiky

c/ cenovej politiky                                                             d/ fiškálnej politiky

                /D/

48.     K zabudovaným stabilizátorom fiškálnej politiky patria:

a/ progresívne zdanenie a programy transferových platieb

b/ poistenie v nezamestnanosti a zmeny daňovej sústavy

c/ progresívne dane,  poistenie v nezamestnanosti a subvencie

d/ poistenie v nezamestnanosti, subvencie a verejné práce

/C/

49.     Zabudované stabilizátory v hospodárstve pôsobia:

a/ náhodile            b/ automaticky                     c/ na veľké podniky            d/ na malé podniky

/B/

50.     Zabudované stabilizátory v čase expanzie pôsobia:

a/ reštriktívne                       b/ expanzívne                       c/ náhodile                           d/ nepôsobia

/A/

51.     Zabudované stabilizátory v čase recesie pôsobia:

a/ nepôsobia                        b/ reštriktívne                      c/ expanzívne                       d/ náhodile

/C/

52.     K zámerným opatreniam fiškálnej politiky patria:

a/ verejné práce, programy transferových platieb, progresívne dane

b/ projekty verejnej zamestnanosti, verejné práce, poistenie v nezamestnanosti

c/ zmeny daňovej sústavy, programy transferových platieb, verejné práce, projekty verejnej zamestnanosti

d/ programy transferových platieb, verejné práce, subvencie

/C/

53.     Štátny rozpočet z účtovného hľadiska predstavuje:

a/ bilanciu príjmov a výdavkov štátu                                             b/ peňažný fond štátu

c/ pokladnicu štátu                                                                            d/ finančný plán štátu

/A/

54.     Peňažný fond štátu, reap. Finančný plán štátu na jeden rok sa nazýva:

a/ saldo zahraničného obchodu                                      b/ platobná bilancia štátu

c/ obchodná bilancia štátu                                                               d/ štátny rozpočet

/D/

55.     Štátny rozpočet schvaľuje:

a/ vláda                                 b/ prezident                          c/ parlament                         d/ občania

/C/

56.     Vyrovnaný štátnu rozpočet je vtedy, keď príjmy voči výdavkom sú:

a/ vyššie                                               b/ nižšie                                c/ nerovnaké                        d/ rovnaké

/D/

57.     Prebytkový štátny rozpočet je vtedy, keď príjmy voči výdavkom sú:

a/ vyššie                                               b/ nižšie                                c/ rovnaké                            d/ ľubovoľné

                /A/

58.     Deficit štátneho rozpočtu vzniká vtedy, keď príjmy voči výdavkom sú:

a/ vyššie                                               b/ nižšie                                c/ rovnaké                            d/ ľubovoľné

/B/

59.     3tátny dlh vzniká vtedy, keď štátny deficit:

a/ sa opakuje                        b/ nevzniká                           c/ je nulový                          d/ klesá

/A/

60.     Opakujúci sa štátny deficit predstavuje:

a/ infláciu              b/ štátny dlh         c/ vnútornú zadĺženosť                     d/ vonkajšiu zadĺženosť

/B/

61.     Centralizácia časti finančných prostriedkov jednotlivých ekonomických subjektov vo forme daní sa uskutočňuje spôsobom:

a/ sporadickým                    b/ návratným                       c/ náhodným                        d/ nenávratným

/D/

62.     Najväčšiu časť príjmov štátneho rozpočtu tvoria príjmy z daní, ktoré z celkových príjmov ŠR predstavujú v SR približne:

a/ 60% - 70%                        b/ 70% - 80%                        c/ 80% - 90%                        d/ viac ako 90%

/C/

63.     Najväčšou mierou na príjmoch štátneho rozpočtu v SR sa podieľajú príjmy z týchto daní:

a/ daň z pridanej hodnoty, vlastníctva majetku a predaja akcií

b/ daň z pridanej hodnoty, daň z príjmov, spotrebné dane

c/ spotrebné dane, daň z príjmov a predaja akcií

d/ daň z príjmov, daň z pridanej hodnoty, cestná daň

/B/

64.     Medzi nedaňové príjmy štátneho rozpočtu patria:

a/ poplatky, dane z príjmov a úroky z úverov               

b/ kapitálové príjmy, dary, príjmy zo spotrebných daní

c/ príjmy z vlastníctva majetku, clá, príjmy zo splatených úverov

d/ príjmy z vlastníctva majetku, poplatky, kapitálové príjmy, úroky z úverov, clá

/D/

65.     Progresívna daň pôsobí na dôchodky obyvateľstva a podnikov tak, že:

a/ s rastom dôchodku rastie aj podiel dane na dôchodku

b/ s rastom dôchodku klesá podiel dane na dôchodku

c/ zmena dôchodku nemá vplyv na podiel dane z dôchodku

d/ aj pri stabilnom dôchodku rastie podiel dane na dôchodku

/A/

66.     Vzťah medzi daňami a dôchodkami obyvateľstva a podnikov sa vyjadruje týmito druhmi daní:

a/ progresívna a proporcionálna daň              b/ progresívna a degresívna daň

c/ proporcionálna a dagresívna daň                               d/ progresívna, degresívna a proporcionálna daň

/D/

67.     Subvencie sú prostriedky poskytované zo štátneho rozpočtu alebo miestneho rozpočtu na základe:

a/ úzko vymedzeného účelu použitia                              b/ bez vymedzenia účelu použitia

c/ čiastočne vymedzeného účelu použitia                     d/ účelu použitia, ktorý si stanovuje prijímateľ

/A/

68.     Dotácie sú prostriedky poskytované zo štátneho rozpočtu alebo miestneho rozpočtu na základe:

a/ úzko vymedzeného účelu použitia                              b/ bez vymedzenia účelu použitia

c/ čiastočne vymedzeného účelu použitia                     d/ účelu sponzorských príspevkov

/B/

69.     Súhrn tých daní, ktoré sa môžu vyrubovať na území daného štátu, nazývame:

a/ fiškálna politika    b/ monetárna politika     c/ daňová sústava                              d/ hospodárska politika

/C/

70.     Daňovú sústavu sa Slovensku tvoria tieto druhy daní:

a/ nepriame dane a dane z príjmov                                  b/ priame dane a daň z pridanej hodnoty

c/ nepriame dane a daň z nehnuteľností                        d/ priame a nepriame dane

/D/

71.     Spotrebná daň patrí medzi:

a/ priame dane      b/ dane z pridanej hodnoty               c/ dane z príjmov                 d/ nepriame dane

/D/

72.     Daň z pridanej hodnoty patrí medzi:

a/ priame dane                     b/ spotrebné dane                              c/ dane z príjmov                 d/ nepriame dane

/D/

73.     Daň z príjmov patrí medzi:

a/ priame dane                     b/ dane z pridanej hodnoty     c/ spotrebné dane         d/ nepriame dane

/A/

74.     Daň z nehnuteľností patrí medzi:

a/ priame dane      b/ dane z pridanej hodnoty               c/ spotrebné dane                               d/ nepriame dane

/A/

75.     Dane možno rozdeliť na dva základné druhy, a to na dane:

a/ priame a nepriame           b/ nominálne a reálne         c/ čisté a hrubé                    d/ trvalé a dočasné

/A/

76.     Priame dane sa uvaľujú:

a/ priamo na vybraných jednotlivcov a podniky          b/ diferencovane podľa výšky spotreby

c/ priamo na všetkých jednotlivcov a podniky             d/ diferencovane podľa výšky dôchodkov

/B/

77.     Dane, ktoré sa uvaľujú priamo na všetkých jednotlivcov a podniky, predstavujú:

a/ nominálne dane               b/ nepriame dane                 c/ priame dane                     d/ reálne dane

/C/

78.     Nepriame dane:

a/ sú zahrnuté v cene výrobkov a služieb      b/ platia sa v závislosti od výšky dôchodkov

c/ platia len pre určených výrobcov                               d/ platia len pre určených spotrebiteľov

/A/

79.     Dane, ktoré sú zahrnuté v cene výrobkov a služieb predstavujú:

a/ dane z nehnuteľností     b/ reálne dane      c/ nominálne dane               d/ spotrebné dane

/D/

80.     Medzi nepriame dane patria:

a/ spotrebné dane a daň z príjmov                                  b/ daň z pridanej hodnoty a spotrebné dane

c/ daň z pridanej hodnoty a daň z príjmov                     d/ spotrebné dane a daň z nehnuteľností

/B/

81.     Medzi priame dane patria:

a/ daň z príjmov, daň z nehnuteľností, spotrebné dane      b/ daň z nehnuteľností, daň z pridanej hodnoty

c/ daň z príjmov, nehnuteľností,  cestná daň   d/ cestná daň, daň z nehnuteľností,  daň z pridanej hodnoty

/C/

82.     Termíny platenia jednotlivých daní do štátneho rozpočtu:

a/ si volí každý subjekt                      b/ sú stanovené príslušnými daňovými zákonmi

c/ si určuje každý rezort                     d/ sa menia podľa stavu hospodárstva

/B/

83.     Sústavu daňových orgánov SR tvoria:

a/ daňové riaditeľstvá a daňové úrady                          b/ parlament, vláda a daňové úrady

c/ vláda, daňové úrady a miestna samospráva             d/ parlament, ministerstvá, daňové úrady

/A/

84.     Cieľom dôchodkovej politiky štátu je ovplyvňovať:

a/ cenovú hladinu                                              b/ vyrovnanosť štátneho rozpočtu

c/ vyrovnanosť platobnej bilancie                  d/ dôchodky ekonomických subjektov

/D/

85.     Hospodárska politika, ktorej cieľom je ovplyvňovať dôchodky jednotlivých ekonomických subjektov sa nazýva:

a/ cenová politika                b/ stabilizačná politika        c/ sociálna politika              d/ dôchodková politika

/D/

86.     Dôchodkovou politikou štát ovplyvňuje:

a/ ceny výrobných faktorov, dôchodky obyvateľov              b/ dôchodky obyvateľstva príjmy výrobcov

c/ ceny spotrebných tovarov a služieb, dôchodky výrobcov

d/ ceny výrobných faktorov, ceny spotrebných tovarov a služieb

/B/

87.     Štát realizuje dôchodkovú politiku priamou metódou tým, že:

a/ uzatvára tripartitné dohody                                         b/ určí valorizáciu cien

c/ určí základné pravidlá dôchodkovej politiky             d/ vyhlási cenové alebo mzdové moratórium

/D/

88.     Štát realizuje dôchodkovú politiku nepriamou metódou tým, že:

a/ uzatvára tripartitné dohody                                         b/ vyhlási cenové alebo mzdové moratórium

c/ určí maximálne prírastky miezd                                    d/ zmrazí rast cien a miezd

/A/

89.     Realizácia dôchodkovej politiky štátu prostredníctvom sociálneho partnerstva predstavuje:

a/ priamu metódu dôchodkovej politiky                                        b/ nepriamu metódu dôchodkovej politiky

c/ realizáciu dôchodkovej politiky v období expanzie

d/ realizáciu dôchodkovej politiky v období recesie

/B/

90.     Ak určí vláda maximálne prírastky miezd a cien na určité obdobie, znamená to že realizuje dôchodkovú politiku:

a/ prostredníctvom sociálneho partnerstva                   b/ uzatváraním tripartitných dohôd

c/ priamou formou                                                              d/ nepriamou formou

/C/

91.     Valorizáciu miezd uskutočňuje štát prostredníctvom:

a/ tripartitných dohôd                                                       b/ zákonných nariadení     

c/ reštriktívnej rozpočtovej politiky                                d/ vyjednávania s podnikmi

/A/

92.     Cieľom zahranično-obchodnej politiky štátu je:

a/ ekonomický rast bez cyklických výkyvov                 b/ vyrovnaná obchodná a platobná bilancia štátu

c/ nízka dobrovoľná nezamestnanosť                            d/ stabilita cenovej hladiny

/B/

93.     Hospodárska politika, ktorej cieľom je vyrovnaná obchodná a platobná bilancia, sa nazýva:

a/ fiškálna             b/ menová                            c/ zahranično-obchodná                    d/ monetárna

/C/

94.     Hospodárska politika, ktorej cieľom je stabilita menových kurzov sa nazýva:

a/ fiškálna             b/ menová                            c/ zahranično-obchodná                    d/ cenovo-mzdová

/B/

95.     Embargo je:

a/ verejná dávka, ktorú vyberá štátny orgán za tovar prechádzajúci colnú hranicu štátu

b/ daň, ktorú vyberá colný orgán na vybrané druhy dovážaného tovaru

c/ kvantitatívne obmedzenie určitej komodity

d/ obmedzenie alebo zákaz dovozu tovaru z určitej krajiny

/D/

96.     Clo je:

a/ verejná dávka, ktorú vyberá štátny orgán za tovar prechádzajúci colnú hranicu štátu

b/ daň, ktorú vyberá colný orgán na vybrané druhy dovážaného tovaru

c/ kvantitatívne obmedzenie určitej komodity

d/ obmedzenie alebo zákaz dovozu tovaru z určitej krajiny

/A/

97.     Obchodná bilancia štátu vyjadruje:

a/ hodnotu exportu a importu tovarov            b/bilanciu kapitálových platieb

 

c/ hodnotu všetkých platieb a príjmov vo vzťahu k zahraničiu

d/ bilanciu devízových rezerv

/A/

98.     Rozdiel medzi hodnotou exportu a importu tovarov za určité obdobie vyjadruje:

a/ obchodná bilancia                                                                           b/ platobná bilancia            

c/ bilancia kapitálových platieb                                                         d/ bilancia bežných platieb

/A/

99.     Rozdiel medzi súhrnom všetkých platieb do a zo zahraničia za určité časové obdobie vyjadruje:

a/ obchodná bilancia                                                                           b/ platobná bilancia            

c/ bilancia kapitálových platieb                                                         d/ bilancia bežných platieb

/B/

100.  Saldo zahraničného obchodu je rozdiel medzi:

a/  hodnotou všetkých platieb a hodnotou všetkých príjmov vo vzťahu k zahraničiu

b/ zaplatenými a prijatými dividendami a úrokmi vo vzťahu k zahraničiu

c/ celkovým množstvom vyrobených tovarov a exportom

d/ hodnotou exportu a importu tovarov

/C/

101.  Platobná bilancia vyjadruje rozdiel medzi:

a/ hodnotou exportu a importu tovarov

b/ hodnotou všetkých platieb a hodnotou všetkých príjmov vo vzťahu k zahraničiu

c/ hodnotou investovaného kapitálu doma a hodnotou investovaného kapitálu v zahraničí

d/ hodnotou všetkých vyrobených tovarov a exportom

/B/

102.  Ak je hodnote exportovaného tovaru za určité obdobie väčšia ako hodnota importu tovarov hovoríme, že saldo obchodnej bilancie je:

a/ expanzívne                       b/ vyrovnané                       c/ aktívne                              d/ pasívne

/C/

103.  Ak je hodnota exportovaného tovaru za určité obdobie menšia ako hodnota importu tovarov hovoríme, že saldo obchodnej bilancie je:

a/ regresívne                        b/ vyrovnané                       c/ aktívne                              d/ pasívne

/D/

104.  Ak sa hodnota exportovaného tovaru za určité obdobie rovná hodnote importu tovarov hovoríme, že saldo zahraničného obchodu je:

a/ reštriktívne                       b/ vyrovnané                       c/ aktívne                              d/ pasívne

/B/

105.  Účet bežných platieb v účte platobnej bilancie tvoria:

a/ obchod so službami a investície vkladané do kapitálovej účasti

b/ zahraničný obchod a dlhodobé investície                                c/ prevod platieb a dlhodobé investície

d/ zahraničný obchod, obchod so službami a prevod platieb

/D/

106.  Účet kapitálových platieb v účte platobnej bilancie tvoria:

a/ dlhodobé investície a prevod platieb                         b/ zahraničný obchod a dlhodobé investície

c/ investície vkladané do kapitálovej účasti a prevod platieb

d/ dlhodobé investície a investície vkladané do kapitálovej účasti

/D/

107.  Pre protekcionársku /ochranársku/ zahranično-obchodnú politiku je typické uplatňovanie nástrojov:

a/ fiškálnej politiky                                                                            b/ priamych /administratívnych/

c/ nepriamych /trhovo orientovaných/                                          d/ monetárnej politiky

/B/

108.  Pre liberálnu /slobodnú / zahranično-obchodnú politiku je typické uplatňovanie nástrojov:

a/ fiškálnej politiky                                                                            b/ priamych /administratívnych/

c/ nepriamych /trhovo orientovaných/                                          d/ monetárnej politiky

/B/

B

 

1.        Ktoré tvrdenie je správne?

Progresívna daň zaťažuje dôchodky chudobnejších rodín:

a/ viac ako bohatých rodín                                               b/ menej ako bohatých rodín

c/ rovnako ako bohatých rodín                        d/ rovnako ako rovná daň

/B/

2.        Ktoré tvrdenie je správne?

Dgresívna daň zaťažuje dôchodky chudobnejších rodín:

a/ viac ako bohatých rodín                                               b/ menej ako bohatých rodín

c/ rovnako ako bohatých rodín                        d/ rovnako ako proporcionálna daň

/A/

 

 

 

C

Doplňte:

 

Štátny rozpočet má formu zákona a prijíma ho NRSR / parlament /

 

Štátny rozpočet má formu zákona a prijíma ho .....................................................

 

 

Úlohou štátu v ekonomike je zabezpečiť: stabilitu, efektívnosť, rovnosť. Súhrn cieľov, nástrojov, rozhodovacích procesov a opatrení štátu v jednotlivých oblastiach ekonomiky v určitom časovom období , prostredníctvom ktorých túto úlohu splní sa nazýva hospodárska politika. Hlavným subjektom hospodárskej politiky je štát a jej výkonný orgán – vláda. Štát si v hospodárskej politike stanovuje určité ciele, ktoré členíme podľa kritérií: čas, stabilita, koncepcie. Podľa nástrojov, aké štát na regulovanie hospodárskych procesov využíva rozoznávame fiškálnu = rozpočtovú politiku, monetárnu = peňažnú a úverovú politiku, dôchodkovú politiku, zahraničnoobchodnú = obchodnú a menovú politiku.

 

Na ovplyvňovanie množstva peňazí v obehu je zameraná monetárna = peňažnoúverová politika. Robí to prostredníctvom priamych a nepriamych nástrojov monetárnej politiky. Medzi priame nástroje patria: regulácia investičnej činnosti a regulácia spotrebného úveru. V oboch prípadoch stanovuje banka podmienky, za  akých poskytne investičný alebo spotrebný úver. Nepriame nástroje monetárnej politiky sú: diskontná sadzba, stanovenie minimálnych povinných bankových rezerv a operácie na voľnom trhu. Pri regulácii množstva peňazí v obehu uskutočňuje centrálna banka dva typy monetárnej politiky. Ak nakupuje štátne obligácie na voľnom trhu ide o expanzívnu monetárnu politiku. Pri predaji štátnych obligácií ide o reštriktívnu politiku.

 

Úlohou štátu v .................................. je zabezpečiť: stabilitu, .................................., rovnosť. Súhrn cieľov, .............................., rozhodovacích procesov a opatrení štátu v jednotlivých oblastiach ekonomiky v určitom ................................... období , prostredníctvom ktorých túto úlohu splní sa nazýva ............................. politika. Hlavným ............................. hospodárskej politiky je štát a jej výkonný orgán – ....................... Štát si v hospodárskej politike stanovuje určité .........................., ktoré členíme podľa kritérií: čas, ...................., koncepcie. Podľa nástrojov, aké štát na ............................. hospodárskych procesov využíva rozoznávame fiškálnu = ........................ politiku, monetárnu = peňažnú a úverovú politiku, ............................ politiku, zahraničnoobchodnú = obchodnú a menovú politiku.

 

Na ovplyvňovanie množstva ............................. v obehu je zameraná monetárna = ................................... politika. Robí to prostredníctvom priamych a nepriamych ........................ monetárnej politiky. Medzi ........................... nástroje patria: regulácia ................................. činnosti a .............................. spotrebného úveru. V oboch prípadoch stanovuje banka ........................................, za  akých poskytne investičný alebo spotrebný ...................... Nepriame nástroje monetárnej politiky sú: ............................... sadzba, stanovenie minimálnych povinných bankových rezerv a ............................. na voľnom trhu. Pri regulácii množstva peňazí v obehu uskutočňuje centrálna banka dva typy monetárnej politiky. Ak nakupuje štátne obligácie na voľnom trhu ide o ............................ monetárnu politiku. Pri predaji štátnych obligácií ide o .............................. politiku.

 

 

 

Ekonomický cyklus

 

1.        Ekonomický /hospodársky/ cyklus môžeme vymedziť ako:

a/ dlhodobé zmeny v investíciách                   b/ časové obdobie, ktoré v sebe obsahuje rozmach

c/ striedanie vzostupných a zostupných fáz vývoja ekonomiky               d/ pokles HDP v čase

/C/

2.        Striedanie vzostupných a zostupných fáz vývoja ekonomiky nazývame:

a/ inflácia              b/ ekonomický cyklus                        c/ recesia               d/ ekonomický rast

/B/

3.        Fázy ekonomického cyklu sú:

a/ recesia, dno, kríza, konjunktúra                                   b/ recesia, dno, expanzia, vrchol

c/ výroba, rozdeľovanie, výmena, spotreba                  d/ recesia, spotreba, vrchol, konjunktúra

/B/

4.        Vo fáza recesie sa v ekonomike:

a/ stabilizuje výroba ale rastie inflácia                            b/ zvyšuje kúpyschopnosť obyvateľstva

c/ obmedzuje výroba, rastie nezamestnanosť              

d/ prudko zvyšuje počet obyvateľstva, znehodnocujú sa jeho úspory

/C/

5.        Najväčšie ropné šoky boli v:

a/ 50-tych rokoch 20. storočia                                          b/ 60-tych rokoch 20. storočia

c/ 70-tuch rokoch 20. storočia                                          d/ 80-tych rokoch 20. storočia

/C/

6.        Pri skúmaní ekonomického cyklu bod, v ktorom skutočný produkt dosahuje maximum nazývame:

        a/ vrchol                               b/ recesia                              c/ dno                    d/ expanzia

        /A/

7.        Pri skúmaní ekonomického cyklu fázu, v ktorej sa produkt znižuje nazývame:

a/ vrchol                               b/ recesia                              c/ dno                    d/ expanzia

/B/

8.        Pri skúmaní ekonomického cyklu bod, v ktorom skutočný produkt predstavuje minimum nazývame:

a/ vrchol                               b/ recesia                              c/ dno                    d/ expanzia

/C/

9.        Pri skúmaní ekonomického cyklu fázu, v ktorej skutočný produkt rastie nazývame:

a/ vrchol                               b/ recesia                              c/ dno                    d/ expanzia

/D/

10.     Veľká hospodárska kríza bola v rokoch:

a/  1925 – 1927                     b/ 1927 – 1929                      c/ 1929 – 1933                      d/ 1933 – 1936

/C/

11.     Boom nie je:

a/ neočakávaný vzostup cien                           b/ nečakaný krátkodobý rozmach

c/ očakávaný vzostup kurzov mien                 d/ všeobecne používaný termín pre prudký rast ekonomiky

/D/

12.     Boom je:

a/ očakávaný pokles kurzov mien                    b/ nečakaný krátkodobý rozmach

c/ prudký pád kurzov na burze                         d/ ani jedna odpoveď nie je správna

/D/

13.     Pre obdobie recesie nie je charakteristické:

a/ nízka výroba                                                   b/ nízka nezamestnanosť

c/ pokles reálneho produktu                             d/ ani jedna odpoveď nie je správna

/B/

14.     Pre ktorú fázu ekonomického cyklu je charakteristická nasledovná situácia = „ znižuje sa odbyt, klesá dopyt, rastie nezamestnanosť, klesá dopyt po úveroch „:

a/ vrchol                                               b/ recesia                              c/ dno                                    d/ expanzia

/B/

15.     Pre ktorú fázu ekonomického cyklu je charakteristická nasledovná situácia = „ veľká nezamestnanosť, nízka úroveň výroby, malý dopyt po investičných a spotrebných statkoch „:

a/ vrchol                                               b/ recesia                              c/ dno                                    d/ expanzia

/C/

16.     Pre ktorú fázu ekonomického cyklu je charakteristická nasledovná situácia = rastie výroba, prevláda optimizmus, klesá nezamestnanosť „:

a/ vrchol                                               b/ recesia                              c/ dno                                    d/ expanzia

/D/

17.     Pre ktorú fázu ekonomického cyklu je charakteristická nasledovná situácia = „ plná zamestnanosť, najvyšší stupeň odbytu „:

a/ vrchol                                               b/ recesia                              c/ dno                                    d/ expanzia

/A/

18.     Vo fáze depresie v ekonomike:

a/  klesá nezamestnanosť                                                                 b/ rastie dopyt    

c/ je nízka úroveň výroby                                                 d/ ani jedna odpoveď nie je správna

/C/

19.     Vo fáze expanzie:

a/ rastie nezamestnanosť                                                  b/ znižuje sa odbyt

c/ rastie výroba                                                                  d/ ani jedna odpoveď nie je správna

/C/

20.     Keď sa ekonomika nachádza na vrchole:

a/ rastie nezamestnanosť                                                  b/ znižuje sa odbyt

c/ bankrotujú podniky                                                       d/ ani jedna odpoveď nie je správna

/D/

21.     Pre obdobie depresie nie je charakteristické:

a/ nízka úroveň výroby                                                     b/ malý dopyt po investičných statkoch

c/ veľká nezamestnanosť                                                 d/ vysoký odbyt

/D/

22.     Pre obdobie expanzie nie je charakteristické:

a/ rastie výroba                                                                  b/ rastie inflácia

c/ rastie nezamestnanosť                                                  d/ rastie dopyt

/C/

23.     Pre obdobie, v ktorom je ekonomika na vrchole nie je charakteristické:

a/ najvyšší stupeň odbytu                                                               b/ vysoké mzdy

c/ malý dopyt po investíciách                                          d/ vysoký odbyt

/C/

24.     V ktorej fáze ekonomického cyklu býva spravidla najnižšia nezamestnanosť:

a/ vrchol                                               b/ recesia                              c/ dno                                    d/ expanzia

/A/

25.     V ktorej fáze ekonomického cyklu býva spravidla najvyššia nezamestnanosť:

a/ vrchol                                               b/ recesia                              c/ dno                                    d/ expanzia

                /C/

 

 

V ekonomike sa pravidelne striedajú zostupné a vzostupné  fázy vývoja, čo inak nazývame i cyklický  pohyb a jeho jednotlivá vlna je ekonomický cyklus, ktorý sa delí na štyri  fázy: recesia,  dno, expanzia, vrchol . Celý tento proces podmieňujú exogénne príčiny = vojny,

katastrofy   a endogénne príčiny = činnosť vlády, nesúlad medzi dopytom a ponukou a pod.

 

Vypočítajte:

Ak viete, že zamestnaných je 250 000 a nezamestnaných 30 000, aká je miera nezamestnanosti? ............................

Ak viete, že nezamestnaných  je 20 000 a počet pracovných síl je 200 000, potom aká je miera nezamestnanosti? ...................................

 

 

 

 

 

 

V ekonomike sa pravidelne striedajú zostupné a ...................... fázy vývoja, čo inak nazývame i .............................................. pohyb a jeho jednotlivá vlna je .................................................., ktorý sa delí na ........................................ fázy: ...................................,  ...................................., ............................., vrchol . Celý tento proces podmieňujú exogénne príčiny = ........................, ..................................., ..........................................  a ................................................... príčiny = činnosť vlády, nesúlad medzi dopytom a ponukou a pod.