Kým
človek nájde uspokojenie v práci a v živote musí prejsť zložitou
cestou. Možnosť nazrieť do reality života, ukázať jeho úskalia, a tak
priviesť študentov k uvažovaniu nad nimi, aby ich mohli ľahšie prekonať.
Prekročiť rámec základných informácií o spoločenských javoch, s cieľom
vypestovať vzťah k svojej krajine, k jej kultúre, k ľuďom a
prebrať zodpovednosť za ďalší rozvoj, to všetko v sebe skrýva
sústava spoločenskovedných predmetov NoS, Etv a Esv, ktoré sa najviac
podieľajú na osobnostnej výchove študentov a ich dozrievaní v uvedomelých
občanov.
Osnovy týchto
predmetov nie sú dogmou, naopak je to
otvorený systém vyžadujúci si obmieňanie, dopĺňanie alebo redukciu.
Vyučovanie jednotlivých predmetov je teda flexibilné
s možnosťou využitia rôznych metód, foriem a zdrojov. So zreteľom na
tieto požiadavky a v záujme efektívnosti
učebného procesu vypracovali
členovia PK tematické plány.
Výchova
prosociálnej osobnosti, ktorá má svoju identitu a koná v súlade so
svojimi zásadami
je možná len erudovaným učiteľom využívajúcim dobrý kontakt so študentmi
a dbajúcim na
všestrannosť i vedeckosť informácií. Odbornú pripravenosť si preto
členovia PK zvyšujú sledovaním odbornej tlače a literatúry. Aktuálnosť
svojej činnosti si overujú pravidelnou účasťou na školeniach a prácou v profesijných
združeniach / napr. Filozofická spoločnosť /.
Podnecovanie
tvorivosti a fantázie študentov, kultivovanie vkusu smeruje cez kontakty
s umeleckou a mimoumeleckou skutočnosťou ku kultivácii osobnosti s pozitívnym
vzťahom k národnej tradícii,
k vytvoreným hodnotám, k prírode. Tieto kontakty zabezpečujú pre študentov
členovia PK návštevami kultúrnych inštitúcií / divadlá, galérie a pod.
/ a exkurziami.
Kvalita osvojenia
základných informácií sa overuje a hodnotí prostredníctvom ústneho skúšania
a didaktických testov. Schopnosť študentov aplikovať problematiku v širšom
kontexte v praxi sa overuje cez riešenie problémových úloh.
Na
NoS, keďže ide o maturitný predmet,
sa kladie veľký dôraz na zvládnutie prezentácie učiva. Dôležitou
súčasťou je vyžadovanie všeobecnej rozhľadenosti študentov, ktorá je
predpokladom úspešného zvládnutia prijímacích skúšok na VŠ.
Do
rámca mimoškolskej činnosti
obsahovo blízkej patrí aj činnosť Debatného klubu, v ktorom študenti
majú možnosť rozvíjať svoje komunikačné zručnosti.
PK
sa stretáva trikrát ročne. Na zasadnutiach sa vymieňajú skúsenosti z pedagogickej
praxe, riešia aktuálne problémy, sprostredkúvajú informácie zo školení,
tlače a pod.