ŠTÁTNY PEDAGOGICKÝ ÚSTAV, PLUHOVÁ 8, 830 00  BRATISLAVA

Vzdelávací štandard z Informatiky pre gymnázium
(štvorročné štúdium)

Vypracovala: RNDr. Viera Blahová

Posúdili členovia ústrednej predmetovej komisie informatiky ŠPÚ

máj 2001

 

OBSAH

 

ÚVOD

1.          INFORMÁCIE OKOLO NÁS         4

2.          POČÍTAČOVÉ SYSTÉMY          4

3.          ALGORITMY A  ALGORITMIZÁCIA       5

4.          APLIKÁCIA TEXTOVÝ PROCESOR     7

5.          APLIKÁCIA GRAFICKÝ EDITOR      8

6.          INTERNET      9

7.          INFORMAČNÁ SPOLOČNOSŤ       9

Odporúčania na využitie vzdelávacieho štandardu      11

 

Úvod

Vzdelávací štandard je pedagogický dokument, ktorý vymedzuje základné učivo a požiadavky na vedomosti a zručnosti, ktoré si majú osvojiť a vedieť preukázať všetci žiaci.

Vzdelávací štandard je spracovaný ako tematický a skladá sa z troch častí. Prvá časť má názov Obsah a zahŕňa pojmy a ich vzťahy, definície a špecifikáciu poznatkov, ktoré sú základné v oblasti informatiky. Druhá časť, pomenovaná Požiadavky na vedomosti a zručnosti, vyjadruje v operacionalizovanej podobe ciele vzdelávania v predmete informatika vo vzťahu k vymedzenému základnému obsahu vzdelávania. Požiadavky bližšie určujú očakávanú úroveň nadobudnutia poznatkov, či si ich má žiak zapamätať, alebo aj pochopiť, resp. aplikovať osvojené vedomosti a zručnosti, používať ich podľa návodu, alebo aj v nových situáciách. Tretia časť obsahuje zadania, otázky a úlohy, na ktoré by mal žiak vedieť odpovedať, resp. ich vyriešiť. Zadania v časti Algoritmy a algoritmizácia sú uvádzané v algoritmickom jazyku alebo programovacom jazyku Comenius Logo len na ukážku, používať sa môžu aj iné programovacie jazyky, na ktoré má škola licenciu.

Vzdelávací štandard má dve funkcie: riadiacu (projektovú) a kontrolnú. Žiak má dosiahnuť istú úroveň základných vedomostí a zručností v informatike bez ohľadu na to, aké metódy a formy učiteľ používa vo svojej pedagogickej práci. Štandard by mal umožniť jeho potencionálnym používateľom - žiakom, učiteľom, autorom pedagogickej dokumentácie, skúšok a testov, riadiacim orgánom, ako aj rodičom a širšej verejnosti - túto úroveň zistiť, preveriť, prípadne porovnať. Túto funkciu budú ďalej napĺňať štandardizované didaktické testy, určené na meranie výkonu žiaka.

1. Informácie okolo nás 

Obsah

Zdroje informácií.

Uchovávanie informácií.

Vyhľadávanie informácií.

Spracovanie informácií aplikáciami textovými, grafickými, atď.

Vnútorná reprezentácia (kódovanie) údajov v počítačoch.

Multimediálne aplikácie.

 

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

1.1     Vyjadriť rozdiel medzi informáciou a údajom.

1.2     Zbierať, spracovať a prezentovať údaje.

1.3         Opísať spôsoby kódovania údajov.

1.4         Získať informácie z údajov.

1.5         Vymenovať a porovnať jednotlivé zdroje informácií (knižnice, časopisy, knihy, Internet, encyklopédie).

                    (napr. 1. Internet, 2. časopis, 3. učebnica).

1.6         Opísať možnosti digitalizácie rôznych typov údajov (obraz, zvuk, video).

1.7         Poznať bit a bajt ako jednotky kódovania údajov.

 

 

2. Počítačové systémy

 

Obsah

Základná terminológia z oblasti počítačových systémov.

Základné programové vybavenie.

Základné technické vybavenie počítača.

Všeobecne platné princípy z oblasti počítačových systémov.

Hardvér a softvér počítača, počítačová sieť a informačné systémy.

 

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

2.1     Vedieť rozlišovať medzi hardvérom a softvérom.

2.2         Požívať (poznať) základné vstupno-výstupné zariadenia.

2.3         Popísať architektúru počítača von Neumannovho typu.

2.4            Rozlišovať základné kategórie programov.

2.5         Poznať základné vlastnosti operačných systémov a význam počítačových sietí

 

 

3. Algoritmy a algoritmizácia 

 

Obsah

Algoritmus v bežnom živote.

Riešenie problémov, úloh.

Tvorenie algoritmov.

Zapísanie algoritmu, programovací jazyk.

 

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

3.1     Zostaviť jednoduchý algoritmus z bežného života (využívajúci sekvenciu príkazov, podmienky a cykly).

3.2         Zostaviť jednoduchý algoritmus z množiny príkazov.

Prvá skupina:

a)          prídem k prechodu

b)          pokiaľ svieti červená, čakám

c)          prejdem cez prechod

Druhá skupina:

a)          prídem k prechodu

b)          ak svieti zelená, prejdem

c)          ak svieti červená, zastavím sa

3.3         Zapísať algoritmus.

3.4         Chápať pojem postupnosť príkazov, vetvenie, cyklus, procedúra.

ak :body > 50 [urob "body :body + 1]

viem troj :a

opakuj 3 [dopredu :a vpravo 120]

koniec

3.5         Vysvetliť pojem premennej.

urob "a 10

urob "b 7

urob "a :a + :b

urob "b :a - :b

urob "c ???

urob "i 1

opakuj 5[ urob "c :c*:i zvys :i]

3.6         Poznať vstupno-výstupné operácie jedného programovacieho jazyka.

3.7         Čítať a modifikovať jednoduchý program.

 

opakuj 2 [ do 70 vp 90 do 30 vp 90 ] ph

do 10 vp 90 do 10 vl 90 pd

opakuj 3 [ stvorec ph do 20 pd ]

  

 

 

 

 

 

opakuj :n [ do 10 vp 90 do 10 vl 90 ]

vz ......... vl 90 do ..............

 §         Algoritmus počíta mocninu xn (xÎR, nÎN). Doplňte na vyznačenom mieste chýbajúci príkaz:

píš „Zadaj X:“

prečítaj X

píš „Zadaj N:“

prečítaj N

MOCNINA ß 1

opakuj preod 1 do N
  ..........................

píš MOCNINA

píš „Zadaj A:“

prečítaj A

píš „Zadaj B:“

prečítaj B

SUCIN ß ............

opakuj preod 1 do A
  SUCIN
ß SUCIN..........

píš MOCNINA

 

 

4. Aplikácia Textový procesor 

 

Obsah

Základy práce s textovým editorom.

Možnosti tlače.

 

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

4.1     Vymenovať možnosti využitia textového procesora.

4.2         Aplikovať funkcie jedného textového procesora  (písanie, opravovanie, základné formátovanie, kopírovanie častí textu, prenos textu medzi dokumentmi, tlačenie).

4.3         Vkladať grafické údaje (obrázky, tabuľky) do dokumentu.

4.4         Pracovať s textom na úrovni súborov (vytvoriť, otvoriť, uložiť, vyhľadať, urobiť kópiu).

4.5         Spracovať text z viacerých zdrojov (dokumentov, aplikácií).

4.6         Poznať funkcie textového procesora (kontrola gramatiky, delenie slov, využitie slovníka).

 

 

5. Aplikácia Grafický editor

 

Obsah

Základy práce s rastrovým grafickým editorom.

Tvorba a editovanie obrázku. Možnosti tlače.

Reprezentácia grafických údajov, ich výhody a nevýhody.

 

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

5.1     Poznať možnosti grafického editora. (využitie, výhody, nevýhody).

5.2         Aplikovať funkcie jedného grafického editora (kreslenie, upravovanie, ukladanie, nahrávanie a tlačenie).

5.3         Spracovať grafické údaje z viacerých zdrojov (internet, skener, kliparty, digitálny fotoaparát, ...).

5.4         Aplikovať kombinovanie textu s grafikou (prenos medzi súbormi  aplikáciami).

 

 

6. Internet 

 

Obsah

Základy práce s elektronickou poštou.

Využitie internetu.

Vyhľadanie informácií a údajov.

Princípy počítačových sietí a internetu.

Neinteraktívna a interaktívna komunikácia.

Netiketa.

 

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

6.1     Aplikovať funkcie jedného klienta elektronickej pošty (odoslanie správy, príjem správy, uloženie a odoslanie súboru).

6.2         Vyhľadať WWW stránky pomocou vyhľadávacích služieb.

6.3         Charakterizovať služby internetu (www, ftp, IRC, ICQ, internetbanking, elektronické obchodovanie).

6.4         Vymenovať možnosti prenosu údajov prístupných cez WWW (zvukovej informácie, videosekvencií, hypertextov).

6.5         Vymenovať spôsoby internetovej komunikácie.

 

 

7. Informačná spoločnosť

 

Obsah

Oblasti použitia IKT.

Kultúrne a sociálne aspekty využívania informačných technológií.

Bezpečnosť počítačových systémov.

 

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

7.1     Opísať možnosti štandardných aplikácií IKT, multimediálnych CD a použitie výučbových programy v škole.

7.2         Vysvetliť úlohu aplikácií na zber, spracovanie a prezentáciu textových, tabuľkových a grafických údajov a informácií.

7.3         Vysvetliť pojem počítačová bezpečnosť počítačových systémov.

7.4         Vysvetliť pojem autorské právo vo vzťahu k softvérovým programom.

7.5         Vymenovať príklady využitia IKT v škole a v praktickom živote.

 

 

Odporúčania na využitie vzdelávacieho štandardu

 

Vzdelávací štandard z informatiky má zvolenou koncepciou a spôsobom spracovania plniť viacero funkcií. Z hľadiska očakávaného prínosu štandardu pri zvyšovaní kvality vzdelávania je podstatná jeho regulatívna funkcia pri riadení výchovno-vzdelávacieho procesu a kontrole jeho výsledkov. Učitelia a predmetové komisie informatiky by mali vzdelávací štandard využiť pri navrhovaní rozsahu vyučovania informatiky v učebnom pláne školy, pri adaptácii učebných osnov a ďalších dokumentov na vyučovanie informatiky na podmienky školy, pri stanovovaní cieľov vyučovania informatiky so zreteľom na požiadavky v štandarde ako čiastkové ciele, pri výbere metód, prostriedkov a organizačných foriem vyučovania, ktoré umožnia efektívne plnenie požiadaviek štandardu, pri plánovaní a realizácii rôznych foriem priebežného, tematického a komplexného overovania a hodnotenia vedomostí a zručností žiakov.

Vedenie školy by malo utvoriť vhodné podmienky na zvládnutie štandardu, kontrolovať dosiahnuté výsledky a na ich základe odporúčať úpravy v obsahu vzdelávania a spôsobov jeho sprístupňovania tak, aby štandard na primeranej úrovni zvládla väčšina žiakov.

Metodici a inšpektori by mali plánovito poskytovať odborno-metodickú pomoc pri zabezpečovaní plnenia požiadaviek štandardu, pri tvorbe meracích prostriedkov a hodnotení učebných výsledkov žiakov.

So vzdelávacím štandardom by mali byť oboznámení aj žiaci a ich rodičia. Žiaci z dôvodu, aby vedeli, aké vedomosti a zručnosti majú záväzne získať, rodičia z dôvodu možnosti zainteresovane sa podieľať na usmerňovaní práce žiaka a sledovať jeho výkony, a zároveň požadovať, aby škola, bez ohľadu na zvolený vzdelávací program, alebo špecifické ciele, poskytla v informatike projektované štandardné vzdelanie.

Vzdelávací štandard by mali poznať učitelia základných škôl, i potencionálni odberatelia absolventov gymnázií – vysoké školy, ďalej autori učebníc, učebných pomôcok, a prostriedkov na meranie výsledkov vzdelávania.

 

 

 

návrat