Učebné osnovy gymnázia

študijné zameranie

7902 5 05 - Informatika

(štvorročné štúdium)

 

povinný predmet

  

Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa20.6.2000 pod číslom 811/2000-4 s platnosťou od 1.9.2000.

 

Ciele

Informatika má dôležité postavenie vo vzdelávaní, pretože podobne ako matematika rozvíja myslenie žiakov, ich schopnosť analyzovať a syntetizovať, zovšeobecňovať, hľadať vhodné stratégie riešenia problémov a overovať ich v praxi. Vedie k presnému vyjadrovaniu myšlienok a postupov a ich zaznamenaniu vo formálnych zápisoch, ktoré slúžia ako všeobecný prostriedok komunikácie.

Poslaním vyučovania informatiky na gymnáziu so zameraním na informatiku je viesť žiakov k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník používaných pri práci s údajmi a toku informácií v počítačových systémoch. Buduje tak informatickú kultúru, t.j. vychováva k efektívnemu využívaniu prostriedkov informačnej civilizácie s rešpektovaním právnych a etických zásad používania informačných technológií a produktov. Toto poslanie by sa malo dosiahnuť prepojením predmetu informatika s inými predmetmi.

Oblasť informatiky zaznamenáva mimoriadny rozvoj, preto v predmete informatika je potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie. Dostupné technológie majú poskytnúť vyučovaniu informatiky široký priestor na motiváciu a praktické projekty.

Výchovno-vzdelávací proces smeruje k tomu, aby žiaci

 

Obsah

Výber poznatkov je vymedzený tak, aby sa žiaci oboznámili so základnými pojmami informatickej vedy pretransformovanými do didaktického systému a oboznámili sa s prácou na počítači. Obsah je zameraný na získanie vedomostí a zručností z algoritmizácie, programovania, informačných a komunikačných technológií (IKT) v kancelárskom prostredí, v prostredí Internetu a schopnosti vedieť aplikovať IKT v iných predmetoch.

Žiaci sa naučia ovládať prostredie tých počítačových programov, ktoré sú v škole k dispozícii. Dôraz sa kladie na činnostný spôsob nadobúdania poznatkov vedúci k objavovaniu zovšeobecnení a zákonitostí žiakmi.

Pri výbere úloh je potrebné využívať medzipredmetové vzťahy a prihliadať na predchádzajúce vedomosti a zručnosti žiakov, ich záujem a schopnosti.

 

 

Úvod 2 h

A. Informácie okolo nás 16 h

B.1 Základy programovania a algoritmizácia 16 h

C.1 IKT v prostredí Internetu 16 h

D.1 Oblasti využitia informatiky, IKT v iných predmetoch 16 h

E.1 Informačné technológie v kancelárskom prostredí 16 h

B.2 Základy programovania a algoritmizácia 16 h

F.1 Práca s grafikou 16 h

D.2 Oblasti využitia informatiky, IKT v iných predmetoch 16 h

Projekt 2 h

E.2 Informačné technológie v kancelárskom prostredí 16 h

J.1 Vybrané témy 16 h

F.2 Práca s grafikou 16 h

C.2 IKT v prostredí Internetu 16 h

Projekt 2 h

E.3 Informačné technológie v kancelárskom prostredí 14 h

J.2 Vybrané témy 14 h

G. Informačná spoločnosť 14 h

H. Počítačové systémy, periférie 14 h

Projekt 2 h

  

 

pozn.: “alt.” znamená alternatíva:

témy I1 a I2 sú pre tých, ktorí chcú maturovať z Informatiky

témy J1 a J2 sú pre ostatných

bližšie vysvetlenie sa nachádza v časti Proces

 

Proces

Škola organizuje vyučovanie podľa svojich učebných plánov, v ktorých môže mať predmet informatika v príslušnom ročníku rôznu hodinovú dotáciu. Učitelia môžu po prerokovaní s predmetovou komisiou presunúť tematické celky. Poradie tém A – H možno zoradiť aj iným spôsobom. V rámci jednej témy je potrebné dodržať poradie očíslovaných celkov kvôli nadväznosti učiva. Témy I a J sú v alternatíve pre diferenciáciu žiakov, ktorí budú z predmetu informatika maturovať, a preto budú potrebovať hlbšie vedomosti a zručnosti z algoritmizácie a programovania.

Vyučovanie informatiky sa uskutočňuje v počítačovej učebni formou cvičení, trieda sa delí na skupiny podľa príslušných predpisov o bezpečnosti práce. Pri deľbe na skupiny odporúčame prihliadať na záujem a predchádzajúce vedomosti a zručnosti žiakov. Na prvej hodine sa majú žiaci oboznámiť so zásadami a pravidlami bezpečnosti práce a s organizáciou práce v laboratóriu

Vo vyučovaní sa treba zamerať na vysvetľovanie základných univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie, aby sa učivo neredukovalo len na používateľskú úroveň poznatkov.

Každý žiak musí pracovať v každom ročníku minimálne na jednom projekte individuálne, resp. v tíme 2-3 žiakov a musí sa zúčastniť minimálne jedného medzinárodného projektu.

Pri vyučovaní si treba uvedomiť obťažnosť vysvetľovania istých abstraktných, resp. matematických pojmov. Napr. pri vyučovaní IT v kancelárskom prostredí treba využívať len tie matematické pojmy a vzorce, ktoré žiaci už získali v predmete matematika.

Do vyučovania je potrebné zaradiť exkurziu do moderne vybavených laboratórií, na výstavy, resp. zúčastniť sa dní otvorených dverí na podujatiach, kde sa môžu žiaci oboznámiť s najnovším technickým a programovým vybavením a spôsobmi využitia, ale aj zneužitia informácií.

Žiaci sú v predmete hodnotení a klasifikovaní, avšak vzhľadom na špecifické postavenie predmetu odporúčame využívať alternatívne spôsoby hodnotenia (bodovanie, zbierka vlastných prác, a i.).

V škole sa môže používať len legálne nadobudnutý softvér. Je neprípustné, aby sa vo vyučovaní používal, resp. predvádzal softvér nadobudnutý porušením licenčných a autorských práv. Tým by sa nemohol dosiahnuť jeden zo základných výchovných princípov a tiež jeden zo všeobecných cieľov informatiky – naučiť sa rešpektovať intelektuálne vlastníctvo. Predmet informatika musí vychovávať právne vedomie v súvislosti s IT.

Optimalizácia procesu vyučovania si vyžaduje vzhľadom na rýchly vývoj informačných technológií, aby učiteľ neustále študoval nové trendy v predmete, navštevoval semináre, konferencie, prednášky, zúčastňoval sa školení, sledoval odborné a pedagogické publikácie. Učiteľ by mal absolvovať školenia odborného a pedagogického charakteru každoročne minimálne v rozsahu 5 dní.

 návrat