Učebné
osnovy gymnázia
študijné
zameranie
7902
5 05 - Informatika
(štvorročné
štúdium)
povinný
predmet
Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa20.6.2000
pod číslom 811/2000-4 s platnosťou od 1.9.2000.
Ciele
Informatika má dôležité postavenie vo vzdelávaní, pretože
podobne ako matematika rozvíja myslenie žiakov, ich schopnosť analyzovať a syntetizovať,
zovšeobecňovať, hľadať vhodné stratégie riešenia problémov a overovať
ich v praxi. Vedie k presnému vyjadrovaniu myšlienok a postupov
a ich zaznamenaniu vo formálnych zápisoch, ktoré slúžia ako všeobecný
prostriedok komunikácie.
Poslaním vyučovania informatiky na gymnáziu so zameraním
na informatiku je viesť žiakov k pochopeniu základných pojmov, postupov
a techník používaných pri práci s údajmi a toku informácií v počítačových
systémoch. Buduje tak informatickú kultúru, t.j. vychováva k efektívnemu
využívaniu prostriedkov informačnej civilizácie s rešpektovaním právnych
a etických zásad používania informačných technológií a produktov. Toto
poslanie by sa malo dosiahnuť prepojením predmetu informatika s inými
predmetmi.
Oblasť informatiky zaznamenáva mimoriadny rozvoj, preto v
predmete informatika je potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných
univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie. Dostupné
technológie majú poskytnúť vyučovaniu informatiky široký priestor na
motiváciu a praktické projekty.
Výchovno-vzdelávací proces smeruje k tomu, aby žiaci
si
rozvíjali schopnosť algoritmizovať zadaný problém, rozvíjali si
programátorské zručnosti, naučili sa pracovať v prostredí bežných
aplikačných programov, naučili sa vyhľadávať informácie uložené na
CD alebo na sieti a naučili sa komunikovať cez sieť;
Obsah
Výber poznatkov je vymedzený tak, aby sa žiaci oboznámili
so základnými pojmami informatickej vedy pretransformovanými do didaktického
systému a oboznámili sa s prácou na počítači. Obsah je zameraný na získanie
vedomostí a zručností z algoritmizácie, programovania, informačných
a komunikačných technológií (IKT) v kancelárskom prostredí, v prostredí
Internetu a schopnosti vedieť aplikovať IKT v iných predmetoch.
Žiaci sa naučia ovládať prostredie tých počítačových
programov, ktoré sú v škole k dispozícii. Dôraz sa kladie na činnostný
spôsob nadobúdania poznatkov vedúci k objavovaniu zovšeobecnení a zákonitostí
žiakmi.
Pri výbere úloh je potrebné využívať medzipredmetové
vzťahy a prihliadať na predchádzajúce vedomosti a zručnosti žiakov,
ich záujem a schopnosti.
Úvod
2 h
bezpečnosť
pri práci
organizácia
práce v počítačovom laboratóriu
A.
Informácie okolo nás 16 h
úvod
do predmetu, základné pojmy: informácia, programy, získavanie, spracovanie,
a uchovanie
reprezentácia
údajov (kódy, šifry)
zaujímavé
príbehy a príhody z dejín informatiky
vstup
a výstup informácie (skenovanie, tlač,)
B.1
Základy programovania a algoritmizácia 16 h
jednoduché
algoritmy zo života
úvod
do algoritmizácie
C.1
IKT v prostredí Internetu 16 h
základné
služby Internetu: e-pošta, WWW,
vyhľadávanie
informácií, diskusné skupiny, interaktívna komunikácia
D.1
Oblasti využitia informatiky, IKT v iných predmetoch 16 h
multimediálne
encyklopédie
informatika
mimo školy a v škole
právne
aspekty používania softvéru
výučbové
stránky na Internete, obsah, štruktúra a spôsob využitia
E.1
Informačné technológie v kancelárskom prostredí 16 h
spracovanie
textu (základné nástroje a možnosti textového editora, problémy riešiteľné
pomocou textových editorov)
B.2
Základy programovania a algoritmizácia 16 h
úvod
do zložitých riadiacich štruktúr a údajových štruktúr
F.1
Práca s grafikou 16 h
spracovanie
obrázkov pomocou rastrových a vektorových editorov
rôzne
formáty obrázkov
D.2
Oblasti využitia informatiky, IKT v iných predmetoch 16 h
robotická
stavebnica
využitie
v matematike, fyzike a ďalších predmetoch
výskumný
projekt s využitím zdrojov a služieb Internetu
Projekt
2 h
prezentácia
projektov
E.2
Informačné technológie v kancelárskom prostredí 16 h
práca
s tabuľkami
práca
s databázami
(základné nástroje a možnosti tabuľkového procesora a databázového
systému, problémy riešiteľné pomocou týchto produktov)
alt.:
I.1 Programovanie pre pokročilých 16 h
J.1
Vybrané témy 16 h
multimédiá,
umelá inteligencia a expertné systémy, virtuálna realita, počítače a umenie
F.2
Práca s grafikou 16 h
riešenie
náročnejších úloh
grafika
pre Internet (statické obrázky, animácie,...)
C.2
IKT v prostredí Internetu 16 h
počítačová
sieť
tvorba
www stránok
neinteraktívna
a interaktívna komunikácia
(n)etiketa
Projekt
2 h
prezentácia
projektov
E.3
Informačné technológie v kancelárskom prostredí 14 h
prezentačný
softvér, plánovače, DTP
alt.:
I.2 Programovanie pre pokročilých 14 h
J.2
Vybrané témy 14 h
multimédiá,
umelá inteligencia a expertné systémy, virtuálna realita, počítače a umenie
G.
Informačná spoločnosť 14 h
kriminalita,
sci-fi, klonovanie, vírusy, právne aspekty, licencie, informatické povolania
vybrané
partie z dejín informatiky
H.
Počítačové systémy, periférie 14 h
základná
architektúra počítača
operačné
systémy (sieťový…)
Projekt
2 h
prezentácia
projektov
pozn.: “alt.” znamená alternatíva:
témy I1
a I2 sú pre tých, ktorí chcú maturovať z Informatiky
témy J1
a J2 sú pre ostatných
bližšie vysvetlenie sa nachádza v časti Proces
Proces
Škola organizuje vyučovanie podľa svojich učebných plánov,
v ktorých môže mať predmet informatika v príslušnom ročníku rôznu
hodinovú dotáciu. Učitelia môžu po prerokovaní s predmetovou komisiou
presunúť tematické celky. Poradie tém A – H možno zoradiť aj iným spôsobom.
V rámci jednej témy je potrebné dodržať poradie očíslovaných celkov
kvôli nadväznosti učiva. Témy I a J sú v alternatíve pre
diferenciáciu žiakov, ktorí budú z predmetu informatika maturovať, a preto
budú potrebovať hlbšie vedomosti a zručnosti z algoritmizácie a programovania.
Vyučovanie informatiky sa uskutočňuje v počítačovej
učebni formou cvičení, trieda sa delí na skupiny podľa príslušných
predpisov o bezpečnosti práce. Pri deľbe na skupiny odporúčame prihliadať
na záujem a predchádzajúce vedomosti a zručnosti žiakov. Na prvej hodine sa
majú žiaci oboznámiť so zásadami a pravidlami bezpečnosti práce a s
organizáciou práce v laboratóriu
Vo vyučovaní sa treba zamerať na vysvetľovanie základných
univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie, aby sa učivo
neredukovalo len na používateľskú úroveň poznatkov.
Každý žiak musí pracovať v každom ročníku minimálne
na jednom projekte individuálne, resp. v tíme 2-3 žiakov a musí sa zúčastniť
minimálne jedného medzinárodného projektu.
Pri vyučovaní si treba uvedomiť obťažnosť vysvetľovania
istých abstraktných, resp. matematických pojmov. Napr. pri vyučovaní IT v kancelárskom
prostredí treba využívať len tie matematické pojmy a vzorce, ktoré žiaci
už získali v predmete matematika.
Do vyučovania je potrebné zaradiť exkurziu do moderne
vybavených laboratórií, na výstavy, resp. zúčastniť sa dní otvorených
dverí na podujatiach, kde sa môžu žiaci oboznámiť s najnovším
technickým a programovým vybavením a spôsobmi využitia, ale aj zneužitia
informácií.
Žiaci sú v predmete hodnotení a klasifikovaní, avšak vzhľadom
na špecifické postavenie predmetu odporúčame využívať alternatívne spôsoby
hodnotenia (bodovanie, zbierka vlastných prác, a i.).
V škole sa môže používať len legálne nadobudnutý
softvér. Je neprípustné, aby sa vo vyučovaní používal, resp. predvádzal
softvér nadobudnutý porušením licenčných a autorských práv. Tým by sa
nemohol dosiahnuť jeden zo základných výchovných princípov a tiež jeden
zo všeobecných cieľov informatiky – naučiť sa rešpektovať intelektuálne
vlastníctvo. Predmet informatika musí vychovávať právne vedomie v súvislosti
s IT.
Optimalizácia procesu vyučovania si vyžaduje vzhľadom na
rýchly vývoj informačných technológií, aby učiteľ neustále študoval
nové trendy v predmete, navštevoval semináre, konferencie, prednášky,
zúčastňoval sa školení, sledoval odborné a pedagogické publikácie. Učiteľ
by mal absolvovať školenia odborného a pedagogického charakteru každoročne
minimálne v rozsahu 5 dní.