Predmet:
Informatika
Školský
rok: 2005/2006
Ročník:
kvinta
Počet hodín: 66/2
Ciele vyučovania:
Informatika má dôležité
postavenie vo vzdelávaní, pretože podobne ako matematika rozvíja myslenie žiakov,
ich schopnosť analyzovať a syntetizovať, zovšeobecňovať, hľadať
vhodné stratégie riešenia problémov a overovať ich v praxi. Vedie
k presnému vyjadrovaniu myšlienok a postupov a ich zaznamenávaniu
vo formálnych zápisoch, ktoré slúžia ako všeobecný prostriedok komunikácie.
Poslaním vyučovania informatiky na gymnáziu so zameraním na informatiku
je viesť žiakov k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník
používaných pri práci s údajmi a toku informácii počítačových
systémoch. Buduje tak informatickú kultúru, t.j. vychováva k efektívnemu
využívaniu prostriedkov informačnej civilizácie s rešpektovaním právnych
a etických zásad používanie
informačných technológií a produktov. Toto poslanie by sa malo
dosiahnuť prepojením predmetu informatika s inými predmetmi.
Oblasť informatiky zaznamenáva mimoriadny rozvoj, preto v predmete
informatika je potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných
univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie. Dostupné
technológie majú poskytnúť vyučovaniu informatiky široký priestor na
motiváciu a praktické projekty.
Výchovno-vzdelávací proces smeruje k tomu, aby žiaci
·
si rozvíjali schopnosť algoritmizovať
zadaný problém, rozvíjali si programátorské zručnosti, naučili sa pracovať
v prostredí bežných aplikačných programov, naučili sa vyhľadávať
informácie uložené na CD alebo na sieti a naučili sa komunikovať cez
sieť;
·
si rozvíjali svoje schopnosti kooperácie
a komunikácie (naučili sa spolupracovať v skupine pri riešení
problému, zostaviť plán práce, špecifikovať podproblémy, zhromaždiť výsledky,
zostaviť ich do celkového riešenia, verejne so skupinou o ňom referovať);
·
nadobudli schopnosti potrebné pre výskumnú
prácu (realizovať jednoduchý výskumný projekt, sformulovať problém, získať
informácie z primeraných zdrojov, hľadať riešenie a príčinné súvislosti,
sformulovať písomne a ústne názor, diskutovať o ňom, robiť závery);
·
si rozvíjali svoju osobnosť, tvorivosť,
logické myslenie, zodpovednosť, morálne a vôľové vlastnosti, húževnatosť,
sebakritičnosť a snažili sa o sebavzdelávanie;
·
sa naučili rešpektovať intelektuálne
vlastníctvo a autorstvo informatických produktov, systémov a aplikácií
(aby chápali, že informácie, údaje a programy sú produkty intelektuálnej
práce, sú predmetmi vlastníctva a majú hodnotu), pochopili sociálne a právne
aspekty informatiky.
OBSAH
Výber poznatkov je vymedzený tak, aby sa žiaci oboznámili
so základnými pojmami informatickej vedy pretransformovanými do didaktického
systému a oboznámili sa s prácou na počítači. Obsah je zameraný
na získanie vedomostí a zručností z algoritmizácie,
programovania, informačných a komunikačných technológií (IKT) v kancelárskom
prostredí, v prostredí Internetu a schopnosť vedieť aplikovať
IKT v iných predmetoch.
Žiaci sa naučia ovládať prostredie tých počítačových
programov, ktoré sú v škole k dispozícii. Dôkaz sa kladie na činnostný
spôsob nadobúdania poznatkov vedúci k objavovaniu zovšeobecnení a zákonitostí
žiakmi.
Pri výbere
úloh je potrebné využívať medzipredmetové vzťahy a prihliadať na
predchádzajúce vedomosti a zručnosti žiakov, ich záujem a schopnosti.
Úvod
1 h
Význam informačných a komunikačných technológií, história a vývoj
počítačov
Princíp počítača, základná terminológia informačných technológií
Technické vybavenie počítača, parametre komponentov počítača
Základné programové vybavenie
Základy programovania a algoritmizácia 15 h
Internet 12 h
Tematický plán prerokovaný a
schválený 23. augusta 2005 na zasadnutí PK Informatiky.