Predmet:
Informatika,
príprava na maturitnú skúšku
úroveň B
Školský
rok:
2005/2006
Ročník:
štvrtý
Počet
hodín:
120/4
I.
Obsah
učiva:
Analýza problému, neformálne a formálne vyjadrenie postupu jeho riešenia,
pojem algoritmus, program, programovací jazyk. Neformálne
porovnávanie algoritmov.
Základné a zložené údajové šruktúry.
Riadiace štruktúry.
Vyhodnocovanie výrazov, výrazy a príkazy. Pojem premennej. Práca s knižnicami
príkazov.
Príkazy so vstupmi.
Tvorba programov (kreslenie, tvorba hudby, multimediálne programy).
Ďalšie údajové a riadiace štruktúry. Procedúry a funkcie.
Problémy
s reálnou aritmetikou, riešenie rovníc, operácie s maticami.
Programovanie interaktívnych projektov, napr. hier.
Programovanie úloh počítačovej grafiky.
Multimédiá, tvorba a použitie multimédií vo vlastných
programoch. Analýza komerčných multimediálnych produktov s dôrazom
na spôsob prezentácie informácií.
Programovacie jazyky.
Základné princípy tvorby softvéru, údržba softvéru, bezpečnosť.
Rozširujúce
učivo:
§
Riešenie úloh KSP a ďalších súťaží.
§
Programovanie úloh numerickej matematiky a štatistiky.
II.
Vzdelávacie a výchovné ciele:
Výchovno-vzdelávací
proces smeruje k tomu, aby žiaci
si rozvíjali schopnosť algoritmizovať zadaný problém, rozvíjali si programátorské
zručnosti, naučili sa pracovať v prostredí bežných aplikačných
programov, naučili sa vyhľadávať informácie uložené na CD alebo na sieti
a naučili sa komunikovať cez sieť;
si rozvíjali svoje schopnosti kooperácie a komunikácie (naučili sa
spolupracovať v skupine pri riešení problému, zostaviť plán práce, špecifikovať
podproblémy, distribuovať ich v skupine, vysvetliť problém ďalšiemu žiakovi,
riešiť podproblémy, zhromaždiť výsledky, zostaviť ich do celkového riešenia,
verejne so skupinou o ňom referovať);
si rozvíjali svoju osobnosť, tvorivosť, logické myslenie, zodpovednosť, morálne
a vôľové vlastnosti, húževnatosť, sebakritičnosť a snažili sa
o sebavzdelávanie;
sa naučili rešpektovať intelektuálne vlastníctvo a autorstvo informatických
produktov, systémov a aplikácií (aby chápali, že informácie, údaje a
programy sú produkty intelektuálnej práce, sú predmetmi vlastníctva a majú
hodnotu), pochopili sociálne, etické a právne aspekty informatiky.
Žiaci
si rozvíjajú základné vedomosti a zručnosti potrebné pre tvorbu
algoritmov, učia sa ich formálne zapisovať, ladiť programy a dokumentovať
ich. Učia sa základné metódy analýzy problémov a návrhu jednoduchých
programov. Naučia sa používať základné riadiace príkazy (príkaz, niekoľko
príkazov – blok, opakovanie bloku, vetvenie výpočtu,...) a jednoduché a
zložené údajové typy (na reprezentáciu čísel, znakov, textu, oblasti, obrázku,...).
Námety úloh sú motivujúce, reálne a zrozumiteľné. Žiaci sa majú
naučiť analyzovať, navrhovať a programovať jednoduchšie problémové úlohy
a modelovať jednoduchšie systémy pomocou dekompozície problému na podproblémy.
Žiaci
sa učia analyzovať problémy a navrhovať programy, rozširujú si predchádzajúce
vedomosti. Spoznávajú ďalšie zložené údajové a riadiace štruktúry,
rekurziu. Riešia zaujímavé aplikačné úlohy s dôrazom na ich interaktívnosť
(riadenie klávesnicou a myšou) a na vizualizáciu výpočtu, údajov,
výsledkov. Pracujú s textovou informáciou, s obrázkami, zvukmi.
Analyzujú a navrhujú vhodné spôsoby KGUI (grafického interfejsu) pre
svoje programy.
Súčasťou
je všeobecná kapitola o programovacích jazykoch so stručnou históriou, s
kritériami ich klasifikácie (kompilované/interpretované, štruktúrované,
...), s prehľadom programovacích paradigiem (procedurálne, deklaratívne,
objektové, logické, funkcionálne), s prehľadom bežných údajových a riadiacich
štruktúr, s diskusiou o vzťahu medzi údajmi a programami.
Obsah
témy by mal vytvárať intuitívne predstavy o výpočtovej zložitosti (lacné
a drahé výpočty), a zložitosti algoritmov v závislosti na „veľkosti”
problémov. Žiaci by mali pochopiť, že niektoré úlohy sú zložité, ťažké
alebo neriešiteľné svojou podstatou. Mali by sa dozvedieť o tímovej práci
v organizáciách a prakticky si tímovú prácu vyskúšať.
Niektorú
z tém rozširujúceho učiva môže učiteľ vybrať pre mimoriadne nadaných
žiakov a pre žiakov z tried zameraných na matematiku.
III.
Metódy práce:
konštruktivistická teória vyučovania (učenie prácou, učenie objavovaním)
projektové metóda
integrované vyučovanie
referáty
dialogická metóda
IV.
Spôsoby preverovania a hodnotenia žiakov:
referáty
rozcvičky
projekty
portfólio
prezentácia vytvorených prác
V.
Študijná literatúra:
PC
Revue
Pomocné
učebné texty na www.gk2-po.sk
VI.
Časový plán učiva:
Tematický
celok |
Poč.
h. |
|
|||
Algoritmy
a programovací jazyk Imagine, Delphi – I. časť
|
40
|
|
|||
Algoritmus
– pojem, príklady z bežného života, úvod do algoritmizácia,
vlastnosti algoritmu
|
|
|
|||
Štrukturogramy
(príkaz vstupu, výstupu, priradenia, blok príkazov, vetvenie, cykly) |
|
|
|||
Programovacie
jazyky – história, klasifikácia, programovací jazyk Delphi |
|
|
|||
Štruktúra
programu v Delphi, prostredie Delphi |
|
|
|||
Príkazy
jazyka: vstup, výstup; prepis štrukturogramu do Delphi |
|
|
|||
Práca
s textom. |
|
|
|||
Jednoduché
údajové typy (integer, shortint,…; real, comp,…;
char,
string), operácie s nimi |
|
|
|||
Základné
riadiace príkazy (jednoduchý, zložený a štruktúrovaný príkaz –
vetvenie výpočtu, blok, opakovanie bloku – typy cyklov) |
|
|
|||
Dekompozícia
problému na podproblémy (procedúry a funkcie, s parametrami, bez
parametrov, volané odkazom, volané hodnotou) |
|
|
|||
Grafické
príkazy |
|
|
|||
Precvičovanie
a aplikácia poznatkov – samostatná práca |
|
|
|||
Ročníková
práca I
|
|
|
|||
Návrh
témy, jej analýza a schválenie, programová dokumentácia, zásady |
|
|
|||
Programovací
jazyk Delphi – II. časť
|
30
|
|
|||
Zložené
údajové typy:
pole (deklarácia, práca s poľom), viacrozmerné pole |
|
|
|||
Textový
súbor (deklarácia, čítanie a zápis) |
|
|
|||
Použitie programovej jednotky
KorUnit, procedúry a funkcie jednotky KorUnit |
|
|
|||
Ročníková
práca II
|
|
|
|||
Pripomienkovanie
čiastkových výsledkov |
|
|
|||
Algoritmy
I
|
20 |
||||
Vyhľadávanie
v poli (lineárne) |
|
||||
Triedenie
v poli (vkladaním, výberom, výmenou), výhody a nevýhody
jednotlivých algoritmov |
|
||||
Algoritmy
II
|
12 |
||||
Graf
funkcie |
|
||||
Priebeh
polynomickej funkcie |
|
||||
Numerické
metódy riešenia nelineárnych rovníc (základná metóda, metóda
stredov) |
|
||||
Numerické
integrovanie (lichobežníková metóda) |
|
||||
Ročníková
práca III
|
|
||||
Záverečné
pripomienkovanie, dolaďovanie |
|
Algoritmy
III
|
12 |
Rekurzia
(využitie, výhody a nevýhody, priama a nepriama)
|
|
Algoritmy
využívajúce rekurziu (Euklidov algoritmus, Hanojské veže, ...)
|
|
Ročníková
práca IV.
|
4 |
Prezentácia
prác
|
|
Tematický
plán prerokovaný a schválený 23. augusta 2005 na zasadnutí PK Informatiky.