Tematický plán z predmetu Informatika

 

Predmet: Informatika, príprava na maturitnú skúšku úroveň B

Školský rok: 2005/2006

Ročník: štvrtý

Počet hodín: 120/4

I. Obsah  učiva:

  Analýza problému, neformálne a formálne vyjadrenie postupu jeho riešenia, pojem algoritmus, program, programovací jazyk. Neformálne porovnávanie algoritmov.

  Základné a zložené údajové šruktúry.

  Riadiace štruktúry.

  Vyhodnocovanie výrazov, výrazy a príkazy. Pojem premennej. Práca s knižnicami príkazov.

  Príkazy so vstupmi.

  Tvorba programov (kreslenie, tvorba hudby, multimediálne programy).

  Ďalšie údajové a riadiace štruktúry. Procedúry a funkcie.

  Problémy s reálnou aritmetikou, riešenie rovníc, operácie s maticami.

  Programovanie interaktívnych projektov, napr. hier.

  Programovanie úloh počítačovej grafiky.

  Multimédiá, tvorba a použitie multimédií vo vlastných  programoch. Analýza komerčných multimediálnych produktov s dôrazom na spôsob prezentácie informácií.

  Programovacie jazyky.

  Základné princípy tvorby softvéru, údržba softvéru, bezpečnosť.

Rozširujúce učivo:

§         Riešenie úloh KSP a ďalších súťaží.

§         Programovanie úloh numerickej matematiky a štatistiky.

II. Vzdelávacie a výchovné ciele:

Výchovno-vzdelávací proces smeruje k tomu, aby žiaci

  si rozvíjali schopnosť algoritmizovať zadaný problém, rozvíjali si programátorské zručnosti, naučili sa pracovať v prostredí bežných aplikačných programov, naučili sa vyhľadávať informácie uložené na CD alebo na sieti a naučili sa komunikovať cez sieť;

  si rozvíjali svoje schopnosti kooperácie a komunikácie (naučili sa spolupracovať v skupine pri riešení problému, zostaviť plán práce, špecifikovať podproblémy, distribuovať ich v skupine, vysvetliť problém ďalšiemu žiakovi, riešiť podproblémy, zhromaždiť výsledky, zostaviť ich do celkového riešenia, verejne so skupinou o ňom referovať);

  si rozvíjali svoju osobnosť, tvorivosť, logické myslenie, zodpovednosť, morálne a vôľové vlastnosti, húževnatosť, sebakritičnosť a snažili sa o sebavzdelávanie;

  sa naučili rešpektovať intelektuálne vlastníctvo a autorstvo informatických produktov, systémov a aplikácií (aby chápali, že informácie, údaje a programy sú produkty intelektuálnej práce, sú predmetmi vlastníctva a majú hodnotu), pochopili sociálne, etické a právne aspekty informatiky.

Žiaci si rozvíjajú základné vedomosti a zručnosti potrebné pre tvorbu algoritmov, učia sa ich formálne zapisovať, ladiť programy a dokumentovať ich. Učia sa základné metódy analýzy problémov a návrhu jednoduchých programov. Naučia sa používať základné riadiace príkazy (príkaz, niekoľko príkazov – blok, opakovanie bloku, vetvenie výpočtu,...) a jednoduché a zložené údajové typy (na reprezentáciu čísel, znakov, textu, oblasti, obrázku,...). Námety úloh sú motivujúce, reálne a zrozumiteľné. Žiaci sa majú naučiť analyzovať, navrhovať a programovať jednoduchšie problémové úlohy a modelovať jednoduchšie systémy pomocou dekompozície problému na podproblémy.

Žiaci sa učia analyzovať problémy a navrhovať programy, rozširujú si predchádzajúce vedomosti. Spoznávajú ďalšie zložené údajové a riadiace štruktúry, rekurziu. Riešia zaujímavé aplikačné úlohy s dôrazom na ich interaktívnosť (riadenie klávesnicou a myšou) a na vizualizáciu výpočtu, údajov, výsledkov. Pracujú s textovou informáciou, s obrázkami, zvukmi. Analyzujú a navrhujú vhodné spôsoby KGUI (grafického interfejsu) pre svoje programy.

 

Súčasťou je všeobecná kapitola o programovacích jazykoch so stručnou históriou, s kritériami ich klasifikácie (kompilované/interpretované, štruktúrované, ...), s prehľadom programovacích paradigiem (procedurálne, deklaratívne, objektové, logické, funkcionálne), s prehľadom bežných údajových a riadiacich štruktúr, s diskusiou o vzťahu medzi údajmi a programami.

Obsah témy by mal vytvárať intuitívne predstavy o výpočtovej zložitosti (lacné a drahé výpočty), a zložitosti algoritmov v závislosti na „veľkosti” problémov. Žiaci by mali pochopiť, že niektoré úlohy sú zložité, ťažké alebo neriešiteľné svojou podstatou. Mali by sa dozvedieť o tímovej práci v organizáciách a prakticky si tímovú prácu vyskúšať.

Niektorú z tém rozširujúceho učiva môže učiteľ vybrať pre mimoriadne nadaných žiakov a pre žiakov z tried zameraných na matematiku.

III. Metódy práce:

  konštruktivistická teória vyučovania (učenie prácou, učenie objavovaním)

  projektové metóda

  integrované vyučovanie

  referáty

  dialogická metóda

IV. Spôsoby preverovania a hodnotenia žiakov:

  referáty

  rozcvičky

  projekty

  portfólio

  prezentácia vytvorených prác

  V. Študijná literatúra:

PC Revue

Pomocné učebné texty na www.gk2-po.sk

VI. Časový plán učiva:

Tematický celok

Poč. h.

 

Algoritmy a programovací jazyk Imagine, Delphi – I. časť

40

 

Algoritmus – pojem, príklady z bežného života, úvod do algoritmizácia, vlastnosti algoritmu

 

 

Štrukturogramy (príkaz vstupu, výstupu, priradenia, blok príkazov, vetvenie, cykly)

 

 

Programovacie jazyky – história, klasifikácia, programovací jazyk Delphi

 

 

Štruktúra programu v Delphi, prostredie Delphi

 

 

Príkazy jazyka: vstup, výstup; prepis štrukturogramu do Delphi

 

 

Práca s textom.

 

 

Jednoduché údajové typy (integer, shortint,…; real, comp,…; char, string), operácie s nimi

 

 

Základné riadiace príkazy (jednoduchý, zložený a štruktúrovaný príkaz – vetvenie výpočtu, blok, opakovanie bloku – typy cyklov)

 

 

Dekompozícia problému na podproblémy (procedúry a funkcie, s parametrami, bez parametrov, volané odkazom, volané hodnotou)

 

 

Grafické príkazy

 

 

Precvičovanie a aplikácia poznatkov – samostatná práca

 

 

Ročníková práca I

 

 

Návrh témy, jej analýza a schválenie, programová dokumentácia, zásady

 

 

Programovací jazyk Delphi – II. časť

30

 

Zložené údajové typy: pole (deklarácia, práca s poľom), viacrozmerné pole

 

 

Textový súbor (deklarácia, čítanie a zápis)

 

 

Použitie programovej jednotky KorUnit, procedúry a funkcie jednotky KorUnit

 

 

Ročníková práca II

 

 

Pripomienkovanie čiastkových výsledkov

 

 

Algoritmy I

20

Vyhľadávanie v poli (lineárne)

 

Triedenie v poli (vkladaním, výberom, výmenou), výhody a nevýhody jednotlivých algoritmov 

 

Algoritmy II

12

Graf funkcie

 

Priebeh polynomickej funkcie

 

Numerické metódy riešenia nelineárnych rovníc (základná metóda, metóda stredov)

 

Numerické integrovanie (lichobežníková metóda)

 

Ročníková práca III

 

Záverečné pripomienkovanie, dolaďovanie

 

Algoritmy III

12

Rekurzia (využitie, výhody a nevýhody, priama a nepriama)

 

Algoritmy využívajúce rekurziu (Euklidov algoritmus, Hanojské veže, ...)

 

Ročníková práca IV.

4

Prezentácia prác

 

Tematický plán prerokovaný a schválený 23. augusta 2005 na zasadnutí PK Informatiky.

návrat