Tematický plán z predmetu Informatika

 

Predmet: Informatika, príprava na maturitnú skúšku úroveň A

Školský rok: 2005/2006

Ročník: štvrtý

Počet hodín: 120/4

 Ciele vyučovania:

Informatika má dôležité postavenie vo vzdelávaní, pretože podobne ako matematika rozvíja myslenie žiakov, ich schopnosť analyzovať a syntetizovať, zovšeobecňovať, hľadať vhodné stratégie riešenia problémov a overovať ich v praxi. Vedie k presnému vyjadrovaniu myšlienok a postupov a ich zaznamenávaniu vo formálnych zápisoch, ktoré slúžia ako všeobecný prostriedok komunikácie.

Poslaním vyučovania informatiky na gymnáziu so zameraním na informatiku je viesť žiakov k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník používaných pri práci s údajmi a toku informácii počítačových systémoch. Buduje tak informatickú kultúru, t.j. vychováva k efektívnemu využívaniu prostriedkov informačnej civilizácie s rešpektovaním právnych a etických zásad  používanie informačných technológií a produktov. Toto poslanie by sa malo dosiahnuť prepojením predmetu informatika s inými predmetmi.

Oblasť informatiky zaznamenáva mimoriadny rozvoj, preto v predmete informatika je potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie. Dostupné technológie majú poskytnúť vyučovaniu informatiky široký priestor na motiváciu a praktické projekty.

Výchovno-vzdelávací proces smeruje k tomu, aby žiaci

·        si rozvíjali schopnosť algoritmizovať zadaný problém, rozvíjali si programátorské zručnosti, naučili sa pracovať v prostredí bežných aplikačných programov, naučili sa vyhľadávať informácie uložené na CD alebo na sieti a naučili sa komunikovať cez sieť;

·        si rozvíjali svoje schopnosti kooperácie a komunikácie (naučili sa spolupracovať v skupine pri riešení problému, zostaviť plán práce, špecifikovať podproblémy, zhromaždiť výsledky, zostaviť ich do celkového riešenia, verejne so skupinou o ňom referovať);

·        nadobudli schopnosti potrebné pre výskumnú prácu (realizovať jednoduchý výskumný projekt, sformulovať problém, získať informácie z primeraných zdrojov, hľadať riešenie a príčinné súvislosti, sformulovať písomne a ústne názor, diskutovať o ňom, robiť závery);

·        si rozvíjali svoju osobnosť, tvorivosť, logické myslenie, zodpovednosť, morálne a vôľové vlastnosti, húževnatosť, sebakritičnosť a snažili sa o sebavzdelávanie;

·        sa naučili rešpektovať intelektuálne vlastníctvo a autorstvo informatických produktov, systémov a aplikácií (aby chápali, že informácie, údaje a programy sú produkty intelektuálnej práce, sú predmetmi vlastníctva a majú hodnotu), pochopili sociálne a právne aspekty informatiky.

Metódy práce: 

·                    konštruktivistická teória vyučovania (učenie prácou, učenie objavovaním)

·                    projektové metódy

·                    integrované vyučovanie

·                    referáty

·                    dialogická metóda

·                    heuristická metóda

Spôsoby preverovania a hodnotenia žiakov: 

·                    referáty

·                    projekty

·                    prezentácia vytvorených prác

·                    portfólio

 OBSAH

Výber poznatkov je vymedzený tak, aby sa žiaci oboznámili so základnými pojmami informatickej vedy pretransformovanými do didaktického systému a oboznámili sa s prácou na počítači. Obsah je zameraný na získanie vedomostí a zručností z algoritmizácie, programovania, informačných a komunikačných technológií (IKT) v kancelárskom prostredí, v prostredí Internetu a schopnosť vedieť aplikovať IKT v iných predmetoch.

Žiaci sa naučia ovládať prostredie tých počítačových programov, ktoré sú v škole k dispozícii. Dôkaz sa kladie na činnostný spôsob nadobúdania poznatkov vedúci k objavovaniu zovšeobecnení a zákonitostí žiakmi.

Pri výbere úloh je potrebné využívať medzipredmetové vzťahy a prihliadať na predchádzajúce vedomosti a zručnosti žiakov, ich záujem a schopnosti.

Úvod 6 h

§         bezpečnosť pri práci, vnútorný poriadok učebne informatiky

§         algoritmy a programovanie, vlastnosti algoritmu, zápis algoritmu

§         základné etapy tvorby programu

 
Opakovanie učiva z predchádzajúceho ročníka 5 h
§         typ súbor (deklarácia, práca so súbormi)
§         knižnica KorUnit
 
Zložené údajové štruktúry 15 h
§         typ reťazec (deklarácia, funkcie a procedúry s typom reťazec)
§         typ záznam (deklarácia, práca so záznamom)
§         typ množina (deklarácia, práca s typom množina)
 
Algoritmy I 14 h

§         matice, základné pojmy, operácie s maticami (singulárna a regulárna matica, jednotková matica, inverzná matica, transponovaná matica, súčet a rozdiel matíc, násobenie matice konštantou, súčin matíc)

§         metódy riešenia sústavy rovníc (Jordanova metóda, Gaussova eliminačná metóda)

 
Algoritmy II 10 h

§         vyhľadávanie v jednorozmernom poli a vkladanie (lineárne, binárne)

§         triedenie v jednorozmernom poli (vkladaním, výberom, výmenou), výhody a nevýhody jednotlivých algoritmov

§         pojem efektívnosti algoritmov, odhady časovej a pamäťovej zložitosti algoritmov

 
Algoritmy III 20 h

§         Hornerova schéma (využitie pre  výpočet hodnoty polynómu, prevod medzi číselnými sústavami, derivácia v bode)

§         numerické metódy riešenia nelineárnych rovníc (základná metóda, metóda stredov)

§         priebeh polynomickej funkcie

§         analýza a vlastnosti polynomickej funkcie (kompletné realizácia aplikácie)

§         numerické integrovanie (obdĺžniková, lichobežníková metóda, Newton - Leibnitz)

 
Algoritmy IV 20 h

§         rekurzia (využitie, výhody a nevýhody, priama a nepriama, (faktoriál, fibonacci, ...))

§         rekurzívne krivky (korytnačia grafika)

§         Hanojské veže

§         problém 8 dám (prehľadávanie s návratom)

 
Algoritmy V 25 h

§         dynamické dátové štruktúry, smerník (zoznam, spájané zoznamy, rad, strom, zásobník (FIFO, LIFO))

§         algoritmy využívajúc dynamické dátové štruktúry

 
Zhrnutie 5 h

Tematický plán prerokovaný a schválený 23. augusta 2005 na zasadnutí PK Informatiky.

návrat