Predmet:
Informatika, študijné zameranie 7902 5 05 – Informatika
Školský rok: 2005/2006
Ročník:
tretí
Počet
hodín:
66/2
Ciele
vyučovania:
Informatika
má dôležité postavenie vo vzdelávaní, pretože podobne ako matematika rozvíja
myslenie žiakov, ich schopnosť analyzovať a syntetizovať, zovšeobecňovať,
hľadať vhodné stratégie riešenia problémov a overovať ich v praxi.
Vedie k presnému vyjadrovaniu myšlienok a postupov a ich
zaznamenávaniu vo formálnych zápisoch, ktoré slúžia ako všeobecný
prostriedok komunikácie.
Poslaním
vyučovania informatiky na gymnáziu so zameraním na informatiku je viesť žiakov
k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník používaných
pri práci s údajmi a toku informácii počítačových systémoch.
Buduje tak informatickú kultúru, t.j. vychováva k efektívnemu využívaniu
prostriedkov informačnej civilizácie s rešpektovaním právnych a etických
zásad používanie informačných technológií a produktov. Toto
poslanie by sa malo dosiahnuť prepojením predmetu informatika s inými
predmetmi.
Oblasť
informatiky zaznamenáva mimoriadny rozvoj, preto v predmete informatika je
potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných univerzálnych
pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie. Dostupné technológie
majú poskytnúť vyučovaniu informatiky široký priestor na motiváciu a praktické
projekty.
Výchovno-vzdelávací proces smeruje k tomu, aby žiaci:
·
si rozvíjali
schopnosť algoritmizovať zadaný problém, rozvíjali si programátorské zručnosti,
naučili sa pracovať v prostredí bežných aplikačných programov, naučili
sa vyhľadávať informácie uložené na CD alebo na sieti a naučili sa
komunikovať cez sieť;
·
si rozvíjali svoje
schopnosti kooperácie a komunikácie (naučili sa spolupracovať v skupine
pri riešení problému, zostaviť plán práce, špecifikovať podproblémy,
zhromaždiť výsledky, zostaviť ich do celkového riešenia, verejne so
skupinou o ňom referovať);
·
nadobudli schopnosti
potrebné pre výskumnú prácu (realizovať jednoduchý výskumný projekt,
sformulovať problém, získať informácie z primeraných zdrojov, hľadať
riešenie a príčinné súvislosti, sformulovať písomne a ústne názor,
diskutovať o ňom, robiť závery);
·
si rozvíjali svoju
osobnosť, tvorivosť, logické myslenie, zodpovednosť, morálne a vôľové
vlastnosti, húževnatosť, sebakritičnosť a snažili sa o sebavzdelávanie;
·
sa naučili rešpektovať
intelektuálne vlastníctvo a autorstvo informatických produktov, systémov
a aplikácií (aby chápali, že informácie, údaje a programy sú
produkty intelektuálnej práce, sú predmetmi vlastníctva a majú
hodnotu), pochopili sociálne a právne aspekty informatiky.
Metódy
práce:
·
konštruktivistická
teória vyučovania (učenie prácou, učenie objavovaním)
·
projektové
metódy
·
integrované
vyučovanie
·
referáty
·
dialogická
metóda
·
heuristická
metóda
Spôsoby
preverovania a hodnotenia žiakov:
·
referáty
·
projekty
·
prezentácia
vytvorených prác
·
portfólio
OBSAH
Výber
poznatkov je vymedzený tak, aby sa žiaci oboznámili so základnými pojmami
informatickej vedy pretransformovanými do didaktického systému a oboznámili
sa s prácou na počítači. Obsah je zameraný na získanie vedomostí a zručností
z algoritmizácie, programovania, informačných a komunikačných
technológií (IKT) v kancelárskom prostredí, v prostredí Internetu
a schopnosť vedieť aplikovať IKT v iných predmetoch.
Žiaci
sa naučia ovládať prostredie tých počítačových programov, ktoré sú v škole
k dispozícii. Dôkaz sa kladie na činnostný spôsob nadobúdania
poznatkov vedúci k objavovaniu zovšeobecnení a zákonitostí žiakmi.
Pri
výbere úloh je potrebné využívať medzipredmetové vzťahy a prihliadať
na predchádzajúce vedomosti a zručnosti žiakov, ich záujem a schopnosti.
·
bezpečnosť
pri práci, vnútorný poriadok učebne informatiky
· Grafika, základné rozdelenie grafiky, programy na tvorbu
grafiky
· úloha profesijnej stránky
· oblasti využitia informatiky v iných predmetoch: zdroje
na školskej www, zdroje na internete, profesijná stránka, typy softvéru
· počítačová
sieť
· rozdelenie
sietí podľa rôznych kritérií
· princíp
práce v sieti, topológia siete
· IP
adresovanie, aktívne a pasívne prvky siete
· administrácia
internetu, krimplovanie
· programy
pre prácu v sieti
· tvorba
www stránok
· neinteraktívna
a interaktívna komunikácia
· realizácia
videokonferencie
· (n)etiketa
· prezentačný
softvér, plánovače, DTP
· zásady
tvorby úspešnej prezentácie
· tvorba
prezentácie podľa zadanej témy
· zložitejšie
algoritmické problémy a údajové štruktúry (napr. v objektovom prostredí,
...),
jazyk Imagine, Delphi
· multimédiá,
umelá inteligencia a expertné systémy, virtuálna realita, počítače a
umenie
Tematický plán prerokovaný a
schválený 23. augusta 2005 na zasadnutí PK Informatiky.