Tematický plán z predmetu Informatika

 

Predmet: Informatika, študijné zameranie 7902 5 05 – Informatika

Školský rok: 2005/2006

Ročník: tretí

Počet hodín: 66/2

 

Ciele vyučovania:

Informatika má dôležité postavenie vo vzdelávaní, pretože podobne ako matematika rozvíja myslenie žiakov, ich schopnosť analyzovať a syntetizovať, zovšeobecňovať, hľadať vhodné stratégie riešenia problémov a overovať ich v praxi. Vedie k presnému vyjadrovaniu myšlienok a postupov a ich zaznamenávaniu vo formálnych zápisoch, ktoré slúžia ako všeobecný prostriedok komunikácie.

Poslaním vyučovania informatiky na gymnáziu so zameraním na informatiku je viesť žiakov k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník používaných pri práci s údajmi a toku informácii počítačových systémoch. Buduje tak informatickú kultúru, t.j. vychováva k efektívnemu využívaniu prostriedkov informačnej civilizácie s rešpektovaním právnych a etických zásad  používanie informačných technológií a produktov. Toto poslanie by sa malo dosiahnuť prepojením predmetu informatika s inými predmetmi.

Oblasť informatiky zaznamenáva mimoriadny rozvoj, preto v predmete informatika je potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie. Dostupné technológie majú poskytnúť vyučovaniu informatiky široký priestor na motiváciu a praktické projekty.

 Výchovno-vzdelávací proces smeruje k tomu, aby žiaci:

·                    si rozvíjali schopnosť algoritmizovať zadaný problém, rozvíjali si programátorské zručnosti, naučili sa pracovať v prostredí bežných aplikačných programov, naučili sa vyhľadávať informácie uložené na CD alebo na sieti a naučili sa komunikovať cez sieť;

·                    si rozvíjali svoje schopnosti kooperácie a komunikácie (naučili sa spolupracovať v skupine pri riešení problému, zostaviť plán práce, špecifikovať podproblémy, zhromaždiť výsledky, zostaviť ich do celkového riešenia, verejne so skupinou o ňom referovať);

·                    nadobudli schopnosti potrebné pre výskumnú prácu (realizovať jednoduchý výskumný projekt, sformulovať problém, získať informácie z primeraných zdrojov, hľadať riešenie a príčinné súvislosti, sformulovať písomne a ústne názor, diskutovať o ňom, robiť závery);

·                    si rozvíjali svoju osobnosť, tvorivosť, logické myslenie, zodpovednosť, morálne a vôľové vlastnosti, húževnatosť, sebakritičnosť a snažili sa o sebavzdelávanie;

·                    sa naučili rešpektovať intelektuálne vlastníctvo a autorstvo informatických produktov, systémov a aplikácií (aby chápali, že informácie, údaje a programy sú produkty intelektuálnej práce, sú predmetmi vlastníctva a majú hodnotu), pochopili sociálne a právne aspekty informatiky.

 Metódy práce: 

·                    konštruktivistická teória vyučovania (učenie prácou, učenie objavovaním)

·                    projektové metódy

·                    integrované vyučovanie

·                    referáty

·                    dialogická metóda

·                    heuristická metóda

  

Spôsoby preverovania a hodnotenia žiakov: 

·                    referáty

·                    projekty

·                    prezentácia vytvorených prác

·                    portfólio

 

OBSAH

Výber poznatkov je vymedzený tak, aby sa žiaci oboznámili so základnými pojmami informatickej vedy pretransformovanými do didaktického systému a oboznámili sa s prácou na počítači. Obsah je zameraný na získanie vedomostí a zručností z algoritmizácie, programovania, informačných a komunikačných technológií (IKT) v kancelárskom prostredí, v prostredí Internetu a schopnosť vedieť aplikovať IKT v iných predmetoch.

Žiaci sa naučia ovládať prostredie tých počítačových programov, ktoré sú v škole k dispozícii. Dôkaz sa kladie na činnostný spôsob nadobúdania poznatkov vedúci k objavovaniu zovšeobecnení a zákonitostí žiakmi.

Pri výbere úloh je potrebné využívať medzipredmetové vzťahy a prihliadať na predchádzajúce vedomosti a zručnosti žiakov, ich záujem a schopnosti.

 

Úvod 1 h

·         bezpečnosť pri práci, vnútorný poriadok učebne informatiky

 

Opakovanie učiva z predchádzajúceho ročníka 3 h

·      Grafika, základné rozdelenie grafiky, programy na tvorbu grafiky

·      úloha profesijnej stránky

·      oblasti využitia informatiky v iných predmetoch: zdroje na školskej www, zdroje na internete, profesijná stránka, typy softvéru

 

IKT v prostredí Internetu 16 h

·      počítačová sieť

·      rozdelenie sietí podľa rôznych kritérií

·      princíp práce v sieti, topológia siete

·      IP adresovanie, aktívne a pasívne prvky siete

·      administrácia internetu, krimplovanie

·      programy pre prácu v sieti

·      tvorba www stránok

·      neinteraktívna a interaktívna komunikácia

·      realizácia videokonferencie

·      (n)etiketa

 
Informačné technológie v kancelárskom prostredí 8 h

·      prezentačný softvér, plánovače, DTP

·      zásady tvorby úspešnej prezentácie

·      tvorba prezentácie podľa zadanej témy

 

Programovanie 32 h

·      zložitejšie algoritmické problémy a údajové štruktúry (napr. v objektovom prostredí, ...), jazyk Imagine, Delphi

 
Vybrané témy  6 h

·      multimédiá, umelá inteligencia a expertné systémy, virtuálna realita, počítače a umenie

  

Tematický plán prerokovaný a schválený 23. augusta 2005 na zasadnutí PK Informatiky.

návrat