Tematický plán z predmetu Informatika - alternatívny plán

 

Predmet: Informatika, študijné zameranie 7902 5 05 – Informatika

Školský rok: 2005/2006

Ročník: tretí

Počet hodín: 66/2

Ciele vyučovania:

Informatika má dôležité postavenie vo vzdelávaní, pretože podobne ako matematika rozvíja myslenie žiakov, ich schopnosť analyzovať a syntetizovať, zovšeobecňovať, hľadať vhodné stratégie riešenia problémov a overovať ich v praxi. Vedie k presnému vyjadrovaniu myšlienok a postupov a ich zaznamenávaniu vo formálnych zápisoch, ktoré slúžia ako všeobecný prostriedok komunikácie.

Poslaním vyučovania informatiky na gymnáziu so zameraním na informatiku je viesť žiakov k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník používaných pri práci s údajmi a toku informácii počítačových systémoch. Buduje tak informatickú kultúru, t.j. vychováva k efektívnemu využívaniu prostriedkov informačnej civilizácie s rešpektovaním právnych a etických zásad  používanie informačných technológií a produktov. Toto poslanie by sa malo dosiahnuť prepojením predmetu informatika s inými predmetmi.

Oblasť informatiky zaznamenáva mimoriadny rozvoj, preto v predmete informatika je potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie. Dostupné technológie majú poskytnúť vyučovaniu informatiky široký priestor na motiváciu a praktické projekty.

 Výchovno-vzdelávací proces smeruje k tomu, aby žiaci:

§            si rozvíjali schopnosť algoritmizovať zadaný problém, naučili sa pracovať v prostredí bežných aplikačných programov, naučili sa vyhľadávať informácie uložené na CD alebo na sieti a naučili sa komunikovať cez sieť

§            si rozvíjali svoje schopnosti kooperácie a komunikácie (naučili sa spolupracovať v skupine pri riešení problému, zostaviť plán práce, špecifikovať podproblémy, zhromaždiť výsledky, zostaviť ich do celkového riešenia, verejne so skupinou o ňom referovať);

§            nadobudli schopnosti potrebné pre výskumnú prácu (realizovať jednoduchý výskumný projekt, sformulovať problém, získať informácie z primeraných zdrojov, hľadať riešenie a príčinné súvislosti, sformulovať písomne a ústne názor, diskutovať o ňom, robiť závery);

§            si rozvíjali svoju osobnosť, tvorivosť, logické myslenie, zodpovednosť, morálne a vôľové vlastnosti, húževnatosť, sebakritičnosť a snažili sa o sebavzdelávanie;

§            sa naučili rešpektovať intelektuálne vlastníctvo a autorstvo informatických produktov, systémov a aplikácií (aby chápali, že informácie, údaje a programy sú produkty intelektuálnej práce, sú predmetmi vlastníctva a majú hodnotu), pochopili sociálne a právne aspekty informatiky.

 Metódy práce: 

·                    konštruktivistická teória vyučovania (učenie prácou, učenie objavovaním)

·                    projektové metódy

·                    integrované vyučovanie

·                    referáty

·                    dialogická metóda

·                    heuristická metóda

  

Spôsoby preverovania a hodnotenia žiakov: 

·                    referáty

·                    projekty

·                    prezentácia vytvorených prác

·                    portfólio

 

OBSAH

Výber poznatkov je vymedzený tak, aby sa žiaci oboznámili so základnými pojmami informatickej vedy pretransformovanými do didaktického systému a oboznámili sa s prácou na počítači. Obsah je zameraný na získanie vedomostí a zručností z algoritmizácie, programovania, informačných a komunikačných technológií (IKT) v kancelárskom prostredí, v prostredí Internetu a schopnosť vedieť aplikovať IKT v iných predmetoch.

Žiaci sa naučia ovládať prostredie tých počítačových programov, ktoré sú v škole k dispozícii. Dôkaz sa kladie na činnostný spôsob nadobúdania poznatkov vedúci k objavovaniu zovšeobecnení a zákonitostí žiakmi.

Pri výbere úloh je potrebné využívať medzipredmetové vzťahy a prihliadať na predchádzajúce vedomosti a zručnosti žiakov, ich záujem a schopnosti.

 

Úvod 1 h

§         bezpečnosť pri práci, vnútorný poriadok učebne informatiky

 

Opakovanie učiva z predchádzajúceho ročníka 2 h

§         Grafika, základné rozdelenie grafiky, programy na tvorbu grafiky

§         oblasti využitia informatiky v iných predmetoch: zdroje na školskej www, zdroje na internete, profesijná stránka, typy softvéru

 
Informačné technológie v kancelárskom prostredí 8 h

§         prezentačný softvér, plánovače, DTP

§         zásady tvorby úspešnej prezentácie

§      tvorba prezentácie podľa zadanej témy 

 
IKT v prostredí Internetu 12 h

§         tvorba www stránok

§         vyhľadávacie stroje a katalógy

§         neinteraktívna a interaktívna komunikácia

§         realizácia videokonferencie

§         (n)etiketa

 
Počítačové siete 10 h

§         počítačová sieť –použitie a výhody

§         rozdelenie sietí podľa rôznych kritérií

§         princíp práce v sieti, topológia siete

§         IP adresovanie, aktívne a pasívne prvky siete

§         administrácia internetu, krimplovanie

§         programy pre prácu v sieti

 

Grafický editor  8 h

§         rozdelenie grafických editorov, využitie grafického editora, možnosti a filozofia práce

§         bitmapový editor a vektorový editor, porovnanie a použitie pre zložitejšie úpravy

§         spracovanie a digitalizácia obrazu (scanner), export, import, grafické formáty

§         samostatné spracovanie vybraného grafického návrhu

 

Informácie okolo nás  16 h

§         spracovanie zvuku

§         editácia zvukových súborov, porovnanie a prevod zvukových formátov

§         spracovanie digitálneho videa

§         editácia digitálnych súborov, porovnanie a prevod digitálnych formátov

 
Vybrané témy  6 h

§         multimédiá, umelá inteligencia a expertné systémy, virtuálna realita, počítače a umenie

Tematický plán prerokovaný a schválený 23. augusta 2005 na zasadnutí PK Informatiky.

návrat