Predmet:
Informatika, študijné zameranie 7902 5 05 – Informatika
Školský rok: 2005/2006
Ročník:
tretí
Počet
hodín:
66/2
Ciele
vyučovania:
Informatika
má dôležité postavenie vo vzdelávaní, pretože podobne ako matematika rozvíja
myslenie žiakov, ich schopnosť analyzovať a syntetizovať, zovšeobecňovať,
hľadať vhodné stratégie riešenia problémov a overovať ich v praxi.
Vedie k presnému vyjadrovaniu myšlienok a postupov a ich
zaznamenávaniu vo formálnych zápisoch, ktoré slúžia ako všeobecný
prostriedok komunikácie.
Poslaním
vyučovania informatiky na gymnáziu so zameraním na informatiku je viesť žiakov
k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník používaných
pri práci s údajmi a toku informácii počítačových systémoch.
Buduje tak informatickú kultúru, t.j. vychováva k efektívnemu využívaniu
prostriedkov informačnej civilizácie s rešpektovaním právnych a etických
zásad používanie informačných
technológií a produktov. Toto poslanie by sa malo dosiahnuť prepojením
predmetu informatika s inými predmetmi.
Oblasť
informatiky zaznamenáva mimoriadny rozvoj, preto v predmete informatika je
potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných univerzálnych
pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie. Dostupné technológie
majú poskytnúť vyučovaniu informatiky široký priestor na motiváciu a praktické
projekty.
Výchovno-vzdelávací
proces smeruje k tomu, aby žiaci:
§ si rozvíjali schopnosť algoritmizovať zadaný problém, naučili sa pracovať v prostredí bežných aplikačných programov, naučili sa vyhľadávať informácie uložené na CD alebo na sieti a naučili sa komunikovať cez sieť
§
si
rozvíjali svoje schopnosti kooperácie a komunikácie (naučili sa
spolupracovať v skupine pri riešení problému, zostaviť plán práce,
špecifikovať podproblémy, zhromaždiť výsledky, zostaviť ich do celkového
riešenia, verejne so skupinou o ňom referovať);
§
nadobudli
schopnosti potrebné pre výskumnú prácu (realizovať jednoduchý výskumný
projekt, sformulovať problém, získať informácie z primeraných
zdrojov, hľadať riešenie a príčinné súvislosti, sformulovať písomne
a ústne názor, diskutovať o ňom, robiť závery);
§
si
rozvíjali svoju osobnosť, tvorivosť, logické myslenie, zodpovednosť, morálne
a vôľové vlastnosti, húževnatosť, sebakritičnosť a snažili sa
o sebavzdelávanie;
§
sa
naučili rešpektovať intelektuálne vlastníctvo a autorstvo informatických
produktov, systémov a aplikácií (aby chápali, že informácie, údaje a programy
sú produkty intelektuálnej práce, sú predmetmi vlastníctva a majú
hodnotu), pochopili sociálne a právne aspekty informatiky.
Metódy
práce:
·
konštruktivistická
teória vyučovania (učenie prácou, učenie objavovaním)
·
projektové
metódy
·
integrované
vyučovanie
·
referáty
·
dialogická
metóda
·
heuristická
metóda
Spôsoby
preverovania a hodnotenia žiakov:
·
referáty
·
projekty
·
prezentácia
vytvorených prác
·
portfólio
OBSAH
Výber
poznatkov je vymedzený tak, aby sa žiaci oboznámili so základnými pojmami
informatickej vedy pretransformovanými do didaktického systému a oboznámili
sa s prácou na počítači. Obsah je zameraný na získanie vedomostí a zručností
z algoritmizácie, programovania, informačných a komunikačných
technológií (IKT) v kancelárskom prostredí, v prostredí Internetu
a schopnosť vedieť aplikovať IKT v iných predmetoch.
Žiaci
sa naučia ovládať prostredie tých počítačových programov, ktoré sú v škole
k dispozícii. Dôkaz sa kladie na činnostný spôsob nadobúdania
poznatkov vedúci k objavovaniu zovšeobecnení a zákonitostí žiakmi.
Pri
výbere úloh je potrebné využívať medzipredmetové vzťahy a prihliadať
na predchádzajúce vedomosti a zručnosti žiakov, ich záujem a schopnosti.
§
bezpečnosť
pri práci, vnútorný poriadok učebne informatiky
§
Grafika,
základné rozdelenie grafiky, programy na tvorbu grafiky
§
oblasti
využitia informatiky v iných predmetoch: zdroje na školskej www, zdroje na
internete, profesijná stránka, typy softvéru
§
prezentačný
softvér, plánovače, DTP
§
zásady
tvorby úspešnej prezentácie
§
tvorba
prezentácie podľa zadanej témy
§
tvorba
www stránok
§
vyhľadávacie
stroje a katalógy
§
neinteraktívna
a interaktívna komunikácia
§
realizácia
videokonferencie
§
(n)etiketa
§
počítačová
sieť
–použitie a výhody
§
rozdelenie
sietí podľa rôznych kritérií
§
princíp
práce v sieti, topológia siete
§
IP
adresovanie, aktívne a pasívne prvky siete
§
administrácia
internetu, krimplovanie
§
programy
pre prácu v sieti
§
rozdelenie
grafických editorov, využitie grafického editora, možnosti a filozofia práce
§
bitmapový
editor a vektorový editor, porovnanie a použitie pre zložitejšie úpravy
§
spracovanie
a digitalizácia obrazu (scanner), export, import, grafické formáty
§
samostatné
spracovanie vybraného grafického návrhu
§
spracovanie
zvuku
§
editácia
zvukových súborov,
porovnanie a prevod zvukových formátov
§
spracovanie
digitálneho videa
§
editácia
digitálnych súborov,
porovnanie a prevod digitálnych
formátov
§
multimédiá,
umelá inteligencia a expertné systémy, virtuálna realita, počítače a
umenie
Tematický
plán prerokovaný a schválený 23. augusta 2005 na zasadnutí PK Informatiky.