Tematický plán z predmetu Informatika, študijné zameranie 7902 5 05 - Informatika

 

Predmet: Informatika, študijné zameranie 7902 5 05 – Informatika

Školský rok: 2005/2006

Ročník: druhý

Počet hodín: 66/2

Ciele vyučovania

 

Informatika má dôležité postavenie vo vzdelávaní, pretože podobne ako matematika rozvíja myslenie žiakov, ich schopnosť analyzovať a syntetizovať, zovšeobecňovať, hľadať vhodné stratégie riešenia problémov a overovať ich v praxi. Vedie k presnému vyjadrovaniu myšlienok a postupov a ich zaznamenávaniu vo formálnych zápisoch, ktoré slúžia ako všeobecný prostriedok komunikácie.

Poslaním vyučovania informatiky na gymnáziu so zameraním na informatiku je viesť žiakov k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník používaných pri práci s údajmi a toku informácii počítačových systémoch. Buduje tak informatickú kultúru, t.j. vychováva k efektívnemu využívaniu prostriedkov informačnej civilizácie s rešpektovaním právnych a etických zásad  používanie informačných technológií a produktov. Toto poslanie by sa malo dosiahnuť prepojením predmetu informatika s inými predmetmi.

Oblasť informatiky zaznamenáva mimoriadny rozvoj, preto v predmete informatika je potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie. Dostupné technológie majú poskytnúť vyučovaniu informatiky široký priestor na motiváciu a praktické projekty.

Výchovno-vzdelávací proces smeruje k tomu, aby žiaci

 

Obsah

 

Výber poznatkov je vymedzený tak, aby sa žiaci oboznámili so základnými pojmami informatickej vedy pretransformovanými do didaktického systému a oboznámili sa s prácou na počítači. Obsah je zameraný na získanie vedomostí a zručností z algoritmizácie, programovania, informačných a komunikačných technológií (IKT) v kancelárskom prostredí, v prostredí Internetu a schopnosť vedieť aplikovať IKT v iných predmetoch.

Žiaci sa naučia ovládať prostredie tých počítačových programov, ktoré sú v škole k dispozícii. Dôkaz sa kladie na činnostný spôsob nadobúdania poznatkov vedúci k objavovaniu zovšeobecnení a zákonitostí žiakmi.

Pri výbere úloh je potrebné využívať medzipredmetové vzťahy a prihliadať na predchádzajúce vedomosti a zručnosti žiakov, ich záujem a schopnosti.

Úvod 1 h

§         bezpečnosť pri práci, vnútorný poriadok učebne informatiky

Opakovanie učiva z predchádzajúceho ročníka 3 h

§         informácie okolo nás: základné pojmy informatiky, kódy, šifry, technické vybavenie počítača, OS WIN 2000, hygiena pri práci s PC, problematika infiltrácií, ochrana dát

§         IKT v prostredí Internetu: práca v sieti, služby a možnosti využitia Internetu, siete

§         informačné technológie v kancelárskom prostredí: spracovanie textu, textové editory, www prezentácia, komplexné spracovanie témy (teoreticky)

§         oblasti využitia informatiky v iných predmetoch: zdroje na školskej www, zdroje na internete, profesijná stránka, typy softvéru

Informačné technológie v kancelárskom prostredí 16 h

§         práca s tabuľkami, práca s tabuľkou, prepojenie tabuľky a textového súboru, spracovanie vybranej témy (dotazník, zber údajov, spracovanie dát (tabuľka graf), prezentácia výsledkov prieskumu)

§         práca s databázami
(základné nástroje a možnosti tabuľkového procesora a databázového systému, problémy riešiteľné pomocou týchto produktov)

Základy programovania a algoritmizácia 15 h

§         jednoduché algoritmy zo života

§         úvod do algoritmizácie, definovanie základných pojmov, spôsoby zápisu algoritmov

§         programovací jazyk – podľa pokročilosti žiakov (Imagine, Delphi, …)

§         algoritmy riešiace jednoduché problémy, algoritmy využívajúce medzipredmetové vzťahy

Základy programovania a algoritmizácia 15 h

§         úvod do zložitých riadiacich štruktúr a údajových štruktúr

§         algoritmy riešiace matematické problémy

§         práca na vlastnom zadaní (zadefinovanie problému, algoritmus riešiaci daný problém, ucelený program, prezentácia programu)

Práca s grafikou 16 h

§         základné pojmy z grafiky

§         spracovanie obrázkov pomocou rastrových a vektorových editorov, Logomotion a Zoner Callisto (príp. iné)

§         internetová grafika, pravidlá a obmedzenia

§         animovaná grafika, interaktívna grafika (animovaný GIF, video, flash rôzne formáty obrázkov

Medzipredmetový projekt, teleprojekt

priebežne, využívajúc medzipredmetové vzťahy

 

 

Tematický plán prerokovaný a schválený 23. augusta 2005 na zasadnutí PK Informatiky.

 

 

návrat