Predmet: Informatika, študijné zameranie 7902 5 05 – Informatika
Školský rok: 2005/2006
Ročník: druhý
Počet hodín: 66/2
Informatika
má dôležité postavenie vo vzdelávaní, pretože podobne ako matematika rozvíja
myslenie žiakov, ich schopnosť analyzovať a syntetizovať, zovšeobecňovať,
hľadať vhodné stratégie riešenia problémov a overovať ich v praxi.
Vedie k presnému vyjadrovaniu myšlienok a postupov a ich
zaznamenávaniu vo formálnych zápisoch, ktoré slúžia ako všeobecný
prostriedok komunikácie.
Poslaním
vyučovania informatiky na gymnáziu so zameraním na informatiku je viesť žiakov
k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník používaných
pri práci s údajmi a toku informácii počítačových systémoch.
Buduje tak informatickú kultúru, t.j. vychováva k efektívnemu využívaniu
prostriedkov informačnej civilizácie s rešpektovaním právnych a etických
zásad používanie informačných
technológií a produktov. Toto poslanie by sa malo dosiahnuť prepojením
predmetu informatika s inými predmetmi.
Oblasť informatiky zaznamenáva mimoriadny rozvoj, preto v predmete informatika je potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie. Dostupné technológie majú poskytnúť vyučovaniu informatiky široký priestor na motiváciu a praktické projekty.
Výchovno-vzdelávací proces smeruje k tomu, aby žiaci
si
rozvíjali schopnosť algoritmizovať zadaný problém, rozvíjali si
programátorské zručnosti, naučili sa pracovať v prostredí bežných
aplikačných programov, naučili sa vyhľadávať informácie uložené na
CD alebo na sieti a naučili sa komunikovať cez sieť;
si
rozvíjali svoje schopnosti kooperácie a komunikácie (naučili sa
spolupracovať v skupine pri riešení problému, zostaviť plán práce,
špecifikovať podproblémy, zhromaždiť výsledky, zostaviť ich do celkového
riešenia, verejne so skupinou o ňom referovať);
nadobudli
schopnosti potrebné pre výskumnú prácu (realizovať jednoduchý výskumný
projekt, sformulovať problém, získať informácie z primeraných
zdrojov, hľadať riešenie a príčinné súvislosti, sformulovať písomne
a ústne názor, diskutovať o ňom, robiť závery);
si
rozvíjali svoju osobnosť, tvorivosť, logické myslenie, zodpovednosť,
morálne a vôľové vlastnosti, húževnatosť, sebakritičnosť a snažili
sa o sebavzdelávanie;
sa
naučili rešpektovať intelektuálne vlastníctvo a autorstvo
informatických produktov, systémov a aplikácií (aby chápali, že
informácie, údaje a programy sú produkty intelektuálnej práce, sú
predmetmi vlastníctva a majú hodnotu), pochopili sociálne a právne
aspekty informatiky.
Výber
poznatkov je vymedzený tak, aby sa žiaci oboznámili so základnými pojmami
informatickej vedy pretransformovanými do didaktického systému a oboznámili
sa s prácou na počítači. Obsah je zameraný na získanie vedomostí a zručností
z algoritmizácie, programovania, informačných a komunikačných
technológií (IKT) v kancelárskom prostredí, v prostredí Internetu
a schopnosť vedieť aplikovať IKT v iných predmetoch.
Žiaci
sa naučia ovládať prostredie tých počítačových programov, ktoré sú v škole
k dispozícii. Dôkaz sa kladie na činnostný spôsob nadobúdania
poznatkov vedúci k objavovaniu zovšeobecnení a zákonitostí žiakmi.
Pri výbere úloh je potrebné využívať medzipredmetové vzťahy a prihliadať na predchádzajúce vedomosti a zručnosti žiakov, ich záujem a schopnosti.
Úvod
1 h
§
bezpečnosť pri práci, vnútorný poriadok učebne
informatiky
§
informácie okolo nás: základné pojmy informatiky, kódy,
šifry, technické vybavenie počítača, OS WIN 2000, hygiena pri práci s PC,
problematika infiltrácií, ochrana dát
§
IKT v prostredí Internetu: práca v sieti, služby a možnosti
využitia Internetu, siete
§
informačné technológie v kancelárskom prostredí:
spracovanie textu, textové editory, www prezentácia, komplexné spracovanie témy
(teoreticky)
§
oblasti využitia informatiky v iných predmetoch: zdroje
na školskej www, zdroje na internete, profesijná stránka, typy softvéru
§
práca s tabuľkami, práca s tabuľkou, prepojenie tabuľky a textového súboru,
spracovanie vybranej témy (dotazník, zber údajov, spracovanie dát (tabuľka
graf), prezentácia výsledkov prieskumu)
§
práca s databázami
(základné nástroje a možnosti tabuľkového procesora a databázového
systému, problémy riešiteľné pomocou týchto produktov)
Základy programovania a algoritmizácia 15 h
§
jednoduché
algoritmy zo života
§
úvod do
algoritmizácie, definovanie základných pojmov, spôsoby zápisu
algoritmov
§
programovací
jazyk – podľa pokročilosti žiakov (Imagine, Delphi, …)
§
algoritmy riešiace
jednoduché problémy, algoritmy využívajúce medzipredmetové vzťahy
§
úvod do zložitých
riadiacich štruktúr a údajových štruktúr
§
algoritmy riešiace
matematické problémy
§
práca na
vlastnom zadaní (zadefinovanie problému, algoritmus riešiaci daný problém,
ucelený program, prezentácia programu)
Práca s grafikou 16 h
§
základné pojmy
z grafiky
§
spracovanie
obrázkov pomocou rastrových a vektorových editorov,
Logomotion a Zoner Callisto (príp. iné)
§
internetová
grafika, pravidlá a obmedzenia
§
animovaná
grafika, interaktívna grafika (animovaný GIF, video, flash rôzne formáty
obrázkov
Medzipredmetový projekt, teleprojekt
priebežne, využívajúc medzipredmetové vzťahy