Predmet:
Informatika
Školský rok: 2005/2006
Ročník:
prvý
Počet
hodín:
66/2
Informatika
má dôležité postavenie vo vzdelávaní, pretože podobne ako matematika rozvíja
myslenie žiakov, ich schopnosť analyzovať a syntetizovať, zovšeobecňovať,
hľadať vhodné stratégie riešenia problémov a overovať ich v praxi.
Vedie k presnému vyjadrovaniu myšlienok a postupov a ich
zaznamenávaniu vo formálnych zápisoch, ktoré slúžia ako všeobecný
prostriedok komunikácie.
Poslaním
vyučovania informatiky na gymnáziu so zameraním na informatiku je viesť žiakov
k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník používaných
pri práci s údajmi a toku informácii počítačových systémoch.
Buduje tak informatickú kultúru, t.j. vychováva k efektívnemu využívaniu
prostriedkov informačnej civilizácie s rešpektovaním právnych a etických
zásad používanie informačných technológií a produktov. Toto
poslanie by sa malo dosiahnuť prepojením predmetu informatika s inými
predmetmi.
Oblasť informatiky zaznamenáva mimoriadny rozvoj, preto v predmete informatika je potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie. Dostupné technológie majú poskytnúť vyučovaniu informatiky široký priestor na motiváciu a praktické projekty.
Výchovno-vzdelávací
proces smeruje k tomu, aby žiaci
si rozvíjali schopnosť algoritmizovať zadaný problém, rozvíjali si programátorské zručnosti, naučili sa pracovať v prostredí bežných aplikačných programov, naučili sa vyhľadávať
si
rozvíjali svoje schopnosti kooperácie a komunikácie (naučili sa
spolupracovať v skupine pri riešení problému, zostaviť plán práce,
špecifikovať podproblémy, zhromaždiť výsledky, zostaviť ich do celkového
riešenia, verejne so skupinou o ňom referovať);
nadobudli
schopnosti potrebné pre výskumnú prácu (realizovať jednoduchý výskumný
projekt, sformulovať problém, získať informácie z primeraných
zdrojov, hľadať riešenie a príčinné súvislosti, sformulovať písomne
a ústne názor, diskutovať o ňom, robiť závery);
si
rozvíjali svoju osobnosť, tvorivosť, logické myslenie, zodpovednosť,
morálne a vôľové vlastnosti, húževnatosť, sebakritičnosť a snažili
sa o sebavzdelávanie;
sa
naučili rešpektovať intelektuálne vlastníctvo a autorstvo
informatických produktov, systémov a aplikácií (aby chápali, že
informácie, údaje a programy sú produkty intelektuálnej práce, sú
predmetmi vlastníctva a majú hodnotu), pochopili sociálne a právne
aspekty informatiky.
Výber
poznatkov je vymedzený tak, aby sa žiaci oboznámili so základnými pojmami
informatickej vedy pretransformovanými do didaktického systému a oboznámili
sa s prácou na počítači. Obsah je zameraný na získanie vedomostí a zručností
z algoritmizácie, programovania, informačných a komunikačných
technológií (IKT) v kancelárskom prostredí, v prostredí Internetu
a schopnosť vedieť aplikovať IKT v iných predmetoch.
Žiaci
sa naučia ovládať prostredie tých počítačových programov, ktoré sú v škole
k dispozícii. Dôkaz sa kladie na činnostný spôsob nadobúdania
poznatkov vedúci k objavovaniu zovšeobecnení a zákonitostí žiakmi.
Pri
výbere úloh je potrebné využívať medzipredmetové vzťahy a prihliadať
na predchádzajúce vedomosti a zručnosti žiakov, ich záujem a schopnosti.
§
bezpečnosť pri práci
§
organizácia práce v počítačovom laboratóriu, vybavenie laboratória
§
úvod do predmetu, základné pojmy: údaj, informácia,
programy, získavanie, spracovanie, a uchovanie, základná terminológia informačných technológií
§
význam informačných a komunikačných technológií,
história a vývoj počítačov
§
reprezentácia údajov (kódy, šifry),
jednotky informácií bit, byte, kilobyte, ...
§
zaujímavé príbehy a príhody z dejín
informatiky
§
princíp počítača, technické vybavenie počítača,
parametre komponentov počítača
§
základné programové vybavenie
§
právne aspekty používania softvéru, licencie, shareware, freeware, demoverzie, public domain
§
základ práce operačného systému WIN 2000
§
vstup a výstup informácie (skenovanie, tlač)
§
hygiena pri práci s počítačom, ergonómia, počítačová
etika, bezpečnosť, ochrana údajov
§
počítačové infiltrácie – vírusy, charakteristika
§
antivírusová ochrana – princípy, práca s konkrétnym
antivírusovým programom
§
ochrana dát
§
kompresia údajov (Huffmannovo kódovanie, kompresia zvuku
a videa, ...)
§
práca v lokálnej sieti WIN 2000
§
internet – pojem, význam a možnosti
§
MS Explorer – popis práce s prezeračom, zaujímavé
www adresy, samostatná práca
§
základné služby Internetu: e-pošta, WWW,
§
vyhľadávanie informácií, diskusné skupiny,
interaktívna komunikácia
§
spracovanie informácií z internetu (schránka,
editory)
§
bezpečnosť dát (kryptografia, firewall, ...)
E.1 Informačné technológie v kancelárskom
prostredí 16 h
§
spracovanie textu (základné nástroje a možnosti
textového editora, problémy riešiteľné pomocou textových editorov)
§
možnosti textových editorov, použitie
§
tvorba osobnej WWW stránky
§
komplexné spracovanie zvolenej témy (zadanie témy, získavanie
informácií, úprava a filtrovanie informácií, uchovanie informácií,
spracovanie podľa zvolenej schémy, prezentácia produktu)
§
multimediálne encyklopédie
§
informatika mimo školy a v škole
§
výukové stránky na Internete, obsah, štruktúra
a spôsob využitia
§
medzipredmetový projekt
Tematický plán prerokovaný a
schválený 23. augusta 2005 na zasadnutí PK Informatiky.