Tematický plán z predmetu Informatika

 

Predmet: Informatika

Školský rok: 2005/2006

Ročník: prvý

Počet hodín: 66/2

 

I. Vzdelávacie a výchovné ciele

 

Poslaním vyučovania informatiky v  1. ročníku gymnázia je naučiť žiakov základné pojmy, postupy a prostriedky informatiky, budovať informatickú kultúru, t.j. vychovávať k efektívnemu využívaniu prostriedkov informačnej civilizácie  s rešpektovaním právnych a etických zásad používania informačných technológií a produktov. Toto poslanie by sa malo dosiahnuť spoločným pôsobením predmetu informatika a aplikovaním informačných technológií (IT) vo vyučovaní iných predmetov a v organizovaní a riadení školy.

Cieľom vyučovania informatiky je sprístupniť základné pojmy a techniky používané pri práci s údajmi a pri tvorbe algoritmov a výpočtových procesov. Podobne ako matematika aj in­formatika v spojení s informačnými technológiami vytvára platformu pre všetky ďalšie predmety. V predmete informatika je potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné tech­no­lógie. Dostupné technológie majú poskytnúť vyučovaniu informatiky široký priestor na motiváciu a praktické projekty.

 

Výchovno-vzdelávací proces smeruje k tomu, aby žiaci

 

II. Obsah

 

Výber poznatkov je vymedzený tak, aby sa žiaci oboznámili so základnými pojmami informatickej vedy pretransformovanými do didaktického systému a oboznámili sa s prácou na počítači. Do základného učiva patrí aj úvod do algoritmizácie na precvičovanie schopnosti riešiť problémy.

(Obsah je členený do piatich logických celkov, ktoré nepredstavujú oddelené tematické celky. V rámci celku sú vymenované podtémy. Podtémy týchto celkov možno chápať ako alternatívy. Vybrané podtémy rôznych celkov je potrebné prepojiť do integrovaného celku. Dve podtémy z každého celku tvoria základné učivo. Učiteľ si ich vyberie podľa možností technického vybavenia školy a zamerania žiakov.)

 

Je nevyhnutné využívať medzipredmetové vzťahy formou projektov.

 

I. Počítačové systémy

Ciele

Obsah

Počítač ako univerzálny prostriedok na spracovanie údajov; spôsoby a zariadenia na zber, uchovávanie a prezentáciu údajov.

Podtémy

 

II. Oblasti využitia informatiky

Ciele

Obsah

Typy aplikácií, oblasti použitia informatiky; nové vedecké disciplíny, ktoré vznikli v súvislosti s IT.

Podtémy:

 

 

III. informačná spoločnosť

Ciele

Obsah

Kultúrne a sociálne aspekty, právna kultúra (spôsoby zneužitia a ilegálne používanie); otázky spoľahlivosti, bezpečnosti, zodpovednosti; odcudzenie alebo kooperácia; ergonómia.

Podtémy:

 

IV. informácie okolo nás

Ciele

Obsah

Informácie okolo nás – aplikácie na zber, jednoduchú manipuláciu a prezentáciu údajov.

 

Podtémy:

 

V. Algoritmy a algoritmizácia

Ciele

Obsah

Algoritmus ako popis automatizovanej manipulácie s údajmi – vlastnosti, spôsob zápisu, analýza, súvis s matematikou, programovacie jazyky.

Podtémy:

 

V. Proces

Vyučovanie informatiky sa uskutočňuje v počítačovej učebni formou cvičení, trieda sa delí na skupiny podľa príslušných predpisov o bezpečnosti práce. Pri deľbe na skupiny odporúčame prihliadať na záujem a predchádzajúce vedomosti a zručnosti žiakov (napr. ak sa stretli s informatikou v nižších ročníkoch).

Vyučovanie treba organizovať do tém a projektov, v ktorých sa bude premietať logická vzájomná prepojenosť oblastí učiva. Podtémy v celkoch   predstavujú  námety a je záväzné pre učiteľa, aby z každého celku odučil dve. Výber učiva a jeho hĺbka sa musí prispôsobiť možnostiam školy a prípadne doterajším vedomostiam žiakov. Ďalšie podtémy budú obsahom voliteľného predmetu vo vyšších ročníkoch.

Každý žiak by mal mať príležitosť pracovať na vybranej téme individuálne. Je však potrebné, aby sa dala príležitosť pracovať aspoň na jednej téme alebo projekte počas roka spoločne dvom, trom, resp. skupinám žiakov.

Učiteľ so žiakmi musí urobiť jeden projekt, v ktorom využije spoluprácu s iným predmetom. Na podporu medzipredmetových vzťahov treba využiť spoluprácu predmetových komisií pre rôzne predmety na spracovanie spoločného projektu (napr. so slovenským jazykom - tvorba článkov a obrázkov do časopisu, s biológiou - programové ovládanie modelu skleníka, s cudzím jazykom - komunikácia pomocou elektronickej pošty, diskusné kluby, a pod.).

Pri každej konkrétnej vyučovanej téme by si mal učiteľ uvedomiť, ktoré ciele informatiky sa daným učivom napĺňajú. Ukážkový software v žiadnom prípade nemôže byť cieľom vyučovania. Textový alebo grafický editor je len ukážkou práce s údajmi alebo ilustráciou aplikácie z nejakej triedy problémov (napr. apli­kácií na spracovávanie textov), prípadne ukážkou programu, ktorého jednoduchú verziu žia­ci  naprogramujú. Používaný software plní funkciu prostriedku na vysvetľo­vanie infor­matiky. Nie je potrebné venovať zvláštnu pozornosť nácviku písania na počítači. V žiadnom prípade nie je možné zamieňať vyučovanie strojopisu  s predmetom informatika. Strojopis vyučovaný na počítači môže byť samostatným (voliteľným) predmetom v ktoromkoľvek ročníku, avšak nie pod názvom informatika. Z hľadiska informatiky nepodporuje žiadny z uvedených cieľov.

Pri vyučovaní si treba uvedomiť obťažnosť vysvetľovania istých abstraktných pojmov. Napr. je nesprávne vysvetľovať žiakom špecializované programy na organizovanie hierar­chickej štruktúry adresárov a súborov, ak žiaci nemajú žiadnu skúsenosť nielen so súbormi a adresármi, ale ani s manipuláciou s nimi. Priveľké zdôrazňovanie technických detailov, ktoré vyplývajú z dnešných obmedzení, a ich po­vyšovanie na základné princípy (mená súborov do 8 znakov, prípony a iné anachronizmy z MS DOS), je zavádzajúce.

V prípade, že škola nemá potrebné vybavenie (multimediálna stanica, napojenie na elektronickú poštu), musí učiteľ zabezpečiť odučenie tejto problematiky v priestoroch s týmto vybavením.

Do vyučovania je potrebné zaradiť exkurziu do moderne vybavených laboratórií, na výstavy, resp. zúčastniť sa dní otvorených dverí na podujatiach, kde sa môžu študenti oboznámiť s najnovším technickým a programovým vybavením a spôsobmi využitia, ale aj zneužitia informácií.

Žiaci sú v predmete hodnotení a klasifikovaní, avšak vzhľadom na špecifické postavenie predmetu odporúčame využívať alternatívne spôsoby hodnotenia (bodovanie, portfólio, a i.).

V škole sa môže používať len legálne nadobudnutý software. Je neprípustné, aby sa vo vyučovaní používal, resp. predvádzal software nadobudnutý porušením licenčných a autorských práv. Tým by sa nemohol dosiahnuť jeden zo základných výchovných princípov a tiež jeden zo všeobecných cieľov informatiky vo vzdelaní – naučiť sa rešpektovať intelektuálne vlast­níctvo. Predmet informatika musí vychovávať práv­ne vedomie v súvislosti s IT.

Optimalizácia procesu vyučovania si vyžaduje vzhľadom na rýchly vývoj informačných technológií, aby učiteľ neustále študoval nové trendy v predmete, navštevoval semináre, konferencie, prednášky, zúčastňoval sa školení, sledoval odborné a pedagogické publikácie. Učiteľ by mal absolvovať školenia odborného a pedagogického charakteru minimálne 5 dní za 12 mesiacov.

 

VI. Spôsoby preverovania a hodnotenia žiakov:

 

VII. Časový plán učiva 

1. – 2.

Poučenie o bezpečnosti pri práci v školskom výpočtovom laboratóriu, zoznámenie sa s vybavením ŠVL

3.

Význam informačných a komunikačných technológií, história a vývoj počítačov

4.

Princíp počítača, základná terminológia informačných technológií

5.

Technické vybavenie počítača, parametre komponentov počítača

6.

Základné programové vybavenie, zadanie projektu

7.

Operačné systémy, operačný systém MS Windows 2000– základy práce

8.

Operačný systém MS Windows 2000 – základy práce

9.

Opakovanie, hodnotenie, prezentácia projektov

10.

Hygiena pri práci s počítačom, ergonómia, počítačová etika, bezpečnosť, ochrana údajov

 

Právna ochrana programov, licencie, shareware, freeware, demoverzie, public domain

11.

Počítačové infiltrácie – vírusy, charakteristika

 

Antivírusová ochrana – princípy, práca s konkrétnym antivírusovým programom

12.

Ochrana dát

13. – 15.

Grafický editor

16.

Scanner, tlačiareň

17. – 24.

Textový editor

25.

Internet – pojem, význam a možnosti

26.

MS Explorer – popis práce s prezeračom, zaujímavé www adresy, samostatná práca

27.

Elektronická pošta

28.

Vyhľadávanie informácií – vyhľadávacie servery

29.

Prenos informácií z prostredia Internetu do textového editora (použitie schránky)

 

Zadanie tém projektov využívajúcich medzipredmetové vzťahy

30. – 32.

Práca na projekte

33. – 34.

Prezentácia projektov

35.

Komprimácia dát – význam, princíp, práca s konkrétnym komprimačným programom

36.

Ďalšie služby Internetu – ftp, telnet

37.

Ďalšie služby Internetu – komunikácia v reálnom čase

38.

Teleprojekty

39. – 40.

Projekt – osobná www stránka

41. – 48.

Tabuľkový editor, zadanie tém projektov využívajúcich medzipredmetové vzťahy

49. – 50.

Prezentácia projektov

53. – 66.

Programovací jazyk Delphi/Imagine

 

Práca s textom, grafikou, premenné a konštanty, údajové typy, podmienený príkaz, cyklus. Tvorba jednoduchých algoritmov.

Tematický plán prerokovaný a schválený 23. augusta 2005 na zasadnutí PK Informatiky.

 návrat