Predmet:
Informatika
Školský rok: 2005/2006
Ročník:
prvý
Počet
hodín:
66/2
Poslaním
vyučovania informatiky v 1. ročníku gymnázia je naučiť žiakov základné
pojmy, postupy a prostriedky informatiky, budovať informatickú kultúru,
t.j. vychovávať k efektívnemu využívaniu prostriedkov informačnej civilizácie s rešpektovaním
právnych a etických zásad používania informačných technológií a produktov.
Toto poslanie by sa malo dosiahnuť spoločným pôsobením predmetu informatika
a aplikovaním informačných technológií (IT) vo vyučovaní iných predmetov
a v organizovaní a riadení školy.
Cieľom
vyučovania informatiky je sprístupniť základné pojmy a techniky používané
pri práci s údajmi a pri tvorbe algoritmov a výpočtových procesov. Podobne
ako matematika aj informatika v spojení s informačnými technológiami
vytvára platformu pre všetky ďalšie predmety. V predmete informatika je
potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných univerzálnych
pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie. Dostupné technológie
majú poskytnúť vyučovaniu informatiky široký priestor na motiváciu a
praktické projekty.
sa
oboznámili s pojmami údaj a informácia,
s rôznymi typmi údajov, s ich zbieraním, uchovávaním, zobrazovaním,
spracovaním a prezentovaním, t.j. s manipuláciami s údajmi;
rozumeli
pojmom algoritmus a program (formálny zápis automatizovaného spracovania
údajov); vedeli zostavovať algoritmy, klasifikovať a riešiť problémy,
prezentovať, vyhodnocovať a testovať riešenia;
sa
oboznámili so systémami na spracovanie údajov – z pohľadu ich
architektúry (počítač, prídavné zariadenia, médiá, komunikácie)
a logickej štruktúry (napr. operačný systém);
pochopili,
že aplikácie sú programy, ktoré umožňujú riešiť určité triedy úloh
a problémov; chápali aplikáciu ako súbor úzko súvisiacich
algoritmov na spracovanie údajov (realizovaných v niektorom konkrétnom
systéme), oboznámili sa s hlavnými triedami úloh a problémov, ktoré sa
riešia prostriedkami informačných technológií;
si
rozvíjali svoje schopnosti kooperácie a komunikácie (naučili sa
spolupracovať v skupine pri riešení problému, zostaviť plán práce,
špecifikovať podproblémy, distribuovať ich v skupine, vysvetliť problém
ďalšiemu žiakovi, riešiť podproblémy, zhromaždiť výsledky,
zostaviť ich do celkového riešenia, verejne so skupinou o ňom referovať);
nadobudli
schopnosti potrebné pre výskumnú prácu (t. j. schopnosť realizovať
jednoduchý výskumný projekt, sformulovať problém, získať informácie
z primeraných zdrojov, hľadať riešenie a príčinné súvislosti,
sformulovať písomne a ústne názor, diskutovať o ňom, robiť závery),
rozvíjali si formálne a logické myslenie, naučili sa viaceré metódy na
riešenie problémov;
si
rozvíjali metakognitívnu kompetenciu (t. j. učiť sa tým, že objavujem;
učiť sa tým, že učím druhých; uvažovať o vlastných
schopnostiach, definovať reálne ciele, rozmýšľať o procese učenia
sa, kriticky posudzovať svoje poznatky. Žiaci si majú uvedomiť
zodpovednosť za svoje vzdelanie, získať vnútornú potrebu ďalšieho
vlastného štúdia);
si
rozvíjali svoju osobnosť a tvorivosť (vedieť si zvoliť médium na
vyjadrenie svojich myšlienok, názorov a pocitov);
sa
naučili rešpektovať intelektuálne vlastníctvo a autorstvo informatických
produktov, systémov a aplikácií (aby chápali, že informácie, údaje a
programy sú produkty intelektuálnej práce, sú predmetmi vlastníctva a
majú hodnotu), pochopili sociálne, etické a právne aspekty informatiky
Výber
poznatkov je vymedzený tak, aby sa žiaci oboznámili so základnými pojmami
informatickej vedy pretransformovanými do didaktického systému a oboznámili
sa s prácou na počítači. Do základného učiva patrí aj úvod do
algoritmizácie na precvičovanie schopnosti riešiť problémy.
(Obsah
je členený do piatich logických celkov, ktoré nepredstavujú oddelené
tematické celky. V rámci celku sú vymenované podtémy. Podtémy týchto
celkov možno chápať ako alternatívy. Vybrané podtémy rôznych celkov je
potrebné prepojiť do integrovaného celku. Dve podtémy z každého celku
tvoria základné učivo. Učiteľ si ich vyberie podľa možností technického
vybavenia školy a zamerania žiakov.)
Je
nevyhnutné využívať medzipredmetové vzťahy formou projektov.
Ciele
oboznámiť
sa so základnou terminológiou IT
spoznať
a uvedomiť si limity súčasného technického vybavenia
zvládnuť
jednoduchú obsluhu počítača a jeho prídavných zariadení
Obsah
Počítač ako univerzálny prostriedok na spracovanie údajov; spôsoby a zariadenia na zber, uchovávanie a prezentáciu údajov.
Podtémy
počítač
– procesor, pamäť – kapacita, limity
vonkajšie
pamäti – disky, CD-ROM
vstupno-výstupné
zariadenia – klávesnica, myš, obrazovka, tlačiareň, mikrofón,
reproduktory
základné
programové vybavenie
zaujímavosti
a bájky z histórie a súčasnosti počítačov, robotov, resp. z informatiky
Ciele
oboznámiť
sa s čo najširším okruhom oblastí, v ktorých sa využívajú IT
vedieť
pre daný problém posúdiť, ktoré prvky IT môžu pomôcť pri jeho riešení
(klasifikácia)
ovládať
niektoré bežné typy aplikácií na základnej používateľskej úrovni
Obsah
Typy
aplikácií, oblasti použitia informatiky; nové vedecké disciplíny, ktoré
vznikli v súvislosti s IT.
Podtémy:
grafika,
virtuálna realita, hry
spracovanie
textov – textové editory, DTP
CAD,
projektovanie, animácia, GIS
multimédia,
umenie, prirodzený jazyk a reč
telematika
– E-pošta, Internet (konferencie, obchodovanie, cestovné kancelárie)
databázy,
informačné systémy, ekonomika
umelá
inteligencia - robotika, expertné systémy
informatické
zamestnania, softwarové inžinierstvo, údržba softwaru, jeho životnosť
IT
v škole – vo vyučovaní, v riadení školy
Ciele
pochopiť
právnu ochranu programov, dôsledky nedodržiavania licencií, softwarovej
hygieny
vnímať
vplyv IT na spoločnosť
Obsah
Kultúrne
a sociálne aspekty, právna kultúra (spôsoby zneužitia a ilegálne používanie);
otázky spoľahlivosti, bezpečnosti, zodpovednosti; odcudzenie alebo kooperácia;
ergonómia.
Podtémy:
hygiena
pri práci s počítačom
informačná
spoločnosť
licencie
programov – freeware, shareware, právna ochrana
kriminalita
– zneužívanie údajov, prienik cez ochranu systému
vírusy
– etika, ochrana
IT
vo vyučovaní a vzdelávaní postihnutých detí a dospelých
Ciele
pochopiť,
že pomocou vhodných aplikácií sa dajú spracovávať údaje najrôznejších
typov (textové, grafické, numerické, zvukové, video a pod.)
Obsah
Informácie
okolo nás – aplikácie na zber, jednoduchú manipuláciu a prezentáciu údajov.
Podtémy:
jednoduché
aplikácie, napr. textový a grafický editor
encyklopedická
(prípadne hypertextová) aplikácia (napr. encyklopédie na CD-Rom) –
aktivity zamerané na hľadanie informácií (spoznať rôzne typy informácií),
spôsob navigovania v priestore informácií, spôsob komunikácie s takýmto
systémom
multimediálne
aplikácie
aplikácie
na prácu s číslami a funkciami (napr. vzdelávací program pre
matematiku, fyziku), resp. úlohy riešiteľné tabuľkovým kalkulátorom
kódy
a šifry; rôzne reprezentácie údajov a prechody medzi nimi
Ciele
zvládnuť
algoritmické riešenie úloh pomocou počítača
Obsah
Algoritmus
ako popis automatizovanej manipulácie s údajmi – vlastnosti, spôsob zápisu,
analýza, súvis s matematikou, programovacie jazyky.
Podtémy:
úvod
do algoritmizácie
postup
riešenia pri geometrických konštrukciách
logické
úlohy
hľadanie
algoritmov (postupov, návodov) v každodennom živote
vyučovacie
programovacie jazyky (Karel, Logo a pod.),
riešenie
bežných algoritmických úloh v niektorých aplikáciách (napr. tabuľkový
kalkulátor, vyhľadávanie v databáze, dotaz v informačnom systéme, operácie
– makrá nad textom)
formálny
zápis algoritmov, vlastnosti algoritmov, programovací jazyk
tvorba
a analýza jednoduchých algoritmov
grafika
korytnačia
geometria
práca
s textom
hudba
animácia
na obrazovke
výpočtový
proces, pojmy zložitosť, efektívnosť algoritmov, neriešiteľné problémy
Vyučovanie
informatiky sa uskutočňuje v počítačovej učebni formou cvičení,
trieda sa delí na skupiny podľa príslušných predpisov o bezpečnosti práce.
Pri deľbe na skupiny odporúčame prihliadať na záujem a predchádzajúce
vedomosti a zručnosti žiakov (napr. ak sa stretli s informatikou v nižších
ročníkoch).
Vyučovanie
treba organizovať do tém a projektov, v ktorých sa bude premietať
logická vzájomná prepojenosť oblastí učiva. Podtémy v celkoch
predstavujú námety a je záväzné
pre učiteľa, aby z každého celku odučil dve. Výber učiva a jeho hĺbka
sa musí prispôsobiť možnostiam školy a prípadne doterajším vedomostiam
žiakov. Ďalšie podtémy budú obsahom voliteľného predmetu vo vyšších ročníkoch.
Každý
žiak by mal mať príležitosť pracovať na vybranej téme individuálne. Je však
potrebné, aby sa dala príležitosť pracovať aspoň na jednej téme alebo
projekte počas roka spoločne dvom, trom, resp. skupinám žiakov.
Učiteľ
so žiakmi musí urobiť jeden projekt, v ktorom využije spoluprácu s iným
predmetom. Na podporu medzipredmetových vzťahov treba využiť spoluprácu
predmetových komisií pre rôzne predmety na spracovanie spoločného projektu
(napr. so slovenským jazykom - tvorba článkov a obrázkov do časopisu, s biológiou
- programové ovládanie modelu skleníka, s cudzím jazykom - komunikácia
pomocou elektronickej pošty, diskusné kluby, a pod.).
Pri
každej konkrétnej vyučovanej téme by si mal učiteľ uvedomiť, ktoré ciele
informatiky sa daným učivom napĺňajú. Ukážkový software v žiadnom prípade
nemôže byť cieľom vyučovania. Textový alebo grafický editor je len ukážkou
práce s údajmi alebo ilustráciou aplikácie z nejakej triedy problémov
(napr. aplikácií na spracovávanie textov), prípadne ukážkou programu,
ktorého jednoduchú verziu žiaci naprogramujú.
Používaný software plní funkciu prostriedku na vysvetľovanie informatiky.
Nie je potrebné venovať zvláštnu pozornosť nácviku písania na počítači.
V žiadnom prípade nie je možné zamieňať vyučovanie strojopisu
s predmetom informatika. Strojopis vyučovaný na počítači môže
byť samostatným (voliteľným) predmetom v ktoromkoľvek ročníku, avšak nie
pod názvom informatika. Z hľadiska informatiky nepodporuje žiadny z uvedených
cieľov.
Pri
vyučovaní si treba uvedomiť obťažnosť vysvetľovania istých abstraktných
pojmov. Napr. je nesprávne vysvetľovať žiakom špecializované programy na
organizovanie hierarchickej štruktúry adresárov a súborov, ak žiaci nemajú
žiadnu skúsenosť nielen so súbormi a adresármi, ale ani s manipuláciou s
nimi. Priveľké zdôrazňovanie technických detailov, ktoré vyplývajú z dnešných
obmedzení, a ich povyšovanie na základné princípy (mená súborov do 8
znakov, prípony a iné anachronizmy z MS DOS), je zavádzajúce.
V prípade,
že škola nemá potrebné vybavenie (multimediálna stanica, napojenie na
elektronickú poštu), musí učiteľ zabezpečiť odučenie tejto problematiky
v priestoroch s týmto vybavením.
Do
vyučovania je potrebné zaradiť exkurziu do moderne vybavených laboratórií,
na výstavy, resp. zúčastniť sa dní otvorených dverí na podujatiach, kde
sa môžu študenti oboznámiť s najnovším technickým a programovým
vybavením a spôsobmi využitia, ale aj zneužitia informácií.
Žiaci
sú v predmete hodnotení a klasifikovaní, avšak vzhľadom na špecifické
postavenie predmetu odporúčame využívať alternatívne spôsoby hodnotenia
(bodovanie, portfólio, a i.).
V
škole sa môže používať len legálne nadobudnutý software. Je neprípustné,
aby sa vo vyučovaní používal, resp. predvádzal software nadobudnutý porušením
licenčných a autorských práv. Tým by sa nemohol dosiahnuť jeden zo základných
výchovných princípov a tiež jeden zo všeobecných cieľov informatiky vo
vzdelaní – naučiť sa rešpektovať intelektuálne vlastníctvo. Predmet
informatika musí vychovávať právne vedomie v súvislosti s IT.
Optimalizácia
procesu vyučovania si vyžaduje vzhľadom na rýchly vývoj informačných
technológií, aby učiteľ neustále študoval nové trendy v predmete,
navštevoval semináre, konferencie, prednášky, zúčastňoval sa školení,
sledoval odborné a pedagogické publikácie. Učiteľ by mal absolvovať školenia
odborného a pedagogického charakteru minimálne 5 dní za 12 mesiacov.
referáty,
rozcvičky, projekty, portfólio, prezentácia vytvorených prác
1. – 2. |
Poučenie o bezpečnosti pri práci v školskom
výpočtovom laboratóriu, zoznámenie sa s vybavením ŠVL |
3. |
Význam informačných a komunikačných technológií,
história a vývoj počítačov |
4. |
Princíp počítača, základná terminológia informačných
technológií |
5. |
Technické vybavenie počítača, parametre komponentov
počítača |
6. |
Základné programové vybavenie, zadanie projektu |
7. |
Operačné systémy, operačný systém MS Windows
2000– základy práce |
8. |
Operačný systém MS Windows 2000 – základy práce |
9. |
Opakovanie, hodnotenie, prezentácia projektov |
10. |
Hygiena pri práci s počítačom, ergonómia, počítačová
etika, bezpečnosť, ochrana údajov |
|
Právna ochrana programov, licencie, shareware, freeware,
demoverzie, public domain |
11. |
Počítačové infiltrácie – vírusy, charakteristika
|
|
Antivírusová ochrana – princípy, práca s konkrétnym
antivírusovým programom |
12. |
Ochrana dát |
13. – 15. |
Grafický editor |
16. |
Scanner, tlačiareň |
17. – 24. |
Textový editor |
25. |
Internet – pojem, význam a možnosti |
26. |
MS Explorer – popis práce s prezeračom, zaujímavé
www adresy, samostatná práca |
27. |
Elektronická pošta |
28. |
Vyhľadávanie informácií – vyhľadávacie servery |
29. |
Prenos informácií z prostredia Internetu do
textového editora (použitie schránky) |
|
Zadanie tém projektov využívajúcich medzipredmetové
vzťahy |
30. – 32. |
Práca na projekte |
33. – 34. |
Prezentácia projektov |
35. |
Komprimácia dát – význam, princíp, práca s konkrétnym
komprimačným programom |
36. |
Ďalšie služby Internetu – ftp, telnet |
37. |
Ďalšie služby Internetu – komunikácia v reálnom
čase |
38. |
Teleprojekty |
39. – 40. |
Projekt – osobná www stránka |
41. – 48. |
Tabuľkový editor, zadanie tém projektov využívajúcich
medzipredmetové vzťahy |
49. – 50. |
Prezentácia projektov |
53. – 66. |
Programovací jazyk Delphi/Imagine |
|
Práca s textom, grafikou, premenné a konštanty,
údajové typy, podmienený príkaz, cyklus. Tvorba
jednoduchých algoritmov. |
Tematický plán prerokovaný a
schválený 23. augusta 2005 na zasadnutí PK Informatiky.