Tematický plán z predmetu Cvičenia z informatiky
Predmet:
Cvičenia z informatiky,
príprava na
maturitnú skúšku úroveň B
Školský
rok: 2005/2006
Ročník:
štvrtý
Počet
hodín: 60/2
Ciele
vyučovania
Cieľom
predmetu je naučiť pracovať žiakov s informáciami a údajmi. Žiak by mal
poznať a vedieť používať spôsoby na vyhľadávanie, zber, zápis,
spracovanie a skladovanie informácií. Žiak sa podrobnejšie oboznámi s informačnými
a komunikačnými technológiami, s vlastnosťami výpočtových
procesov, s tokmi údajov a ich formami, s počítačovými systémami
a algoritmizáciou. Predmet má oboznámiť žiakov s IKT (informačné
a komunikačné technológie), ktoré sú k dispozícii v škole,
aby ich mohli využívať pri učení sa a zefektívniť aj svoju prípravu
na rôzne učebné predmety. Cieľom predmetu je, aby žiaci získali nasledovné
vedomosti a zručnosti:
§
schopnosť
vyjadriť rozdiel medzi informáciou a údajom
§
opísať
spôsoby na zber, zápis a skladovanie údajov
§
popísať
princípy klasifikácie údajov
§
prezentovať
údaje vo vhodnej forme
§
zobrazenie
údajov a inštrukcií v počítači, poznať jednotky používané v
informatike
§
poznatky
z princípov práce počítača
§
pochopenie
základných princípov automatického spracovania údajov
§
schopnosti
používať počítač v štandardných situáciách
§
vedomosti
o tom, že existujú rôzne typy počítačových systémov (mainframe, PC, NC,
servery)
§
vedomosti
o činnosti a štruktúre OS
§
poznatky
o základných charakteristikách vstupno-výstupných zariadení a naučiť sa
tieto zariadenia používať
§
poznatky
o možnostiach využitia aplikácií IT a schopnosť využívať tieto aplikácie
§
naučiť
sa pracovať s textovým, tabuľkovým, databázovým, grafickým a HTML
editorom
§
naučiť
sa používať diagnostické, komprimačné a antivírusové programy
§
základné
poznatky o sieťach
§
naučiť
sa efektívne využívať služby siete INTERNET (www, ftp, email, on-line
komunikácia)
§
poznatky
o počítačovej bezpečnosti, autorských právach, pirátstve, počítačovej
kriminalite
§
poznatky
o vírusoch a možnostiach obrany pred nimi
§
schopnosti
efektívne používať literatúru pri samoštúdiu
§
schopnosť
tímovej práce s využitím IKT a zručnosti potrebné pre výskumnú
prácu
§
tímová
práca na teleprojekte
§
údaj,
informácia, jednotky informácií (bit, B, KB, MB, GB, …)
§
organizácia
údajov v počítači (dvojková
sústava),
disk, súbor a adresár
§
reprezentácia
údajov v počítači – text, číslo, obrázok, zvuk, video
§
spracovanie
zvuku, videa, formáty
§
kódovanie
farieb, grafické formáty,
farebné palety
§
uchovávanie
dát, kompresia dát
§
história
vzniku počítačov a generácie počítačov
§
princípy
práce počítača (CPU, RAM, ROM, HDD), pamäte počítača, parametre pamätí
§
hardvér,
prídavné zariadenia,
zostavenie
ponuky predaja počítačov v špecializovanom obchode
§
zvláštnosti
aritmetiky počítača
§
OS
rozdiely výhody a nevýhody, porovnanie, vývoj OS, základ práce v OS,
§
práca
v sieti
§
typy
sietí
§
lokálna
sieť, WIN 2000 v sieti
Informačná
spoločnosť
§
oblasti využitia IKT
§
softvér,
etika a právo
§
antivírusové
programy, ochrana dát
§
základné pojmy
Internetu
§
služby
Internetu
§
interaktívna,
neinteraktívna komunikácia, vyhľadávanie informácií, prenos informácií,
netiketa
§
spracovanie
vybranej témy pomocou údajov získaných z Internetu
§
bezpečnosť
na Internete
Aplikačný
softvér
§
popis
obrazovky, možnosti využitia textového editora
§
jednoduchá
úprava textu, parametre dokumentu, tlač, práca s blokom
§
zložitejšie
úpravy textu, vkladanie netextových objektov, export a import iných formátov,
rámce, tabuľky, obsah,
§
samostatné
spracovanie vybranej témy využitím textového editora so zreteľom na
profesionalitu spracovania
§
popis
obrazovky, možnosti využitia tabuľkového editora, filozofia práce
§
jednoduchá
úprava tabuľky, parametre dokumentu, formát bunky, tlač, práca s blokom
§
zložitejšia
úprava tabuľky, vkladanie netextových objektov, export a import iných
formátov,
§
samostatné
spracovanie vybranej témy využitím tabuľkového editora so zreteľom na
profesionalitu spracovania
§
možnosti
prezentačného softvéru, význam a výhody počítačových prezentácií
§
práca
so zvukom, animáciou (vytváranie, editovanie)
§
jednoduchá
prezentácia podľa zadania, kombinácia: pohyb, zvuk, obraz
§
rozdelenie
grafických editorov, využitie grafického editora, možnosti a filozofia práce
§
bitmapový
editor a vektorový editor, porovnanie
§
spracovanie
a digitalizácia obrazu (scanner), export, import, grafické formáty
§
samostatné
spracovanie vybraného grafického návrhu
§
HTML
formát ako najprogresívnejší formát dokumentu, rozdelenie HTML editorov,
html súbory a Internet
§
filozofia
tvorenia dokumentu, filozofia tvorby komplexného webu, jednoduché tagy
§
zložitejšie
tagy, tabuľky, rámce, formuláre
§
interaktívna
vektorová grafika na Internete (napr.: Macromedia Flash)
§
samostatná
práca - vytvorenie ucelenej web stránky s umiestnením na Internete
Tematický
plán prerokovaný a schválený 23. augusta 2005 na zasadnutí PK Informatiky.