Tematický plán z predmetu Cvičenia z informatiky

 

Predmet: Cvičenia z informatiky, príprava na maturitnú skúšku úroveň B

Školský rok: 2005/2006

Ročník: štvrtý

Počet hodín: 60/2

Ciele vyučovania

 

Cieľom predmetu je naučiť pracovať žiakov s informáciami a údajmi. Žiak by mal poznať a vedieť používať spôsoby na vyhľadávanie, zber, zápis, spracovanie a skladovanie informácií. Žiak sa podrobnejšie oboznámi s informačnými a komunikačnými technológiami, s vlastnosťami výpočtových procesov, s tokmi údajov a ich formami, s počítačovými systémami a algoritmizáciou. Predmet má oboznámiť žiakov s IKT (informačné a komunikačné technológie), ktoré sú k dispozícii v škole, aby ich mohli využívať pri učení sa a zefektívniť aj svoju prípravu na rôzne učebné predmety. Cieľom predmetu je, aby žiaci získali nasledovné vedomosti a zručnosti: 

§                schopnosť vyjadriť rozdiel medzi informáciou a údajom

§                opísať spôsoby na zber, zápis a skladovanie údajov

§                popísať princípy klasifikácie údajov

§                prezentovať údaje vo vhodnej forme

§                zobrazenie údajov a inštrukcií v počítači, poznať jednotky používané v informatike

§                poznatky z princípov práce počítača

§                pochopenie základných princípov automatického spracovania údajov

§                schopnosti používať počítač v štandardných situáciách

§                vedomosti o tom, že existujú rôzne typy počítačových systémov (mainframe, PC, NC, servery)

§                vedomosti o činnosti  a štruktúre OS

§                poznatky o základných charakteristikách vstupno-výstupných zariadení a naučiť sa tieto zariadenia používať

§                poznatky o možnostiach využitia aplikácií IT a schopnosť využívať tieto aplikácie

§                naučiť sa pracovať s textovým, tabuľkovým, databázovým, grafickým a HTML editorom

§                naučiť sa používať diagnostické, komprimačné a antivírusové programy

§                základné poznatky o sieťach

§                naučiť sa efektívne využívať služby siete INTERNET (www, ftp, email, on-line komunikácia)

§                poznatky o počítačovej bezpečnosti, autorských právach, pirátstve, počítačovej kriminalite

§                poznatky o vírusoch a možnostiach obrany pred nimi

§                schopnosti efektívne používať literatúru pri samoštúdiu

§                schopnosť tímovej práce s využitím IKT a zručnosti potrebné pre výskumnú prácu

§                tímová práca na teleprojekte

 

 

Obsah

 

Informácie okolo nás

§         údaj, informácia, jednotky informácií (bit, B, KB, MB, GB, …)

§         organizácia údajov v počítači (dvojková sústava), disk, súbor a adresár

§         reprezentácia údajov v počítači – text, číslo, obrázok, zvuk, video

§         spracovanie zvuku, videa, formáty

§         kódovanie farieb, grafické formáty, farebné palety

§         uchovávanie dát, kompresia dát

 

Počítačové systémy

§         história vzniku počítačov a generácie počítačov

§         princípy práce počítača (CPU, RAM, ROM, HDD), pamäte počítača, parametre pamätí

§         hardvér, prídavné zariadenia, zostavenie ponuky predaja počítačov v špecializovanom obchode

§         zvláštnosti aritmetiky počítača

§          OS rozdiely výhody a nevýhody, porovnanie, vývoj OS, základ práce v OS,

§          práca v sieti

§         typy sietí

§         lokálna sieť, WIN 2000 v sieti

 

Informačná spoločnosť

§         oblasti využitia IKT

§         softvér, etika a právo

§         antivírusové programy, ochrana dát

 

Internet

§         základné pojmy Internetu

§         služby Internetu

§         interaktívna, neinteraktívna komunikácia, vyhľadávanie informácií, prenos informácií, netiketa

§         spracovanie vybranej témy pomocou údajov získaných z Internetu

§         bezpečnosť na Internete

 

Aplikačný softvér

 

Textový editor 

§         popis obrazovky, možnosti využitia textového editora

§         jednoduchá úprava textu, parametre dokumentu, tlač, práca s blokom

§         zložitejšie úpravy textu, vkladanie netextových objektov, export a import iných formátov, rámce, tabuľky, obsah,

§         samostatné spracovanie vybranej témy využitím textového editora so zreteľom na profesionalitu spracovania

 

Tabuľkový editor 

§         popis obrazovky, možnosti využitia tabuľkového editora, filozofia práce

§         jednoduchá úprava tabuľky, parametre dokumentu, formát bunky, tlač, práca s blokom

§         zložitejšia úprava tabuľky, vkladanie netextových objektov, export a import iných formátov,

§         samostatné spracovanie vybranej témy využitím tabuľkového editora so zreteľom na profesionalitu spracovania

 

Prezentačný editor

§         možnosti prezentačného softvéru, význam a výhody počítačových prezentácií

§         práca so zvukom, animáciou (vytváranie, editovanie)

§         jednoduchá prezentácia podľa zadania, kombinácia: pohyb, zvuk, obraz

 

Grafický editor 

§         rozdelenie grafických editorov, využitie grafického editora, možnosti a filozofia práce

§         bitmapový editor a vektorový editor, porovnanie

§         spracovanie a digitalizácia obrazu (scanner), export, import, grafické formáty

§         samostatné spracovanie vybraného grafického návrhu

 

HypertText Markup Language, prezentácia na internete

§         HTML formát ako najprogresívnejší formát dokumentu, rozdelenie HTML editorov, html súbory a Internet

§         filozofia tvorenia dokumentu, filozofia tvorby komplexného webu, jednoduché tagy

§         zložitejšie tagy, tabuľky, rámce, formuláre

§         interaktívna vektorová grafika na Internete (napr.: Macromedia Flash)

§         samostatná práca - vytvorenie ucelenej web stránky s umiestnením na Internete

 Tematický plán prerokovaný a schválený 23. augusta 2005 na zasadnutí PK Informatiky.

návrat