Maturitné témy z predmetu Informatika
Šk. rok: 2003/2004
1. Komplexné spracovanie úlohy pomocou IKT, reprezentácia údajov v počítači
· Komplexné spracovanie úlohy pomocou IKT
Využitie prostriedkov IKT pri riešení úlohy. Popis možností získavania informácií, ich spracovanie pomocou rôznych aplikácií apod.
· Reprezentácia údajov v počítači
Údaj, informácia, jednotky informácie. Reprezentácia údajov v počítači (číselných, textových, grafických, zvukových, ...). Digitalizácia informácie. Číselné sústavy.
2. Grafika v Delphi, grafická informácia
· Grafické príkazy
Procedúry a funkcie, ich použitie (lineto, moveto, rectangle, ...).
· Grafická informácia
Rastrové a vektorové obrázky – princíp reprezentácie, porovnanie (výhody a nevýhody). Kódovanie farieb. Grafické rastrové formáty (bmp, jpg, gif, ...).
3. Rastrový grafický editor, ladenie programu v Delphi
· Rastrový grafický editor
Spracovanie grafickej informácie (vstup, úprava, výstup). Nástroje rastrového grafického editora.
· Ladenie programu v Delphi
Algoritmus, programovací jazyk, program. Chyby sémantické, syntaktické. Ladenie programu.
4. Vektorový grafický editor, algoritmy využívajúce rekurziu
· Vektorový grafický editor
Spracovanie grafickej informácie (vstup, úprava, výstup). Nástroje vektorového grafického editora.
· Algoritmy využívajúce rekurziu
Problém 8 dám, Hanojské veže.
5. Počítač, programovací jazyk Delphi
· Počítač
Princíp práce počítača, von Neumannov typ počítača. Časti počítača.
· Delphi ako programovací jazyk
Štruktúra programu v Delphi, popis jazyka, príkazov, údajových typov. Prostredie Delphi.
6. Periférne zariadenia, príkazy vstupu a výstupu
· Periférne zariadenia
Charakteristika jednotlivých prídavných zariadení, ich rozdelenie a parametre.
· Príkazy vstupu a výstupu
Príkazy vstupu a výstupu v Delphi, rôzne možnosti úpravy výstupov.
7.
Softvér, typ FILE (TextFile)
· Softvér
Rozdelenie softvéru podľa spôsobu použitia, charakteristika jednotlivých druhov softvéru. Zdôvodnenie výberu príslušného softvéru pre určitú množinu úloh.
· Typ FILE (TextFile)
Údajová štruktúra FILE, deklarácia, význam a použitie. Práca so súbormi typu FILE.
8. Operačné systémy, vyhľadávanie
· Operačné systémy
Základné vlastnosti a funkcie operačného systému (spravovanie zariadení, priečinkov a súborov, demonštrácia získavania informácií o systéme, zariadeniach, priečinkoch a súboroch a tiež v počítačovej sieti). Charakteristika používaného operačného systému.
· Vyhľadávanie
Význam vyhľadávania. Lineárne a binárne vyhľadávanie, porovnanie z hľadiska časovej a pamäťovej zložitosti. Výhody a nevýhody jednotlivých spôsobov.
9. Počítačová sieť, programová jednotka KorUnit
· Počítačová sieť
Výhody počítačovej siete, architektúra a topológia sietí. Rozdelenie sietí podľa rozľahlosti. Spôsoby pripojenia do počítačovej siete.
· Programová jednotka KorUnit
Procedúry a funkcie jednotky KorUnit, ich použitie.
10. Internet, algoritmy využívajúce rekurziu
· Internet
História internetu, základné pojmy (adresa, URL, IP, poskytovateľ internetových služieb). Spôsoby pripojenia do internetu.
· Algoritmy využívajúce rekurziu
Faktoriál, kombinačné číslo, palindróm, ... .
11. Služby Internetu, údajové typy v Delphi
· Služby Internetu
Služby internetu (komunikácia, vyhľadávanie informácií, www, ftp). Netiketa, bezpečnosť informácií v sieti.
· Údajové typy v Delphi
Prostriedky Delphi pre uchovávanie informácií. Ich charakteristika, spôsob použitia.
12. Textová informácia, numerické metódy riešenia nelineárnych rovníc
· Textová informácia
Jednoduchý, formátovaný a štrukturovaný textový dokument – charakteristika, nástroje na tvorbu a úpravu textovej informácie.
· Numerické metódy riešenia nelineárnych rovníc
Základná metóda, metóda stredov.
13. Tabuľkový kalkulátor, triedenie
· Tabuľkový kalkulátor
Základné pojmy tabuľkového kalkulátora (bunka, hárok, vzorec, funkcia, odkaz).
· Triedenie
Význam triedenia. Charakteristika jednotlivých druhov triedení, porovnanie, zložitosť.
14. Spracovanie informácií v tabuľkovom kalkulátore, údajový typ STRING
· Spracovanie informácií v tabuľkovom kalkulátore
Úprava a vytvorenie tabuľky a vhodnej grafickej reprezentácie z údajov v tabuľke.
· Údajový typ STRING
Funkcie a procedúry pre prácu s typom STRING a CHAR, ordinálne údajové typy, funkcie ORD, PRED, SUCC, VAL
15. Práca s databázou, údajový typ ZÁZNAM
· Práca s databázou
Charakteristika databázového súboru. Použitie tabuľkového kalkulátora pri spracovaní jednoduchých úloh databázového charakteru (triedenie, vyhľadávanie a filtrovanie údajov). Využitie databázy ako zdroja údajov pri hromadnej korešpondencii.
· Údajový typ ZÁZNAM
Význam a použitie typu záznam, jeho deklarácia. Príkazy pre prácu so záznamom a jeho položkami.
16. Kompresia, algoritmus a jeho vlastnosti
· Kompresia
Princíp kompresie, jej význam. Charakteristika základných metód (Huffmanovo kódovanie, stratová a bezstratová kompresia).
· Algoritmus a jeho vlastnosti
Algoritmus – pojem, vlastnosti, zápis. Príklady algoritmov. Efektívnosť algoritmu, časová a pamäťová zložitosť. Etapy spracovania úlohy na počítači.
17. Prezentácia, užívateľsky definované typy
· Prezentácia
Spôsoby prezentácie informácií, prezentačný softvér, tvorba prezentácie.
· Užívateľsky definované typy
Typ záznam, pole, množina, interval, príklady použitia.
18. Hypertext, funkcie v Delphi
· Hypertext
Hypertext, tvorba hypertextu v rôznych aplikáciách, HTML tag ako kód (textový editor, FrontPage, ...)
· Funkcie v Delphi
Význam a použitie funkcií. Funkcia ako príkaz Delphi. Funkcia s parametrami a bez parametrov. Deklarácia a volanie funkcie. Formálne a skutočné parametre. Globálne a lokálne parametre.
19. Tvorba www stránok, podmienené príkazy
· Tvorba www stránok
Hypertext, odkazy. Spôsoby využitia www stránok. Tvorba www stránok.
· Podmienené príkazy
Význam vetvenia v jazyku Pascal. Príkazy IF (úplný a neúplný) a CASE, ich charakteristika, porovnanie, rozdiely použitia. Zložené podmienky, viacnásobné vetvenie.
20. Autorské práva v oblasti softvéru, vykreslenie grafu funkcie
· Autorské práva v oblasti softvéru
Počítačová etika, autorské práva na softvér, pojmy freeware, shareware, public domain, demoverzia. Multilicencia. Pojmy upgrade, registrácia softvéru, elektronická dokumentácia.
· Vykreslenie grafu funkcie
Vykreslenie súradnicových osí a grafu funkcie, špeciálne polynomickej funkcie.
21. Počítačové vírusy, dvojrozmerné pole
· Vírusy
Pojem vírus, typy vírusov, detekovanie, prevencia. Škody spôsobené vírusom. Charakteristika činnosti vírusu. Princíp činnosti antivírusových programov.
· Dvojrozmerné pole
Operácie s maticami (súčet a rozdiel matíc, násobenie matíc konštantou, jednotková matica, súčin matíc).
22. Informačná spoločnosť, cyklus so známym počtom opakovaní v Delphi
· Informačná spoločnosť
Vplyv informačných a komunikačných technológií na spoločnosť, obmedzenie negatívnych faktorov (počítačová hygiena, ergonómia, počítačová kriminalita, prieniky).
· Cyklus so známym počtom opakovaní v Delphi
Syntax a realizácia cyklu FOR, zásady práce s cyklom. Vlastnosti cyklu, porovnanie s ostatnými cyklami v Delphi.
23. Bezpečnosť údajov, procedúry v Delphi
· Bezpečnosť údajov
Negatívne dôsledky využívanie IKT, možnosti ochrany (firewall, kryptografia). Digitálny podpis.
· Procedúry v Delphi
Význam a použitie procedúr. Procedúra ako príkaz Delphi. Procedúra s parametrami a bez parametrov. Deklarácia a volanie procedúry. Formálne a skutočné parametre. Globálne a lokálne parametre.
24. Textový editor, pole
· Textový editor
Digitalizácia textovej informácie. Textový editor ako nástroj pre spracovanie textu.
· Pole
Význam a použitie poľa. Deklarácia poľa, manipulácia s prvkami poľa.
25. IKT v rôznych oblastiach ľudskej činnosti, cyklus riadený podmienkou v Delphi
· IKT v rôznych oblastiach ľudskej činost
IKT v rôznych oblastiach (použitie, dôsledky a súvislosti): vzdelávanie, administratíva, elektronická kancelária, šport, umenie, zábava, virtuálne realita.
· Cyklus riadený podmienkou v Delphi
Syntax a realizácia cyklov WHILE, REPEAT. Vlastnosti cyklov, vzájomné porovnanie jednotlivých cyklov. Nekonečný cyklus.
Dovolené pomôcky:
§ Študent včas zabezpečí podmienky pre plynulú prezentáciu maturitného projektu (požiadavky na programové a technické vybavenie je potrebné oznámiť skúšajúcemu učiteľovi)
§ Študent si k maturitnej skúške prinesie disketu s riešenými úlohami k jednotlivým maturitným otázkam (riešenia môžu obsahovať len zdrojové kódy programov, nesmú obsahovať popisy a komentáre k danej maturitnej otázke)
§ Študent má k dispozícii počítač s potrebným softvérom, zadania úloh k jednotlivým maturitným otázkam a materiály potrebné na ich spracovanie (vzory dokumentov, fotografie, časti programov, ktoré je potrebné upraviť a podobne).
Študent má na prípravu 30 minút. Jeho odpoveď trvá 30 minút.
Prezentácia maturitného projektu študentom trvá približne 5 minút, zodpovedanie otázok komisii asi 10 minút.
Druhých 15 minút študent odpovedá na vylosované maturitné zadanie.
Ku každému z maturitných zadaní:
§ môže študent prezentovať ukážky, ktoré si priniesol na diskete, resp. ich umiestnil na ftp serveri),
§ študent rieši úlohy zadané skúšajúcim, na ktorých demonštruje znalosť problematiku.
Maturitné otázky z Informatiky pre šk. rok 2003/2004
boli schválené PK Informatiky.
Prešov 23
. 3. 2004