Podmienky

 

Príkaz if

 

- výraz musí byť štandardného booleovského typu, pokiaľ výraz má hodnotu true, vykoná sa príkaz, ktorý nasleduje za then,

- ak je výsledok výrazu false a súčasťou príkazu je aj else, vykoná sa príkaz, ktorý nasleduje za else, ak else nie je súčasťou, tak sa vykonajú ďalšie príkazy, ktoré nasledujú za príkazom if,

- príkazy if sa môžu vnorovať (if výraz1 then if výraz2 then ...),

- pred else nikdy nesmie byť bodkočiarka

 

úplný if:

 

       if výraz then príkaz1

                    else príkaz2;

 

neúplný if:

       

       if výraz then príkaz1;

 

Úloha 1: ph

program po zadaní ph, určí o aký typ prostredia ide

 

 

riešenie:

var ph: real;

begin

...

if ph < 7 then g.TextOut(10,10,‘kysle‘);

if ph = 7 then g.TextOut(10,10,‘neutralne‘);

if ph > 7 then g.TextOut(10,10,‘zasadite‘);

...

end.

 

Príkaz case

 

- rieši výber práve jednej možnosti,

- príkaz case sa skladá z výrazu (tzv. selektoru) a zoznamu príkazov,

- selektor musí byť ordinálneho typu,

- ak príkaz obsahuje aj časť else, tak sa vykoná v prípade, že hodnota neodpovedá žiadnej hodnote selektoru,

- ak nie súčasťou aj časť else, vykoná sa príkaz za end,

- príkaz case sa ukončuje end-om,

 

úplný case:

 

case výraz of

hodnota1 : príkaz;

hodnota2 : príkaz;

...

else

príkaz;

end; 

 

neúplný case:

 

case výraz of

hodnota1 : príkaz;

hodnota2 : príkaz;

...

end; 

 

Úloha 2: ph

program po zadaní ph, určí o aký typ prostredia ide

 

riešenie:

var ph: real;

begin

...

case ph of

             1..6 : g.TextOut(10,10,‘kysle‘);

                7 : g.TextOut(10,10,‘neutralne‘);

8,9,10,11,12,13,14: g.TextOut(10,10,‘zasadite‘)

else g.TextOut(10,10,‘nespravna hodnota‘);

end;

...

end.

 

 

 

návrat