Príkaz
if
-
výraz musí byť štandardného booleovského typu, pokiaľ výraz má
hodnotu true, vykoná sa príkaz, ktorý nasleduje za then,
-
ak je výsledok výrazu false a súčasťou príkazu je aj else,
vykoná sa príkaz, ktorý nasleduje za else, ak else nie je súčasťou, tak sa
vykonajú ďalšie príkazy, ktoré nasledujú za príkazom if,
-
príkazy if sa môžu vnorovať (if výraz1 then if výraz2 then ...),
-
pred else nikdy nesmie byť bodkočiarka
úplný if:
if
výraz then príkaz1
else príkaz2;
neúplný if:
if
výraz then príkaz1;
Úloha 1: ph
program
po zadaní ph, určí o aký typ prostredia ide
riešenie:
var
ph: real;
begin
...
if
ph < 7 then g.TextOut(10,10,‘kysle‘);
if
ph = 7 then g.TextOut(10,10,‘neutralne‘);
if
ph > 7 then g.TextOut(10,10,‘zasadite‘);
...
end.
Príkaz
case
-
rieši výber práve jednej možnosti,
-
príkaz case sa skladá z výrazu (tzv. selektoru) a zoznamu príkazov,
-
selektor musí byť ordinálneho typu,
-
ak príkaz obsahuje aj časť else, tak sa vykoná v prípade, že
hodnota neodpovedá žiadnej hodnote selektoru,
-
ak nie súčasťou aj časť else, vykoná sa príkaz za end,
-
príkaz case sa ukončuje end-om,
úplný case:
case výraz of
hodnota1 : príkaz;
hodnota2 : príkaz;
...
else
príkaz;
end;
neúplný
case:
case výraz of
hodnota1 : príkaz;
hodnota2 : príkaz;
...
end;
Úloha 2: ph
program
po zadaní ph, určí o aký typ prostredia ide
riešenie:
var
ph: real;
begin
...
case
ph of
1..6
: g.TextOut(10,10,‘kysle‘);
7 : g.TextOut(10,10,‘neutralne‘);
8,9,10,11,12,13,14:
g.TextOut(10,10,‘zasadite‘)
else
g.TextOut(10,10,‘nespravna hodnota‘);
end;
...
end.