Časovo-tematické plány predmetu biológia v tercii
Základné ciele
a požiadavky na žiakov z predmetu biológia v tercii:
I. TC Stavovce
Vzdelávacie a výchovné ciele
Vysvetliť, vymenovať a poznať typických predstaviteľov jednotlivých tried
stavovcov. Vysvetliť odlišnosti v stavbe ich tela. Popísať vonkajšiu a vnútornú
stavbu tela týchto organizmov, činnosť a funkcie jednotlivých telových sústav.
Poznať súvislosti medzi vnútorným a vonkajším prostredím, stavbou tela a
prejavmi života spomínaných stavovcov. Signalizovať spôsob ochrany.
Osvojenie
základných pojmov
kožné deriváty, chorda, chrupka, svalový snopec, svalové vlákno, priečne
pruhovaný sval, hladký sval, šľachy, slepé črevo, podžalúdková žľaza,
dvanástnik, pečeň, konečník, žlč, enzýmy, črevné klky, skrely, pľúcny mechúrik,
červené krvinky, tkanivový mok, vlásočnice, obličkové telieska, prvotný moč,
neurón, žľazy s vnútornou sekréciou, mozoček, medzimozog, reflexný oblúk,
etológia, druhová rozmanitosť
II. TC Človek
Vzdelávacie a výchovné ciele
Poznať vonkajšiu a vnútornú stavbu tela človeka. Oboznámiť sa s činnosťou
jednotlivých orgánov a funkciami telových sústav. Poznať súvislosti medzi
vnútorným a vonkajším prostredím, stavbou tela a prejavmi života človeka.
Prevencia proti zraneniam a spôsoby na udržiavanie zdravia. Zdravý životný štýl.
Osvojenie
základných pojmov
biologická a spoločenská podstata, populácia, ľudské plemeno, rasa, pokožka,
zamša. podkožné väzivo, mazová žľaza, hmatové telieska, oporná sústava, lebka,
chrbticový kanál, medzistavcové platničky, rebrá, stavce, pletenec hornej
končatiny, klenba, panva, panvové kosti, spojivové tkanivo, vnútorná stavba
svalov, pomenovanie svalov, mliečny a trvalý chrup, zubovina, skloviny, zubné
lôžko, peristaltika, enzým, nosohltan, hrtan, pľúcne komôrky, priedušky,
kyslíkový dlh, krvná plazma, krvné bunky, transfúzia krvi, mozgová mŕtvica,
miazgové uzliny, slezina, obličkové teliesko, centrálna nervová sústava,
obvodová nervová sústava, biela hmota, sivá hmota, autonómna a vegetatívna
nervová sústava, miechové reflexy, vrodené reflexy, most, mozoček, mozgová kôra,
bubienok, strmienok, nákovka, kladivko, sklovec, sietnica, šošovka, vráskovec,
dúhovka, tyčinky, čapíky, laloky mozgovej kôry, podmienený reflex, spermie,
vajíčko, pošva, maternica, vaječníky, menštruácia, oplodnenie, tehotenstvo,
zárodok, plod, placenta, pupočná šnúra, šestonedelie, novorodenec, dojča,
batoľa, puberta, aktívna imunizácia, antibiotiká, pasívna imunizácia, rakovina,
dezinfekcia, dezinsekcia, toxikománia, genetika
Metódy práce
prednášková činnosť vyučujúceho, výklad, práca s učebnicou, rozhovor, skupinová
práca, demonštrácia, opis, súťaže, kvízy,
Učebné pomôcky
učebnica, fólie, nástenné obrazy, diapozitívy, film, školská encyklopédia
biológie, encyklopédia ľudského tela
Formy kontroly a hodnotenia žiakov
- priebežné individuálne a frontálne skúšanie
- tematické previerky
- skúšanie formou testov
- hodnotenie aktivity žiakov
Študijná literatúra
Kvasničková, D. a kol. (2000): Biológia pre 3. ročník osemročných gymnázií, SPN
Bratislava, prvé vydanie.
Rozvrh
por. hod. téma mesiac
I. TC Stavovce (24 hod.)
1. 1 Úvodná hodina. Opakovanie učiva – sekunda. september
2. 1 Stavovce. Pokryv tela.
3. 1 Oporná sústava - kostra.
4. 1 Oporná sústava - kostra.
5. 1 Pohybová sústava - svaly.
6. 1 Tráviaca sústava - jej stavba.
7. 1 Tráviaca sústava - jej funkcie, činnosť.
8. 1 Dýchacia sústava.
9. 1 Obehová sústava. Telové tekutiny. október
10. 1 Srdce a cievy.
11. 1 Vylučovacia sústava.
12. 1 Regulačné sústavy. Hormonálna regulácia.
13. 1 Nervová regulácia.
14. 1 Nervová činnosť.
15. 1 Zmyslové orgány - čuch, chuť, vnímanie teploty prostredia.
16. 1 Zmyslové orgány - zrak, sluch, vnímanie polohy tela.
17.-18.2 Rozmnožovacia sústava. november
19. 1 Spôsoby rozmnožovania a starostlivosť o potomstvo.
20. 1 Životné prejavy a správanie stavovcov.
21. 1 1. praktické cvičenie - Pozorovanie kostí a kostry stavovcov.
22. 1 Ochrana stavovcov.
23. 1 Opakovanie a precvičovanie učiva.
24. 1 Stavba tela človeka a živočíchov.
II. TC Človek (42 hod.)
25. 1 Človek. Ľudské spoločenstvo.
26. 1 Ľudské telo - vonkajšia stavba ľudského tela. december
27. 1 Povrch ľudského tela.
28. 1 Ľudská kostra.
29. 1 Ľudská kostra.
30. 1 Osová kostra.
31. 1 Ľudská lebka.
32. 1 Kostra končatín. január
33. 1 Vnútorná stavba kostí.
34. 1 Svaly.
35. 1 2. praktické cvičenie - Poznávanie a určovanie kostí človeka.
36. 1 Prvá pomoc pri zlomeninách a vykĺbeniach kostí.
37. 1 Spracovanie a využitie potravy. Stavba chrupu.
38. 1 Tráviaca sústava - hltan, pažerák, žalúdok. február
39. 1 Tráviaca sústava - črevo, žlčník, pečeň.
40. 1 Poruchy tráviaceho systému.
41. 1 Zloženie potravy.
42. 1 Dýchacia sústava - stavba pľúc.
43. 1 Mechanizmus dýchania.
44. 1 3. praktické cvičenie - Prejavy dýchania, prvá pomoc pri zastavení dychu.
45. 1 Rozvádzanie látok v tele. marec
46. 1 Opakovanie a precvičovanie učiva.
47. 1 Obehová sústava. Srdce a cievy.
48. 1 Poruchy obehovej sústavy.
49. 1 Miazgová(lymfatická) sústava.
50. 1 4. praktické cvičenie - Prejavy činnosti srdca. Prvá pomoc pri zastavení činnosti srdca.
51. 1 Vylučovacia sústava. Stavba obličiek. apríl
52. 1 Hormonálna regulácia.
53. 1 Nervová regulácia.
54. 1 Miecha.
55. 1 Mozog.
56. 1 Zmyslové vnímanie - hmat, čuch, chuť. máj
57. 1 Sluch.
58. 1 Zrak.
59. 1 Vyššia nervová činnosť.
60. 1 5. praktické cvičenie- Zisťovanie činnosti zmyslových vnemov. Prvá pomoc pri šoku a stabilizovaná poloha.
61. 1 Rozmnožovanie človeka. jún
62. 1 Vývin nového jedinca.
63. 1 Individuálny vývin jedinca.
64. 1 Zdravie a choroba.
65. 1 Životné prostredie človeka a životný štýl.
66. 1 Opakovanie.