Časovo-tematické plány predmetu biológia v prvom ročníku a v kvinte
Základné ciele a požiadavky na žiakov z predmetu biológia
v prvom ročníku a v kvinte:
I. TC Úvod do biológie
Vzdelávacie a výchovné ciele
Odvodiť definíciu
biológie na základe doterajších poznatkov z prírodopisu, poukázať na miesto
biológie v systéme prírodných vied, zaoberať sa detailnejšie systémom
čiastkových biologických vied a poukázať na historický vývoj biologických
myšlienok, faktov a téz v kontexte so zvučnými menami významných biologických
osobností a vedcov.
II. TC Všeobecné vlastnosti živých sústav
Vzdelávacie a výchovné ciele
Charakterizovať
rozdiel medzi živou a neživou prírodou, definovať všeobecné vlastnosti živých
sústav a vysvetliť jednotlivé stupne ich hmotnej ako aj funkčnej organizácie.
III. TC Biológia bunky
Vzdelávacie a výchovné ciele
Definovať bunku, jej
všeobecné vlastnosti a chemické zloženie, rozlíšiť mikroskopickú a
submikroskopickú štruktúru bunky, vysvetliť jednotlivé spôsoby bunkového
delenia, charakterizovať bunkový cyklus. Vysvetliť spôsoby príjmu a výdaja látok
bunkou a prenos energie v bunke. Samostatne pripraviť mikroskopické preparáty na
pozorovanie bunkovej stavby.
IV. TC Nebunkové a prokaryotické organizmy
Vzdelávacie a výchovné ciele
Charakterizovať
nebunkové a prokaryotické organizmy, ich výskyt aj význam a mikroskopicky
pozorovať mikrobiálne organizmy.
V. TC Biológia rastlín
Vzdelávacie a výchovné ciele
Vysvetliť stavbu
jednotlivých typov pletív a orgánov rastlinného tela. Príprava a pozorovanie
preparátov rôznych pletív, ich rozlíšenie a zakreslenie. Určovanie a
rozlišovanie jednotlivých typov koreňov, stoniek, listov, súkvetí a plodov.
Vytvorenie vlastnej vzorkovnice listov a semien. Vysvetliť základné princípy a
priebeh fyziologických procesov rastlín. poukázať na význam fotosyntézy a
dýchania. charakterizovať rozdiely pohlavného a nepohlavného rozmnožovania.
podstatu rastových a vývinových procesov a celistvosti rastlinného tela.
Zabezpečiť pozorovania a pokusy prijímania a vedenia i výdaja vody v rastlinnom
tele, procesov fotosyntézy a dýchania, precvičovanie schematických nákresov
rodozmien jednotlivých oddelení rastlín.
VI. TC Systém nižších rastlín
Vzdelávacie a výchovné ciele
Poznať kritériá
triedenia rastlinných organizmov. Charakterizovať oddelenia nižších stielkatých
rastlín a ich typických predstaviteľov, poukázať na ich význam. Vedieť pripraviť
preparáty na pozorovanie typických znakov jednotlivých skupín rastlinných
organizmov.
VII. TC Systém vyšších rastlín
Vzdelávacie a výchovné ciele
Charakterizovať
najvýznamnejšie oddelenia výtrusných cievnatých rastlín a semenných rastlín,
poznať charakteristické znaky dvojklíčnolistových a jednoklíčnolistových rastlín
a ich hospodársky i morfologicky významné čeľade. Charakterizovať zákonitosti
vývoja od najjednoduchších a fylogeneticky najstarších organizmov až po
krytosemenné rastliny. Vysvetliť význam poznania prirodzeného systému živej
prírody, osvojiť si metódy poznávania organizmov a opisu podstatných znakov
rastlín. Vedieť zakresľovať a interpretovať pozorované objekty.
VIII. TC Huby
Vzdelávacie a výchovné ciele
Sprostredkovať
základnú charakteristiku húb - morfológia i fyziológia, poznanie
najvýznamnejších a hospodársky najvyužívanejších tried suchozemských húb a
poznať ich význam. Upozorniť na jedovaté a smrteľne jedovaté huby v kontexte s
častou zámenou. Vysvetliť fylogenetické hľadisko v systéme triedenia húb.
Poznávanie húb, ich významu a ekologické hľadisko, spôsoby ochrany proti hubovým
ochoreniam i prvá pomoc pri ich otravách spôsobených hubami.
IX. TC Ekológia rastlín
Vzdelávacie a výchovné ciele
Definovať
základné ekologické pojmy. Poznať nároky rastlín na prostredie, ich význam pre
existenciu života na Zemi. Upozorniť na rovnováhu ekosystému a následky
neuvážených zásahov do prírody. Upevňovať kladný vzťah a úctu k živej prírode.
Metódy práce
prednášková činnosť vyučujúceho, výklad, práca s učebnicou, rozhovor, skupinová
práca, demonštrácia, súťaže, kvízy, vychádzka do blízkeho okolia a ekocentra,
praktické cvičenia
Učebné pomôcky
učebnica, odborná literatúra, kľúč na určovanie rastlín, fólie, nástenné obrazy, diapozitívy,
videofilmy, atlasy rastlín, zbierky prírodnín
Formy kontroly a hodnotenia žiakov
- priebežné individuálne a frontálne skúšanie
- tematické previerky
- skúšanie formou testov
- hodnotenie aktivity a praktických zručností žiakov, hodnotenie záznamov z
praktických cvičení
Študijná literatúra Ušáková, K. a kol. (1999): Biológia pre gymnáziá 1, SPN Bratislava, prvé vydanie, pracovný zošit. Ušáková, K. a kol. (2000): Biológia pre gymnáziá 2, SPN Bratislava, prvé vydanie.
Rozvrh
por. hod. téma mesiac
I. TC Úvod do biológie (2 hod.)
1. 1
Úvod do biológie. Biológia ako veda a predmet
jej skúmania. september
2. 1
Metódy štúdia živej prírody.
II. TC Všeobecné vlastnosti živých sústav
(2 hod.)
3. 1
Príroda - jednota živého a neživého. Všeobecné
vlastnosti živých sústav.
4. 1
Organizácia živých sústav.
III. TC Biológia bunky (8 hod.)
5. 1
Bunka.
6. 1 Chemické zloženie bunky.
október
7.- 8. 2 Štruktúra bunky.
9.-10. 2 Rozmnožovanie bunky a bunkový cyklus. Diferenciácia buniek.
11. 1
Príjem a výdaj látok bunkou.
november
12. 1
Prenos energie v bunke. Opakovanie.
IV. TC Nebunkové a prokaryotické
organizmy (3 hod.)
13. 1
Vírusy.
14. 1
Baktérie.
15. 1
Archeóny. Opakovanie.
V. TC Systém nižších rastlín (21 hod.)
16. 1
Stavba rastlinnej bunky.
17.-18.2 Rastlinné pletivá.
december
19. 1
Rastlinné orgány. Koreň.
20. 1
Stonka.
21. 1
List.
január
22. 1
Kvet.
23. 1
Plod.
24. 1
Semená. Opakovanie.
25. 1
Základy fyziológie rastlín. Metabolizmus
rastlín.
26. 1
Výživa rastlín. Autotrofia, heterotrofia.
27. 1 Mixotrofia, Symbióza a Parazitizmus.
február
28. 1
Chemosyntéza a fotosyntéza.
29. 1
Dýchanie rastlín.
30. 1 Voda a život rastliny.
31. 1
Minerálna výživa.
32. 1
Rozmnožovanie rastlín.
marec
33. 1
Rodozmena.
34. 1
Rast a vývin rastlín.
35. 1
Vnútorné a vonkajšie činitele ontogenézy.
36. 1
Opakovanie.
VI. TC
Systém nižších
rastlín (0 hod.)
VII. TC Systém vyšších rastlín (12 hod.)
37. 1
Vznik a vývoj vyšších rastlín.
apríl
38. 1
Výtrusné cievnaté rastliny - oddelenie:
ryniorasty.
39. 1
Oddelenie: machorasty.
40.-41.2 Oddelenia: plavúňorasty, prasličkorasty,
sladičorasty.
42. 1
Semenné rastliny - oddelenie: kordaitorasty.
máj
43.-44.2 Oddelenie: borovicorasty - triedy:
gingká, ihličnany, oddelenia: lyginodendrorasty, cykasorasty.
45.-48.4 Oddelenie: magnóliorasty a ich čeľade.
VIII. TC Huby (5 hod.)
49. 1
Systém húb.
50.-52.3 Oddelenie vlastné huby.
53. 1
Lišajníky.
jún
IX. TC Ekológia rastlín (3 hod.)
54. 1
Rastliny a prostredie. Rastlinné populácie.
55. 1
Rastlinné spoločenstvá a ich klasifikácia.
Ekosystém.
56. 1
Ochrana prírody.
Praktické cvičenia
por. hod. téma mesiac
I. TC Úvod do biológie (4 hod.)
1.-2. 2
Práca s mikroskopom.
september
3.-4. 2
Dejiny biológie.
II. TC Všeobecné vlastnosti živých sústav
(0 hod.)
III. TC Biológia bunky (4 hod.)
5.-6. 2
Mikroskopické pozorovania
buniek.
október
7.-8. 2
Príjem a výdaj látok
bunkou, osmotické javy rastlinnej bunky.
IV. TC Nebunkové a
prokaryotické organizmy (2 hod.)
9.-10. 2
Mikroskopické pozorovanie
baktérií a siníc.
november
V. TC Systém nižších rastlín (10 hod.)
11.-12.2
Mikroskopické pozorovanie
rôznych typov pletív.
13.-14.2
Morfológia a anatómia koreňa a stonky.
december
15.-16.2
Morfológia a anatómia listu.
17.-18.2
Určovanie a rozlišovanie
kvetov, súkvetí a plodov rastlín.
január
19.-20.2
Fotosyntéza
a dýchanie, rozmnožovanie a rodozmena rastlín.
február
VI. TC
Systém nižších
rastlín (6 hod.)
21.-22.2
Systém nižších rastlín -
stielkaté rastliny - oddelenia: červené riasy, rôznobičíkaté riasy, červenoočká.
23.-24.2
Oddelenia: kryptomonády, panciernatky, zelené riasy.
marec
25.-26.2
Mikroskopické pozorovania
nižších rastlín.
VII.
TC Systém vyšších rastlín (6 hod.)
27.-28.2
Určovanie a mikroskopické
pozorovanie výtrusných cievnatých rastlín.
apríl
29.-30.2
Pozorovanie a určovanie
semenných rastlín.
31.-32.2
Porovnanie rozdielov medzi
čeľaďami rastlín magnóliorast
máj
VIII. TC Huby (2 hod.)
33.-34.2 Poznávanie húb.
IX. TC Ekológia rastlín (4 hod.)
35.-36.2
Určovanie a mikroskopické pozorovanie výtrusných cievnatých rastlín.
jún
37.-38.2 Pozorovanie a
charakteristika biotopu v okolí školy.