Časovo-tematické plány predmetu biológia v prvom ročníku a v kvinte

Základné ciele a požiadavky na žiakov z predmetu biológia v prvom ročníku a v kvinte:

I. TC Úvod do biológie

Vzdelávacie a výchovné ciele
Odvodiť definíciu biológie na základe doterajších poznatkov z prírodopisu, poukázať na miesto biológie v systéme prírodných vied, zaoberať sa detailnejšie systémom čiastkových biologických vied a poukázať na historický vývoj biologických myšlienok, faktov a téz v kontexte so zvučnými menami významných biologických osobností a vedcov.

 

II. TC Všeobecné vlastnosti živých sústav

Vzdelávacie a výchovné ciele
Charakterizovať rozdiel medzi živou a neživou prírodou, definovať všeobecné vlastnosti živých sústav a vysvetliť jednotlivé stupne ich hmotnej ako aj funkčnej organizácie.

 

III. TC Biológia bunky

Vzdelávacie a výchovné ciele
Definovať bunku, jej všeobecné vlastnosti a chemické zloženie, rozlíšiť mikroskopickú a submikroskopickú štruktúru bunky, vysvetliť jednotlivé spôsoby bunkového delenia, charakterizovať bunkový cyklus. Vysvetliť spôsoby príjmu a výdaja látok bunkou a prenos energie v bunke. Samostatne pripraviť mikroskopické preparáty na pozorovanie bunkovej stavby.

 

IV. TC Nebunkové a prokaryotické organizmy

Vzdelávacie a výchovné ciele
Charakterizovať nebunkové a prokaryotické organizmy, ich výskyt aj význam a mikroskopicky pozorovať mikrobiálne organizmy.

 

V. TC Biológia rastlín

Vzdelávacie a výchovné ciele
Vysvetliť stavbu jednotlivých typov pletív a orgánov rastlinného tela. Príprava a pozorovanie preparátov rôznych pletív, ich rozlíšenie a zakreslenie. Určovanie a rozlišovanie jednotlivých typov koreňov, stoniek, listov, súkvetí a plodov. Vytvorenie vlastnej vzorkovnice listov a semien. Vysvetliť základné princípy a priebeh fyziologických procesov rastlín. poukázať na význam fotosyntézy a dýchania. charakterizovať rozdiely pohlavného a nepohlavného rozmnožovania. podstatu rastových a vývinových procesov a celistvosti rastlinného tela. Zabezpečiť pozorovania a pokusy prijímania a vedenia i výdaja vody v rastlinnom tele, procesov fotosyntézy a dýchania, precvičovanie schematických nákresov rodozmien jednotlivých oddelení rastlín.

 

VI. TC Systém nižších rastlín

Vzdelávacie a výchovné ciele
Poznať kritériá triedenia rastlinných organizmov. Charakterizovať oddelenia nižších stielkatých rastlín a ich typických predstaviteľov, poukázať na ich význam. Vedieť pripraviť preparáty na pozorovanie typických znakov jednotlivých skupín rastlinných organizmov.

 

VII. TC Systém vyšších rastlín

Vzdelávacie a výchovné ciele
Charakterizovať najvýznamnejšie oddelenia výtrusných cievnatých rastlín a semenných rastlín, poznať charakteristické znaky dvojklíčnolistových a jednoklíčnolistových rastlín a ich hospodársky i morfologicky významné čeľade. Charakterizovať zákonitosti vývoja od najjednoduchších a fylogeneticky najstarších organizmov až po krytosemenné rastliny. Vysvetliť význam poznania prirodzeného systému živej prírody, osvojiť si metódy poznávania organizmov a opisu podstatných znakov rastlín. Vedieť zakresľovať a interpretovať pozorované objekty.

 

VIII. TC Huby

Vzdelávacie a výchovné ciele
Sprostredkovať základnú charakteristiku húb - morfológia i fyziológia, poznanie najvýznamnejších a hospodársky najvyužívanejších tried suchozemských húb a poznať ich význam. Upozorniť na jedovaté a smrteľne jedovaté huby v kontexte s častou zámenou. Vysvetliť fylogenetické hľadisko v systéme triedenia húb. Poznávanie húb, ich významu a ekologické hľadisko, spôsoby ochrany proti hubovým ochoreniam i prvá pomoc pri ich otravách spôsobených hubami.

 

IX. TC Ekológia rastlín

Vzdelávacie a výchovné ciele
Definovať základné ekologické pojmy. Poznať nároky rastlín na prostredie, ich význam pre existenciu života na Zemi. Upozorniť na rovnováhu ekosystému a následky neuvážených zásahov do prírody. Upevňovať kladný vzťah a úctu k živej prírode.

 

Metódy práce
prednášková činnosť vyučujúceho, výklad, práca s učebnicou, rozhovor, skupinová práca, demonštrácia, súťaže, kvízy, vychádzka do blízkeho okolia a ekocentra, praktické cvičenia

Učebné pomôcky
učebnica, odborná literatúra, kľúč na určovanie rastlín, fólie, nástenné obrazy, diapozitívy, videofilmy, atlasy rastlín, zbierky prírodnín

Formy kontroly a hodnotenia žiakov
- priebežné individuálne a frontálne skúšanie
- tematické previerky
- skúšanie formou testov
- hodnotenie aktivity a praktických zručností žiakov, hodnotenie záznamov z praktických cvičení

Študijná literatúra
Ušáková, K. a kol. (1999): Biológia pre gymnáziá 1, SPN Bratislava, prvé vydanie, pracovný zošit. 
Ušáková, K. a kol. (2000): Biológia pre gymnáziá 2, SPN Bratislava, prvé vydanie. 

Rozvrh

por.   hod.   téma                                                                                               mesiac

I. TC Úvod do biológie (2 hod.)
1
.        1      Úvod do biológie. Biológia ako veda a predmet jej skúmania.               september
2
.        1      Metódy štúdia živej prírody.

II. TC Všeobecné vlastnosti živých sústav (2 hod.)
3
.        1      Príroda - jednota živého a neživého. Všeobecné vlastnosti živých sústav.
4
.        1      Organizácia živých sústav.

III. TC Biológia bunky (8 hod.)
5
.        1      Bunka.
6.        1      Chemické zloženie bunky.                                                                 október
7.- 8.   2      Štruktúra bunky.
9.-10.  2      Rozmnožovanie bunky a bunkový cyklus. Diferenciácia buniek.
11
.      1      Príjem a výdaj látok bunkou.                                                             november
12
.      1      Prenos energie v bunke. Opakovanie.

IV. TC Nebunkové a prokaryotické organizmy (3 hod.)
13
.      1      Vírusy.
14
.      1      Baktérie.
15
.      1      Archeóny. Opakovanie.

V. TC Systém nižších rastlín (21 hod.)
16.
      1      Stavba rastlinnej bunky.
17.-18.2      Rastlinné pletivá.                                                                              december
19
.      1      Rastlinné orgány. Koreň.
20
.      1      Stonka.
21
.      1      List.                                                                                                január
22
.      1      Kvet.
23
.      1      Plod.
24
.      1      Semená. Opakovanie.
25
.      1      Základy fyziológie rastlín. Metabolizmus rastlín.
26
.      1      Výživa rastlín. Autotrofia, heterotrofia.
27.      1      Mixotrofia, Symbióza a Parazitizmus.                                                  február
28
.      1      Chemosyntéza a fotosyntéza.
29
.      1      Dýchanie rastlín.
30.      1      Voda a život rastliny.
31.
      1      Minerálna výživa.
32.
      1      Rozmnožovanie rastlín.                                                                     marec
33.
      1      Rodozmena.
34.
      1      Rast a vývin rastlín.
35. 
     1      Vnútorné a vonkajšie činitele ontogenézy.
36.
      1      Opakovanie.

VI. TC Systém nižších rastlín (0 hod.)

VII. TC Systém vyšších rastlín (12 hod.)
37
.      1      Vznik a vývoj vyšších rastlín.                                                             apríl
38
.      1      Výtrusné cievnaté rastliny - oddelenie: ryniorasty.
39
.      1      Oddelenie: machorasty.
40.-41.2      Oddelenia: plavúňorasty, prasličkorasty, sladičorasty.
42
.      1      Semenné rastliny - oddelenie: kordaitorasty.                                       máj
43.-44.2      Oddelenie: borovicorasty - triedy: gingká, ihličnany, oddelenia: lyginodendrorasty, cykasorasty.
45.-48.4      Oddelenie: magnóliorasty a ich čeľade.

VIII. TC Huby (5 hod.)
49
.      1      Systém húb.
50.-52.3      Oddelenie vlastné huby.
53
.      1      Lišajníky.                                                                                         jún

IX. TC Ekológia rastlín (3 hod.)
54
.      1      Rastliny a prostredie. Rastlinné populácie.
55
.      1      Rastlinné spoločenstvá a ich klasifikácia. Ekosystém.
56
.      1      Ochrana prírody.

Praktické cvičenia

por.   hod.   téma                                                                                               mesiac

I. TC Úvod do biológie (4 hod.)
1
.-2.    2      Práca s mikroskopom.                                                                      september
3
.-4.    2      Dejiny biológie.

II. TC Všeobecné vlastnosti živých sústav (0 hod.)

III. TC Biológia bunky (4 hod.)
5
.-6.    2      Mikroskopické pozorovania buniek.                                                    október
7.-8.    2     
Príjem a výdaj látok bunkou, osmotické javy rastlinnej bunky.

I
V. TC Nebunkové a prokaryotické organizmy (2 hod.)
9.-10.  2      Mikroskopické pozorovanie baktérií a siníc.                                          november

V. TC Systém nižších rastlín (10 hod.)
11.-12.
2      Mikroskopické pozorovanie rôznych typov pletív.
13.-14.2     
Morfológia a anatómia koreňa a stonky.                                              december
15.-16.2      Morfológia a anatómia listu.
17.-18.2      Určovanie a rozlišovanie kvetov, súkvetí a plodov rastlín.                      január
19.-20.2      Fotosyntéza a dýchanie, rozmnožovanie a rodozmena rastlín.                február

VI. TC Systém nižších rastlín (6 hod.)
21.-22.
2      Systém nižších rastlín - stielkaté rastliny - oddelenia: červené riasy, rôznobičíkaté riasy, červenoočká.
23.-24.2     
Oddelenia: kryptomonády, panciernatky, zelené riasy.                          marec
25.-26.2      Mikroskopické pozorovania nižších rastlín.

VII. TC Systém vyšších rastlín (6 hod.)
27.-28.2      Určovanie a mikroskopické pozorovanie výtrusných cievnatých rastlín.   apríl
29.-30.2      Pozorovanie a určovanie semenných rastlín.
31.-32.2      Porovnanie rozdielov medzi čeľaďami rastlín magnóliorast                   máj

VIII. TC Huby (2 hod.)
33.-34.2      Poznávanie húb.

IX. TC Ekológia rastlín (4 hod.)
35.-36.2     
Určovanie a mikroskopické pozorovanie výtrusných cievnatých rastlín.   jún
37.-38.2      Pozorovanie a charakteristika biotopu v okolí školy.