Časovo-tematické plány predmetu biológia v príme
Základné ciele a požiadavky na žiakov z predmetu biológia
v príme:
I. TC Príroda, rastliny a živočíchy
Vzdelávacie a výchovné ciele
Vysvetliť a dokumentovať na príklade zložky spoločenstva organizmov, ekosystému.
Charakterizovať pojem príroda, živé a neživé prírodniny, ekosystém. Využiť
poznatky, vedomosti a skúsenosti žiakov z prírodovedy. Rozšíriť poznatky o
stavbe tela rastlín a živočíchov. Opísať stavbu kvitnúcej rastliny, pokryv a
tvar tela živočíchov. Rozlíšiť rastliny na dreviny, byliny, živočíchy na
stavovce a bezstavovce, vysvetliť príčinu tohto delenia. Naučiť žiakov základné
pracovné postupy pri pozorovaní prírodnín, práci s lupou a mikroskopom.
Osvojenie základných pojmov
príroda, živé a neživé prírodniny, ekosystém, spoločenstvo organizmov,
vegetatívne a rozmnožovacie orgány rastlín, okvetie, kalich, koruna, byliny,
dreviny, bezstavovce, stavovce, mikroskop
II. TC Lesné a vysokohorské spoločenstvá organizmov
Vzdelávacie a výchovné ciele
Pochopiť lesné a vysokohorské prostredie ako životný priestor organizmov.
Spoznať život lesa, jeho stavbu a rozmanitosť. Nevyhnutne uvádzať príklady
organizmov a pochopiť vzťahy medzi nimi v jednotlivých lesných etážach. Poznať
typické chránené a ohrozené organizmy žijúce v lese a vo vysokohorskom
prostredí. Vysvetliť vonkajšiu stavbu tela, spôsob výživy, rozmnožovanie, vzťahy
k prostrediu, typické prejavy života a význam organizmov žijúcich v lese.
Pochopiť význam biologickej rovnováhy v lese. Poznať typické organizmy
vysokohorského prostredia, vplyv človeka a jeho zodpovednosť za ochranu
vysokohorského prostredia. Poukázať na rozmanitosť a význam lesov v SR, vplyv
človeka na ich stav a vychovávať žiakov k starostlivosti o les.
Osvojenie základných pojmov
les, lesné etáže, koreňová, machová, bylinná, kríková, stromová, potravový
reťazec, nahosemenná a krytosemenná rastlina, kry, jednodomá a dvojdomá
rastlina, lesná bylina, jednoročná, dvojročná, trváca, s cibuľkou, podzemkom,
hľuzou, chránené a jedovaté byliny, druhová skladba lesa, potravová väzba,
symbióza, parazitizmus, producent, konzument, reducent, predátor
III. TC Vodné a pobrežné spoločenstvá organizmov
Vzdelávacie a výchovné ciele
Charakterizovať vodné a pobrežné životné prostredie ako životný priestor
organizmov. Vedieť rozlíšiť spoločenstvá stojatých a tečúcich vôd. Spoznať vplyv
čistoty vody na skladbu vodných organizmov, spôsoby znečisťovania a ochrany
vodných spoločenstiev. Vedieť vymenovať a poznať typických predstaviteľov
vodných a pobrežných spoločenstiev. Vysvetliť vonkajšiu stavbu tela, prejavy
života, vzťahy k prostrediu, význam a ochranu predstaviteľov vodných a
pobrežných organizmov. Pochopiť význam vodných a pobrežných spoločenstiev v
prírode a kultúrnej krajine.
Osvojenie základných pojmov
vodný planktón, regionálne významné druhy rastlín a živočíchov žijúcich vo
vode, biologická rovnováha
IV. TC Stepné a kultúrne spoločenstvá organizmov
Vzdelávacie a výchovné ciele
Charakterizovať stepné a kultúrne spoločenstvá. Poznať typické a
poľnohospodársky významné druhy rastlín a živočíchov. Poukázať na význam
organizmov v prírode aj pre človeka a jeho výživu. Vedieť popísať vonkajšiu
stavbu tela a prejavy života typických rastlín a živočíchov. Vysvetliť vzájomné
potravové vzťahy organizmov spoločenstva a ich význam. Poznať vplyv a dôsledky
činnosti človeka na polia, lúky a pastviny.
Osvojenie základných pojmov
druhová rozmanitosť, hľuzkové baktérie, hnojenie, dvojklíčnolistové rastliny,
ľuľkovité rastliny, okopaniny, olejniny, regionálne významné a chránené druhy
rastlín a živočíchov
V. TC Systematický prehľad organizmov
Vzdelávacie a výchovné ciele
Poukázať na význam rodového a druhového mena, vysvetliť základné systematické
jednotky rastlinnej a živočíšnej ríše. Nadobudnúť prehľad o triedení prebratých
organizmy.
Osvojenie základných pojmov
systém triedenia organizmov rastlinnej a živočíšnej ríše, rodové a druhové meno
organizmu
Metódy práce
prednášková činnosť vyučujúceho, výklad, práca s učebnicou, rozhovor, skupinová
práca, demonštrácia, opis, súťaže, kvízy, vychádzka do blízkeho okolia
Učebné pomôcky
učebnica, fólie, nástenné obrazy, diapozitívy, film, herbár, atlasy, zbierky,
modely
Formy kontroly a hodnotenia žiakov
- priebežné individuálne a frontálne skúšanie
- tematické previerky
- skúšanie formou testov (dvojúrovňový, doplňovací)
- hodnotenie aktivity žiakov
Študijná literatúra
Kvasničková, D. a kol. (1997): Biológia pre 1. ročník osemročných gymnázií, SPN
Bratislava, prvé vydanie.
Rozvrh
por. hod. téma mesiac
I. TC Príroda, rastliny a živočíchy (4 hod.)
1. 1
Úvod do biológie.
september
2. 1
Príroda okolo nás.
3. 1
Poznávame organizmy.
4. 1 1.
praktické cvičenie - Skúmame prírodu.
II. TC Lesné a vysokohorské spoločenstvá organizmov
(27 hod.)
5. 1
Lesné spoločenstvá. Les. Rastliny našich lesov.
6. 1
Nahosemenné rastliny.
7. 1 Iné
ihličnaté rastliny.
8. 1
Krytosemenné rastliny. Listnaté stromy.
október
9. 1 Iné
listnaté stromy.
10. 1 2. praktické
cvičenie - Rozlišovanie drevín.
11. 1 Kry.
12. 1 Byliny.
13. 1 Paprade.
14. 1 Machy.
november
15. 1 Riasy.
16. 1 Huby. Život
húb v lese.
17. 1 3. praktické
cvičenie - Poznávanie húb.
18. 1 Lišajníky.
Opakovanie.
19. 1 Živočíchy
našich lesov. Bezstavovce. Mäkkýše. Obrúčkavce.
20. 1 Článkonožce.
Pavúkovce a kôrovce.
21. 1 Mnohonôžky,
stonožky a hmyz.
22. 1 Iný lesný
hmyz.
december
23. 1 Stavovce.
Obojživelníky. Plazy.
24. 1 Vtáky. Dravce
a sovy.
25. 1 Spevavce.
26. 1 Cicavce.
27. 1 Opakovanie.
28. 1 Les ako celok.
Vzťahy rastlín a živočíchov v lese.
január
29. 1 Naše lesy.
30. 1 Vysokohorské
spoločenstvá. Rastliny.
31. 1 Živočíchy.
III. TC Vodné a pobrežné spoločenstvá organizmov (16 hod.)
32. 1 Vlastnosti
vodného prostredia.
33. 1 Rastliny
rastúce vo vode.
34. 1 Rastliny
rastúce pri vode a jej okolí.
február
35. 1 Živočíchy
žijúce vo vode a v jej okolí.
36. 1 Prvoky.
Pŕhlivce. Ploskavce.
37. 1 4. praktické
cvičenie - Pozorovanie planktónu.
38. 1 Mäkkýše.
Obrúčkavce.
39. 1 Článkonožce.
Kôrovce.
40. 1 Pavúkovce.
Hmyz.
marec
41. 1 Stavovce.
Ryby.
42. 1 Obojživelníky.
43. 1 Plazy.
44. 1 Vtáky.
45. 1 Cicavce.
46. 1 Voda a jej
okolie ako celok.
47. 1 Opakovanie.
IV. TC Stepné a kultúrne spoločenstvá organizmov (16
hod.)
48. 1 Lúky, pasienky
a polia.
apríl
49. 1 Rastliny
trávnych spoločenstiev.
50.-51.2 Iné rastliny lúk, pasienkov a polí.
52. 1 Obilniny.
Olejniny. Okopaniny.
53. 1 Strukoviny a
kŕmne plodiny.
54. 1 5. praktické
cvičenie - Poznávanie rastlín.
55. 1 Živočíchy
trávnych spoločenstiev. Mäkkýše. Obrúčkavce.
máj
56. 1 Článkonožce.
Pavúkovce. Hmyz.
57. 1 Iný hmyz.
58. 1 Stavovce.
Obojživelníky. Plazy.
59. 1 Vtáky.
60. 1 Cicavce.
61. 1 Lúčny a poľný
ekosystém ako celok.
62. 1 Opakovanie.
jún
63. 1 Príroda nášho
okolia.
V. TC Systematický prehľad organizmov (3 hod.)
64.-65.2 Systematický prehľad organizmov.
66. 1 Opakovanie,
upevňovanie vedomostí.