Časovo-tematické plány predmetu biológia v príme

 

Základné ciele a požiadavky na žiakov z predmetu biológia v príme:

I. TC Príroda, rastliny a živočíchy

Vzdelávacie a výchovné ciele
Vysvetliť a dokumentovať na príklade zložky spoločenstva organizmov, ekosystému. Charakterizovať pojem príroda, živé a neživé prírodniny, ekosystém. Využiť poznatky, vedomosti a skúsenosti žiakov z prírodovedy. Rozšíriť poznatky o stavbe tela rastlín a živočíchov. Opísať stavbu kvitnúcej rastliny, pokryv a tvar tela živočíchov. Rozlíšiť rastliny na dreviny, byliny, živočíchy na stavovce a bezstavovce, vysvetliť príčinu tohto delenia. Naučiť žiakov základné pracovné postupy pri pozorovaní prírodnín, práci s lupou a mikroskopom.

Osvojenie základných pojmov
príroda, živé a neživé prírodniny, ekosystém, spoločenstvo organizmov, vegetatívne a rozmnožovacie orgány rastlín, okvetie, kalich, koruna, byliny, dreviny, bezstavovce, stavovce, mikroskop

II. TC Lesné a vysokohorské spoločenstvá organizmov

Vzdelávacie a výchovné ciele
Pochopiť lesné a vysokohorské prostredie ako životný priestor organizmov. Spoznať život lesa, jeho stavbu a rozmanitosť. Nevyhnutne uvádzať príklady organizmov a pochopiť vzťahy medzi nimi v jednotlivých lesných etážach. Poznať typické chránené a ohrozené organizmy žijúce v lese a vo vysokohorskom prostredí. Vysvetliť vonkajšiu stavbu tela, spôsob výživy, rozmnožovanie, vzťahy k prostrediu, typické prejavy života a význam organizmov žijúcich v lese. Pochopiť význam biologickej rovnováhy v lese. Poznať typické organizmy vysokohorského prostredia, vplyv človeka a jeho zodpovednosť za ochranu vysokohorského prostredia. Poukázať na rozmanitosť a význam lesov v SR, vplyv človeka na ich stav a vychovávať žiakov k starostlivosti o les.

Osvojenie základných pojmov
les, lesné etáže, koreňová, machová, bylinná, kríková, stromová, potravový reťazec, nahosemenná a krytosemenná rastlina, kry, jednodomá a dvojdomá rastlina, lesná bylina, jednoročná, dvojročná, trváca, s cibuľkou, podzemkom, hľuzou, chránené a jedovaté byliny, druhová skladba lesa, potravová väzba, symbióza, parazitizmus, producent, konzument, reducent, predátor

III. TC Vodné a pobrežné spoločenstvá organizmov

Vzdelávacie a výchovné ciele
Charakterizovať vodné a pobrežné životné prostredie ako životný priestor organizmov. Vedieť rozlíšiť spoločenstvá stojatých a tečúcich vôd. Spoznať vplyv čistoty vody na skladbu vodných organizmov, spôsoby znečisťovania a ochrany vodných spoločenstiev. Vedieť vymenovať a poznať typických predstaviteľov vodných a pobrežných spoločenstiev. Vysvetliť vonkajšiu stavbu tela, prejavy života, vzťahy k prostrediu, význam a ochranu predstaviteľov vodných a pobrežných organizmov. Pochopiť význam vodných a pobrežných spoločenstiev v prírode a kultúrnej krajine.

Osvojenie základných pojmov
vodný planktón, regionálne významné druhy rastlín a živočíchov žijúcich vo vode, biologická rovnováha

IV. TC Stepné a kultúrne spoločenstvá organizmov

Vzdelávacie a výchovné ciele
Charakterizovať stepné a kultúrne spoločenstvá. Poznať typické a poľnohospodársky významné druhy rastlín a živočíchov. Poukázať na význam organizmov v prírode aj pre človeka a jeho výživu. Vedieť popísať vonkajšiu stavbu tela a prejavy života typických rastlín a živočíchov. Vysvetliť vzájomné potravové vzťahy organizmov spoločenstva a ich význam. Poznať vplyv a dôsledky činnosti človeka na polia, lúky a pastviny.

Osvojenie základných pojmov
druhová rozmanitosť, hľuzkové baktérie, hnojenie, dvojklíčnolistové rastliny, ľuľkovité rastliny, okopaniny, olejniny, regionálne významné a chránené druhy rastlín a živočíchov

V. TC Systematický prehľad organizmov

Vzdelávacie a výchovné ciele
Poukázať na význam rodového a druhového mena, vysvetliť základné systematické jednotky rastlinnej a živočíšnej ríše. Nadobudnúť prehľad o triedení prebratých organizmy.

Osvojenie základných pojmov
systém triedenia organizmov rastlinnej a živočíšnej ríše, rodové a druhové meno organizmu

 

Metódy práce
prednášková činnosť vyučujúceho, výklad, práca s učebnicou, rozhovor, skupinová práca, demonštrácia, opis, súťaže, kvízy, vychádzka do blízkeho okolia

Učebné pomôcky
učebnica, fólie, nástenné obrazy, diapozitívy, film, herbár, atlasy, zbierky, modely

Formy kontroly a hodnotenia žiakov
- priebežné individuálne a frontálne skúšanie
- tematické previerky
- skúšanie formou testov (dvojúrovňový, doplňovací)
- hodnotenie aktivity žiakov

Študijná literatúra
Kvasničková, D. a kol. (1997): Biológia pre 1. ročník osemročných gymnázií, SPN Bratislava, prvé vydanie.

Rozvrh

por.   hod.   téma                                                                                               mesiac

I. TC Príroda, rastliny a živočíchy (4 hod.)
1.        1      Úvod do biológie.                                                                             september
2.        1      Príroda okolo nás.
3.        1      Poznávame organizmy.
4.        1      1. praktické cvičenie - Skúmame prírodu.

II. TC Lesné a vysokohorské spoločenstvá organizmov (27 hod.)
5.        1      Lesné spoločenstvá. Les. Rastliny našich lesov.
6.        1      Nahosemenné rastliny.
7.        1      Iné ihličnaté rastliny.
8.        1      Krytosemenné rastliny. Listnaté stromy.                                              október
9.        1      Iné listnaté stromy.
10.      1      2. praktické cvičenie - Rozlišovanie drevín.
11.      1      Kry.
12.      1      Byliny.
13.      1      Paprade.
14.      1      Machy.                                                                                            november
15.      1      Riasy.
16.      1      Huby. Život húb v lese.
17.      1      3. praktické cvičenie - Poznávanie húb.
18.      1      Lišajníky. Opakovanie.
19.      1      Živočíchy našich lesov. Bezstavovce. Mäkkýše. Obrúčkavce.
20.      1      Článkonožce. Pavúkovce a kôrovce.
21.      1      Mnohonôžky, stonožky a hmyz.
22.      1      Iný lesný hmyz.                                                                                december
23.      1      Stavovce. Obojživelníky. Plazy.
24.      1      Vtáky. Dravce a sovy.
25.      1      Spevavce.
26.      1      Cicavce.
27.      1      Opakovanie.
28.      1      Les ako celok. Vzťahy rastlín a živočíchov v lese.                                  január
29.      1      Naše lesy.
30.      1      Vysokohorské spoločenstvá. Rastliny.
31.      1      Živočíchy.

III. TC Vodné a pobrežné spoločenstvá organizmov (16 hod.)
32.      1      Vlastnosti vodného prostredia.
33.      1      Rastliny rastúce vo vode.
34.      1      Rastliny rastúce pri vode a jej okolí.                                                   február
35.      1      Živočíchy žijúce vo vode a v jej okolí.
36.      1      Prvoky. Pŕhlivce. Ploskavce.
37.      1      4. praktické cvičenie - Pozorovanie planktónu.
38.      1      Mäkkýše. Obrúčkavce.
39.      1      Článkonožce. Kôrovce.
40.      1      Pavúkovce. Hmyz.                                                                            marec
41.      1      Stavovce. Ryby.
42.      1      Obojživelníky.
43.      1      Plazy.
44.      1      Vtáky.
45.      1      Cicavce.
46.      1      Voda a jej okolie ako celok.
47.      1      Opakovanie.

IV. TC Stepné a kultúrne spoločenstvá organizmov (16 hod.)
48.      1      Lúky, pasienky a polia.                                                                      apríl
49.      1      Rastliny trávnych spoločenstiev.
50.-51.2      Iné rastliny lúk, pasienkov a polí.
52.      1      Obilniny. Olejniny. Okopaniny.
53.      1      Strukoviny a kŕmne plodiny.
54.      1      5. praktické cvičenie - Poznávanie rastlín.
55.      1      Živočíchy trávnych spoločenstiev. Mäkkýše. Obrúčkavce.                       máj
56.      1      Článkonožce. Pavúkovce. Hmyz.
57.      1      Iný hmyz.
58.      1      Stavovce. Obojživelníky. Plazy.
59.      1      Vtáky.
60.      1      Cicavce.
61.      1      Lúčny a poľný ekosystém ako celok.
62.      1      Opakovanie.                                                                                    jún
63.      1      Príroda nášho okolia.

V. TC Systematický prehľad organizmov (3 hod.)
64.-65.2      Systematický prehľad organizmov.
66.      1      Opakovanie, upevňovanie vedomostí.